روز جهانی عروسک بهانه ای برای تجلیل از فعالان حوزه عروسک

مراسم روز جهانی عروسک و تجلیل از فعالان این حوزه با حضور جمعی از کارشناسان، مروجان، عروسک سازان و دوستداران عروسک برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، لیلا کفاش زاده رییس دفتر پژوهش و آموزش کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اعلام این خبر به خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) افزود: مسعود ناصری رییس موزه عروسک های ملل در این مراسم در خصوص روز جهانی عروسک و نقش و ارزش عروسک در دنیای انسان ها به ویژه کودکان و نوجوانان سخن گفت.

علی گلشن نیز در این مراسم که در موزه عروسک های ملل برگزار شد به بیان گوشه ای از فعالیت های نهادها و افراد در زمینه عروسک و ترویج آن در ایران پرداخت.

در بخش دیگر این برنامه از پوپک عظیم پور برای پژوهش و نگارش کتاب «فرهنگ عروسک ها و نمایش های عروسکی آیینی و سنتی ایران»، فخری موسوی، محبوبه نورصالحی و شاخانم مرادی برای خلق «مجموعه عروسک های فرهنگی- قومی ایران»، افسانه احسانی برای ترویج فرهنگ ساخت عروسک های بومی در بین بانوان  روستایی ، فرزانه اخوت برای ترویج شاهنامه با عروسک ها در سراسر ایران  و شیوا صارمی برای خلق عروسک های ادبیات کودک و نوجوان با اعطای لوح تقدیر و پلاک های نقره با نشان ویژه کودک و عروسک تجلیل شد.

آلن لکوک ( از کشور فرانسه ) و نرگس مجد از چهره های سرشناس نمایش کاغذی در جهان نیز در این برنامه که بهانه ای بود برای تقدیر از فعالان، خالقان و مروجان عروسک حضور داشتند.

میلدرد سیلی ( 1918-2001 )، نویسنده و پژوهشگر در حوزه عروسک ها و مجموعه دار عروسک در سال 1986  دومین هفته ماه ژوئن را  روز جهانی عروسک اعلام کرد و با این کار، ارزش و اهمیت عروسک ها را در دوستی و صلح بین انسان ها یادآور شد، او در زمان حیات خود شبکه ای از دوستداران عروسک را از سراسر جهان به وجود آورد.

 در بسیاری از کشورهای جهان این روز را با اهدای یک عروسک که نمادی از شادی و دوستی است، جشن می گیرند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار