باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

قرار گرفتن در نور مصنوعی عامل بروز سردرد است/ 48 درصد ایرانی‌ها از سردرد رنج می‌برند

در صورت غیرتحمل بودن درد حاصل از سردرد پزشک متخصص داروهای ضد افسردگی و ضد صرع را تجویز می‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، سردرد انواع متفاوتی دارد و اگر شدید باشد، زندگی بیمار و حتی اطرافیان او را مختل می‌کند. سردرد اغلب به علت ایجاد تغییر در ترکیب ماده شیمایی خون بر اثر رها شدن پروتئین از سلول‌های عصبی به وجود می‌آید.

انواع سردرد و راه درمان آن 
با کنار گذاشتن مصرف مسکن، گاهی اوقات سردرد برمی‌گردد و علائم ناشی از ترکیب دارو به وجود می‌آید.

از دیگر سردردها می‌توان به درد همراه با احساس فشار در قسمت بالای جمجمه، سردرد انفجاری، احساس سبکی در سر، سردردهای پشت چشم، سردرد فلج کننده و سردرد ناشی از عطر و ادکلن اشاره کرد. 

98 درصد سردردها خوش خیم و قابل بهبود هستند
محبوبه جواهری متخصص مغز و اعصاب در مورد سردرد می‌گوید: سردردها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از آنان سردرد خوشه‌ای است. نوع دیگری از سردردها، سردرد تنشی است که علت آن انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است و مهم ترین دلیل آن هیجانات عصبی است.

وی به سردرد ناشی از مننژیت یا عفونت پرده مغزی اشاره کرد و گفت: درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می‌گیرد، با استراحت کاهش می‌یابد و با حرکت بدنی تشدید می‌شود، همچنین عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه با تماشا تلویزیون می‌شود.

سردرد در کشورهای پیشرفته شایع‌تر است 
حسن پاکدامن رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب می‌گوید: سردرد یک بیماری با شیوع بالاست که بیشتر اوقات زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت شایع‌تر است. به طوریکه براساس آخرین آمار تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی انجام شد 50 درصد مردم این کشورها دچار سردرد هستند. 

وی افزود: سردرد یکی از 5 بیماری ناتوان کننده است که کیفیت زندگی 20 درصد افراد مبتلا به آن دچار اختلال می‌شود و گاهی فرد مجبور به ترک کار خود گردیده است.

وی به بررسی‌های آماری سردرد در ایران اشاره کرد و در پایان گفت: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو نوع سردرد در کشور وجود دارد که سردردهای عصبی و میگرن، به ترتیب این سردردها هستند، همچنین بیشترین سنی که فرد به سردردهای میگرنی مبتلا می‌شود 35 تا 45 سالگی است اما ممکن است در هر سنی بروز کند به گونه‌ای که در افراد زیر 15 سال 9 درصد و بالای 65 سال 7 درصد دیده می‌شود. 



گزارش از بهاره درویشی




انتهای پیام/
برچسب ها: سردرد ، میگرن ، نور ، عطر ، مغز ، خون ، سلول عصبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۳:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
بسیار مفید بود با تشکر از تلاش شما
آخرین اخبار