کنفرانس خبری تیم ملی بسکتبال جوانان

کوهیان: باید لذت بسکتبال را به بازیکنان جوان داد

سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان پیش از اعزام به مسابقات جهانی تاکید کرد باید به جای نتیجه گرا بودن، لذت بسکتبال را به نسل جوان داد.

کوهیان: باید لذت بسکتبال را به بازیکنان جوان داد/ 2 بازیکن از رده پایینتر داریمبه گزارش خبرنگار بسکتبال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران، فرزاد کوهیان سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان صبح امروز به همراه محمود مشحون رئیس فدراسیون و محمد یوسف وند کاپیتان تیم ملی جوانان در کنفرانسی خبری پاسخگوی خبرنگاران شدند.

کوهیان در شروع صحبت های خود به تمجید از یوسف وند پرداخت و گفت: حضو او نه تنها برای کادرفنی بلکه برای بازیکنان قوت قلب است. او به عنوان کاپیتان بسیار پرتلاش است و بیشترین غیرت و تعصب را روی تیم دارد. از یوسف وند و سایر بازیکنان به خاطر تلاش آنها در تمرینات طولانی مدت با فشار زیاد ممنونم.

87 بازیکن سنجیده شدند

سرمربی تیم ملی جوانان گزارشی از کار تیم ملی در سال 94 ارائه کرد. به گفته کوهیان تیم ملی 2 دوره در ماه فروردین اردو داشت که در این اردوها تلاش شد بازیکنانی که دیده نشده اند مورد سنجش قرار بگیرند. 87 بازیکن در این مرحله از سراسر ایران به اردوها آمدند. این تعداد به تدریج تا 18 نفر تقلیل پیدا کردند.

در اردوی نهایی 15 نفر حضور دارند که طی روزهای آینده نفرات نهایی برای جام جهانی انتخاب می شوند.

تیم در نهایت روز پنجشنبه به اردوی ترکیه اعزام می شود که هفتمین اردوی سال 94 است. 

حذف 8 تیم از قهرمانی جهان

کوهیان توضیحی نیز در مورد تغییر شکل برگزاری مسابقات جهانی داد. در این دوره تعداد 24 تیم مسابقات قهرمانی جهان زیر 19 سال به 16 تیم کاهش پیدا کردند. به همین دلیل برخلاف دوره قبل که 3 تیم به دور دوم مسابقات صعود می کردند در این دوره تیمی از مرحله مقدماتی حذف نمی شود.

تیم ها بعد از مرحله گروهی به صورت حذفی با گروه مقابل خود مسابقه می دهند و برنده ها به جمع هشت تیم برتر صعود می کنند.

روی اصول پایه این تیم کار شد

کوهیان در پاسخ به ارزیابی از تیم فعلی جوانان گفت: اتفاقی که برای همه در مسابقات جوانان می افتد، تغییر نسل در هر دوره مسابقات است. کمتر بازیکنانی شرایط سنی دارند که در 2 دوره مسابقات جهانی شرکت کنند. در هر دوره ای چهره تیم ها تغییر می کند.

کوهیان با بیان اینکه هر نسل کشورها با نسل های قبل متفاوت است، کشور کرواسی را مثال زد که اعلام شده در این دوره یکی از بهترین نسل های خود را دارد. 

وی تاکید کرد: با این شرایط هنوز نمی توان در مورد این نسل محک بزنیم و دقیق بگوییم که چه اتفاقی می افتد. در هر حال نگاه به بسکتبال پایه در سراسر دنیا نتیجه گرا نیست و یافتن و پرورش بازیکن مهم است. استرالیا 2 دوره قبل یک مثال جالب است که در تمام بازی ها 40 دقیقه پرسینگ کار می کرد. هیچ تغییری در این تیم نمی دیدیم. نگاه متفاوتی داشتند. 

کوهیان ادامه داد: اگر نسل خوبی پیدا شود، شانس و همه چیز خوب باشد، نتیجه هم به دست می آید. تمام تلاش ما این است که بازیکنان به لحاظ کیفی بسکتبال خوبی ارائه دهند اما نمی توانم بگویم به 100 درصد آنچه می خواستیم در تمرینات رسیده ایم.

لذت بسکتبال در سنین پایین

سرمربی تیم ملی جوانان تاکید می کند در سنین پایین باید لذت بسکتبال را به بازیکنان داد تا بعدها با رسیدن به رده بزرگسالان به تدریج وارد چالش نتیجه گرایی شوند.

کوهیان گفت: در این مدت با ساده ترین کارهای پایه شروع کردم و به تدریج به سمت کارهای پیچیده رشد کردیم. مجموعه کارهای پایه را شروع کردیم که صرف دریبل و شوت نیست. 

2 بازیکن از رده پایین تر 

کوهیان در مورد بازیکنان شاخص این نسل گفت: ما آذری را از متولدین 77 پیدا کردیم که 2 سال بعد هم می تواند به جمع بازیکنان جهانی بپیوندد. 2 بایکن دیگر متولد 76 هستند که نمی دانم ماه تولد آنها به مسابقات جهانی بعدی می خورد یا نه. مبین شیخی یکی از آنها است. 

وی افزود: اختلاف این نسل با توجه به هدایت آنها به سمت بازی گروهی به قدری نیست که بتوانیم مانند نسل زنگنه و یخچالی از حالا بگوییم فلان بازیکن شاخص است. در صورت حمایت شاید در 2 یا 3 سال آینده بتوانیم امیدوار به رسیدن چند بازیکن به تیم ملی بزرگسالان باشیم.

40 درصد تغییر نسبت به سال قبل

کوهیان در مورد تغییرات تیم گفت: از تیمی که نایب قهرمان آسیا شد در حال حاضر 3 بازیکن را در اختیار نداریم. احتمال خط خوردن یک نفر دیگر هم هست. به این ترتیب 35 تا 40 درصد تغییر نسبت به سال قبل داریم.

وی پیشنهاد تشکیل پایگاه اطلاعاتی برای رده های پایه را ارائه داد که خصوصیات و اطلاعات کامل بازیکنان هر رده در آن ثبت شود.

سرمربی تیم ملی جوانان با اشاره به حضور 55 تیم در رده مینی بسکتبال گفت: جالب است وقتی تیم مینی بسکتبال صربستان را دیدم، از نظر مهارتی تفاوت چندانی با بازیکنان ایرانی نداشتند. رشد جمعیت آنها هم منفی است به همین دلیل برای پیدا کردن بازیکن هم مشکل دارند. در حالی که ما 55 تیم با حدود 15 بازیکن داریم که در رده های جوانان و نوجوانان ریزش عجیبی دارند. این ریزش باید آسیب شناسی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار