رئیس کل دادگستری استان تهران :

دادگستري تهران به عنوان ويترين قوه قضائيه مطرح است

حفظ ، تکریم ، پاسداشت منابع انسانی و سلامت اداری سیاست اصلی دادگستری استان است .

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرگاران، دادگستری کل استان تهران؛ نخستین نشست شورای مدیران دادگستری کل استان تهران در سال جاري با حضور اعضاء و به ریاست غلامحسین اسماعیلی در محل سالن ولایت واق در مجتمع امام خمینی ( ره ) برگزار شد.

رئيس کل دادگستری استان تهران ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و موالید بزرگ و ارجمندش و به ویژه میلاد مسعود حضرت ولی عصر (عج ) یگانه منجی بشریت ، ضمن قرائت و تشريح فراز هايي از مناجات شعبانيه اظهار کرد: در تاریخ و در عرصه حیات بشریت برخی ایام  و مکان ها از امتیاز و موقعیت ویژه و بی نظیری برخوردار هستند و ماه شعبان در زمره ایام ممتاز سال به شمار می رود، چراکه شعبان ماه آماده سازی جهت حضور در ضیافت الهی ، مناجات عارفانه و ادب در محضر خداوند متعال ، گفتگوی بندگان با پروردگار و حضور در نزد حق و همانند اذن ورود به تشرف در حرم اهل بیت (ع) است و اگر شعبان را درک کردیم، آن وقت  برای ورود به آستانه ماه رمضان مهیا و آماده  شده ایم .

اسماعیلی در ادامه، ضمن بر شمردن صفات و سجایای اخلاقی و برجسته و منحصر به فرد حضرت امام خمینی ( ره ) در ابعاد مختلف بیان داشت : همانگونه که ماه شعبان  برای ما فرصت است ، سیره و حیات پر برکت امام راحل نیز برای ما الگویی مناسب است .

رئيس کل دادگستری استان تهران افزود : در حوزه مدیریت دینی اموری از قبیل برنامه ریزی ، شناسایی نیروها و امکانات و توانمندی آنان ، نظارت بر مدیران و نزدیکان ، مردم داری و ابتکار عمل ، قاطعیت و شجاعت ، موقعیت شناسی ، دشمن شناسی و مدیریت بحران از خصائص و ویژگی های مدیریتی آن حضرت بود ، که این ویژگی ها الگوی شایسته ای برای تمامی مسلمانان و بخصوص برای مدیران جامعه اسلامی است.

وی در ادامه تاکید کرد : عصر کنونی ، دوران حضرت ولی عصر (عج ) و غیبت ایشان است و هرچند كه محضرمبارک آن حضرت را درک نکرده ایم ، اما در محضر مقام معظم رهبری (حفظه ا... تعالی) و درس آموخته امام راحل که شخصیت ممتاز و برجسته و بی نظیري در تمام امور هستند ؛ افتخار حضور داریم و از نعمت رهبری آگاه و بصیر برخورداریم که بعد از ارتحال حضرت امام (ره) در تندباد حوادث گوناگون و امواج ناشی از فتنه های مختلف فتنه گران ، کشتی انقلاب را به ساحل امن و امنیت رساند و امروز در بین کشورهای مختلف از امنیتی پایدار برخوردار هستیم و خدای را بر این نعمت بزرگ شاکریم . 

رئیس کل دادگستری استان تهران رعایت نظم و انضباط اداری  را یک ضرورت برشمرد و گفت :  هرچند اينجانب از سختي كار موجود اطلاع دارم، اما بايد در ايفاء وظايف بر نظم اداري اهتمام ورزيد و  اقتضای الگو پذیرفتن از اسوه هایی نظیر امام راحل و همچنین مقام معظم رهبری ( حفظه ا...) این است که مجری توصیه ها و سجایای اخلاقی و همچنین  شیوه عمل آنان باشیم زیرا نگاه مردم به مسند قضاوت ، نگريستن به جایگاه يك فقیه ، امام و رهبری است.

اسماعیلی گفت: سیاست اصلی ما حفظ و تکریم و پاسداشت منابع انسانی و سلامت اداری است و برای تحقق آن سه برنامه محوری شامل پیشگیری از بروز تخلف ، تذکر به افرادی که در معرض آن قرار دارند و نهایتاً برخورد مناسب با افراد متخلف در دستور کار ما قرار دارد  و در این زمینه بهترین توصیه آن است که ابتدا مراقب و مواظب رفتار و عملکرد خودمان و سپس مراقب و دلسوز همکارانمان باشیم، چراکه همه ما در معرض خطر قرار داریم و نتیجه خطر و غفلت ، سقوط در آتش است.

 وی افزود: از تذکر لسانی به همکارانمان دریغ نورزیم و این رویه به صورت مداوم استمرار داشته باشد ، تا آنان نیز همواره هوشیار و آگاه باشند و با تخلفات احتمالی نیز  حسب نوع تخلف برخورد متناسب داشته باشیم ؛ با این توضیح که سياست اصلي ما تکریم وپاسداشت و پیشگیری از لغزش های منابع انسانی است ؛ اما در نهایت باید با متخلف برخورد متناسب و لازم و قاطع هم صورت پذیرد .

رئيس كل دادگستري استان تهران با اشاره به اجرائي شدن حتمي قانون آيين دادرسي كيفري جديد از ابتداي تيرماه امسال گفت: در اين راستا جلسات متعددي تشكيل  و سازوكارهاي لازم پيش بيني شده و در موعد مقرر اين قانون اجرا خواهد شد .

وي در ادامه بر اجرای دستورالعمل های صادره از سوی ریاست محترم قوه قضائیه بویژه ، دستورالعمل ساماندهی اجرای احکام ، دستورالعمل ساماندهي زندانيان و كاهش جمعيت كيفري و دستورالعمل عفو معياري تأکید و تصریح کرد: مقامات مختلف قضایی موظف به اجرای این دستورالعمل ها هستند و هیچگاه نباید از اجرای آن غافل شوند و لازم است به صورت مرتب گزارش اجرای آن را به دادگستری کل استان ارائه کنند.

رئيس كل دادگستري استان تهران در ادامه بر استفاده موثر از فناوري هاي نوين و برخورداري  همه جانبه از قابليت هاي منحصر بفرد سيستم مديريت پرونده هاي قضايي تاكيد کرد و افزود : در اين زمينه بايد آموزش  هاي لازم به تمام همكاران ارائه شود و همچنين با ابلاغ برنامه سال 94 اين دادگستري ، تمام مديران موظفند ؛ ميزان پيشرفت برنامه را بصورت ماهانه رصد کرده و گزارش هاي مربوطه را در پايان هر فصل ارائه کنند و افزون بر اين ضرورت دارد كه تمام مديران و دست اندركاران در راستاي تقويت و ارتقاء اعتماد عمومي مراجعان  به دستگاه قضايي، شرايط دسترسي سهل و آسان مردم به مديران قضايي را فراهم سازند .

در ادامه اين جلسه عباس پورياني رئيس كل محاكم عمومي و انقلاب تهران طي سخناني بركمبود كادر قضايي و اداري به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات در دادگستري تهران اشاره و بيان داشت : محاكم عمومي و انقلاب تهران در حال حاضر از كمبود نيروي انساني شدیداً رنج می برد و داراي شعبات بلاتصدي و غير فعال است كه اين امر  باعث شده فشار مضاعفي به قضات و كارمندان، به دليل كثرت پرونده ها  وارد شود با اين رويكرد كه در دادگستري  تهران ،پروند هاي  ملي و فرا ملي مورد رسيدگي قرار مي گيرد و جا دارد كه اين دادگستري كه به عنوان ويترين قوه قضائيه مطرح است ، امكانات مناسبي براي آن در نظر گرفته شود .

وي ضمن بر شمردن مشكلات عديده موجود در خصوص سيستم جديد پرونده ها ((سمپ)) نظير قطع طولاني مدت اظهار داشت : ادامه اين روند باعث ايجاد نارضايتي در مراجعين مي شود كه شايسته است، اين موضوع توسط مديريت آمار و فناوري قوه قضائيه پيگيري و به سرعت برطرف شود. 

رئيس كل محاكم عمومي و انقلاب  تهران تشكيل جلسات مشترك بين قضات دادسراها ، محاكم و تجديد نظر به منظور هماهنگي و همفكري بيشتر را بسیار مهم برشمرد و گفت: تحقق اين مهم راه را براي خدمت رساني بيشتر به مردم باز و هموار مي نمايد.

 وی همچنين  ايجاد همدلي ، همفكري و تعامل سازنده ميان مديران و همچنين مشاركت فعال قضات و همكاران اداري در راستاي مرتفع نمودن مشكلات کنونی را امری ضروري دانست  .

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار