تبریز؛

45 درصد پیشرفت طرح انتقال آب های سطحی تبریز به دریاچه ارومیه

شهردار تبریز از پیشرفت 45 درصدی طرح انتقال آبهای سطحی تبریز به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛  به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در دیدار با پروفسور جیمز ویسکات استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا اظهار کرد: پسروی سالانه 500 میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه ناشی از وضعیت آب و هوا و اقلیم منطقه است و بخشی نیز به دلیل عدم مدیریت صحیح از جمله مدیریت آبیاری و مدیریت هدایت آب به داخل دریاچه ناشی می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام یافته توسط شهرداری تبریز جهت احیای دریاچه ارومیه، اضافه کرد: تبریز با حدود دو میلیون نفر جمعیت یکی از کلانشهرهای ایران به شمار می رود و هر ثانیه حدود پنج متر مکعب آب از رودخانه زرینه رود وارد این شهر می شود.

نجفی با بیان اینکه این پنج متر مکعب آب برای مصارف خانگی بکار می رود، گفت: قصد داریم این حجم آب را که 60 درصد آن از خانه ها، کارخانجات و مکان های مختلف به تصفیه خانه تبریز باز می گردد و بقیه آن به عنوان آب های سطحی و پسماند در دشت های تبریز جاری می شود که شهرداری برای این 40 درصد برنامه ریزی دارد.

وی افزود: هدف ما این است که تا چها ماه آینده با کانال کشی، این آبها را جمع آوری و با انتقال به تصفیه خانه ، در هر ثانیه بتوانیم حداقل چهار متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه جاری سازیم.

نجفی خاطرنشان کرد: با انجام چنین اقداماتی کمکی امیدواریم دریاچه ارومیه ظرف شش تا 10 سال آتی احیا شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.