مجتبی راعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جشنواره‌ها باید جهت‌دهی فرهنگی مشخصی داشته باشند

کاگردان «ترنج» گفت: برای شناخت و درک بهتر معضلات جامعه و حل کردن آن‌ها باید کنار هم و با صداقت کامل ایستاد و در خصوص آن‌ها حرف زد.

مجتبی راعی کارگردان سینما در خصوص برگزاری جشنواره به عناوین مختلف و کمک آن به سینمای ایران به خبرنگار سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: اگر هدف جشنواره‌ها فقط حضور فیلم، انتخاب، نمایش و دادن جایزه باشد، در واقع انگار یکی هستند و نیازی به چند تا شدن نیست، در عین حال جشنواره شوری را بین اهالی سیما و هنر ایجاد می‌کند که حتی اگر تکراری باشد باعث شده هنرمندان و مخاطبان بیشتر به سوی هنر کشیده شوند و ذهنشان به فضای هنر نزدیک‌تر شود و شورانگیزتر به دنبال کارکردن در رشته های مختلف هنری بروند. 

وی افزود: اما بهترین و درست‌ترین کار این است که هر کدام از جشنواره‌ها تعریف خودش را پیدا کند و با تعریف خاص خودش وارد صحنه شود، یعنی این جشنواره‌ها باید بعد از چند سال به لحاظ اهداف فرهنگی که دارند آنقدر با هم فرق کنند که فیلم‌سازان تشخیص دهند که فیلمشان مربوط به کدام جشنواره است و فکر نکنند که فیلم آنها متعلق به همه‌ی جشنواره ها است. 
 
راعی ادامه داد: شاید آنقدر فیلم تولید نمی‌شود که همه جشنواره‌ها با تعداد زیادی فیلم برگزار شوند، درعین حال اگر جشنواره‌ها اهداف فرهنگی روشنی داشته باشند، حتی اگر 10 عدد فیلم هم انتخاب کنند با آن ده اثر می‌توانند جهت‌دهی فرهنگی مشخصی برای حضور فیلم‌هایی متناسب با اهداف خود پیدا و حضور دهند و از آنها حمایت کنند. 

راعی در ادامه بحث و در خصوص اینکه پس دغدغه افرادی که به معضلات اجتماعی جامعه می‌پردازند چه می‌شود و انگار جشنواره‌ها ماهیت این را ندارند که دغدغه آن‌ها را به طور جدی مطرح کنند بیان کرد: واقعیت اینجاست، اگر واقعی به این مشکلات بپردازند این مشکل پیش می‌آید که باعث نگرانی برخی افراد می‌شوند، کسانی که معتقدند همه چیز در جامعه خوب پیش می‌رود و نگرانی و دغدغه‌ای وجود ندارد. 

وی افزود: اما باید بدانیم که هنر اکسیری است که با کمی آزادی ماهیت آن مشخص می‌شود و بدون آن به نظر من چیز پیش پاافتاده‌ای می‌شود. 

راعی عنوان کرد: برای شناخت بهتر درک معضلات و حل کردن آن ها باید کنار هم و با صداقت کامل ایستاد و در مورد مشکلات حرف زد و نباید فضایی به وجود آید که اگر کسی خواست کوچک‌ترین انتقادی کند سریعاً دهان او را خورد کنیم، البته منظور من این نیست که هرکسی هرکاری دلش خواست انجام دهد  و راجع به هرچیزی هرجور دلش خواست صحبت کند. 

این کارگردان افزود: خود مردم عرف‌هایی دارند که اگر شما از این عرف‌ها تخطی کنید، خود مردم شما را تنبیه می‌کنند، مملکت هم قوانینی دارد که اگر کسی از این قوانین تخطی کند، عکس العمل نشان می‌دهد ولی در کل باید یک حیطه سالم و صادقانه وجود داشته باشد. 

راعی ادامه داد: اگر به طور دائم از یک نفر تعریف و تمجید کنند و به او بگویند که همه‌ی خصایص نیکوی انسانی را دارد، رشد نخواهد کرد، جامعه هم همین‌طور است، اگر شب و روز از زندگی و اتفاقات روزمره تعریف کنیم و همه اتفاقات را خوب بشماریم، اتفاق خاصی رخ نداده و جامعه پیشرفت نخواهد کرد. 

وی افزود: یک مثل قدیمی است که می‌گوید شما احتیاج به رفیقی دارید که بعضی مواقع سیلی و تلنگر به شما بزند و جلوی برخی کارهای بد شما را بگیرد و چون شما به صداقت دوست خود واقفید به حرف‌هایش عمل می‌کنید. 

راعی در خصوص ایجاد راهکار برای برخی سینماگران که متوجه ماهیت برگزاری جشنواره نیستند و فقط هدف آن‌ها حضور در جشنواره است، گفت: جشنواره باید یک سیاست فرهنگی روشن داشته باشد و آن‌ها را اعلام و دنبال کند، که این کار آسانی نیست.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار