در گفتگو با شبکه المنار؛

منوچهر متکی: ايران و قدرت های جهانی به توافق نسبی دست می‌يابند/ سعودی‌ها سياست منطقه‌ای خود را اصلاح کنند

وزیر خارجه پیشین ایران ضمن اشاره به این موضوع که ايران و قدرت های جهانی به توافق نسبی دست مي يابند ،اظهار داشت آمریکایی‌ها در مراحل نهایی مذاکرات کارشکنی می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ وزیر امور خارجه پیشین ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه المنار درباره مسئلله هسته ای ایران اعلام کرد: مساله هسته ای ایران تقریبا دوازده ساله شده است. تحول جدید در مذاکرات، تمایل کشورهای غربی برای توافق بود که منجر به از سرگیری مذاکرات شد. 

وی افزود: آمریکایی ها نشان دادند که خودشان عامل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستند. آنها در مراحل نهایی مذاکرات، کارشکنی می کنند. آمریکا در پرونده های خارجی خود موفق نبوده است 

 متکی ادامه داد:" به اعتقاد من در نهایت توافقی صورت می گیرد اما نه توافقی صد در صد زیرا نه ما حاضریم زیر بار حرف آنها برویم و نه آنها همه مطالبات ما را قبول خواهند کرد. مهم آن است که در مذاکرات حرف های غیر منطقی مانند بازرسی از مراکز نظامی زده نشود؛ زیرا که حتی اگر پروتکل الحاقی را هم بپذیریم در هیچ کجای آن از چنین مساله ای سخن به میان نیامده است. "

متکی با غیر واقعی خواندن ترس و بهانه های کشورهای عرب منطقه از ایران و توافق هسته ای گفت: ما در منطقه مشکل بزرگ و مشترکی به نام اسراییل داریم و باید برای حل مشکل فلسطین با هم متحد باشیم. 

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها در عراق و افغانستان به دنبال ایجاد دو دولت متحد آمریکا و ضد ایران بودند اما به اهدافشان نرسیدند و بنابراین ناراحت هستند. آنها در سوریه دخالت آشکار کردند تا نظام سوریه را سرنگون کنند. 

متکی در بخش دیگری از سخنانش، داعش را طرح و توطئه ای برنامه ریزی شده عنوان کرد و گفت: طراحان، انرژی های نهفته در جهان اسلام را شناسایی کرده اند و چنان برنامه ریزی کرده اند که بجای اینکه انرژی گروهی از مسلمانان علیه دشمنان اسلام و علیه اسراییل استفاده شود، ضد مسلمانان استفاده شود. 

متکی در خصوص جنگ عربستان ضد یمن گفت: عربستان بی شک در یمن پیروز نخواهد شد. عربستان در صدد تقسیم یمن بود اما هوشیاری یمنی ها مانع از آن شد. یمن هنوز همه امکانات و قدرت خود را برای دفاع از خود بکار نبرده است. 

وی ادامه داد: عربستان ابتدا باید به تجاوز خود پایان دهد و به حل مشکلات داخلی خود بپردازد. در گام بعدی، حمایت خود را از داعش بردارد. داعش سرانجام نابود می شود و بهتر است عربستان خود را از داعش جدا کند. عربستان در مرحله سوم باید تعامل سیاسی خود را با دولتهای منطقه اصلاح کند. 

متکی با بیان اینکه غربی ها مسایل منطقه مانند بحران بحرین، یمن، عراق، سوریه و پرونده هسته ای ایران را در یک پازل و مرتبط با هم می بینند و اگر در هر یک از این مسایل پیروز شوند، آن را شکست ایران خواهند خواند گفت: غربی ها به دنبال تسویه حساب با ایران هستند و به اعتقاد من آمریکا در سوریه و عراق و یمن و بحرین و افغانستان پیروز نخواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار