" من و فدراسیون بعدی حق تجدیدنظر در مورد همکاری داریم"

کوهیان: بی عدالتی در حق من برای همگان مشخص بود

سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان در آستانه اعزام به اردوی صربستان در مورد همکاری خود با فدراسیون جدیدی که روز دوم خرداد روی کار می آید، گفت: حق تجدید نظر برای هر دو طرف با توجه به شرایط وجود دارد.

فرزاد کوهیان سرمربی تیم ملی بسکتبال جوانان که فردا 31 اردیبهشت برای شرکت در چند دیدار تدارکاتی برون مرزی راهی کشور صربستان می شود در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران توضیح داد: این اولین اردوی تدارکاتي خارج کشور است که برای ملی پوشان برنامه ریزی کرده ایم. پنج دیدار تدارکاتی با تیم های خوب جوانان  صربستان انجام مي دهيم ، پس از آن برای رفع نواقص تیم به ایران باز می گردیم.

تیم ملی جوانان در هفته های گذشته دیدارهایی تدارکاتی با تیم هایی مثل دانشگاه آزاد و مهرام در تهران انجام داد. سرمربی تیم ملی جوانان ادامه داد:  پس از بازگشت به ايران  10 روز براي  تمرينات و رفع نقاط ضعف تيم در نظر گرفته شده و سپس سفر به کشور مجارستان براي  3 یا 4 بازی تدارکاتی و از آنجا تيم راهي يونان خواهد شد.

با 8 تیم اول صربستان بازی می کنیم

کوهیان گفت: کشورهای دیگر بخصوص آنها که در بسکنبال صاحب نام هستند، برنامه هاي مدوني براي بازيکنان سطوح پايه دارند ، بويژه جوانان که حداقل 60 تا 70 بازي درسال در ليگ جوانان کشور خود انجام می دهند و تیم هایی  که به جام جهانی زیر 19 سال  اعزام مي شوند برنامه مجزايي براي آماده سازي و تدارکات تيمشان دارند.

کوهیان توضیح داد که تیم ملی جوانان ایران هم در سفر صربستان با تیم هایی از 8 تیم اول لیگ جوانان این کشور شامل تیم "رد استار" دیدار می کنند و تیم "پارتیزان" هم در صورت فراهم شدن شرایط یکی دیگر از حریفان ملی پوشان جوان خواهد بود. به این ترتیب تیم ملی جوانان با دو تیم از جمع چهار تیم برتر صربستان و 3 تیم از تیم های پنجم تا هشتم دیدار می کنند.
 
سرمربی تیم ملی جوانان تاکید کرد: صربستان یکی از امیدهای قهرمانی جهان و کیفیت باشگاه های این کشور هم مشخص است. مطمئنا بازی های آسانی در این کشور نداریم و تجربه گرانبهایی براي بازيکنان جوان کشورمان است.

بی عدالتی های این سال ها بر همگان مشخص است

کوهیان در واکنش به صحبت های محمود مشحون در مورد مربیگری وی در تیم ملی جوانان گفت: ابتدا بگویم که من از صحبت های مشحون شوکه شدم چون  حداقل همه چیز براي  جامعه بسکتبال روشن است. گارد و رفتاری که وی طی 10 سال گذشته مقابل من داشته است، اتفاقات و بی عدالتی هایی که در این سال ها بر  عليه من رخ داد برای همگان روشن است.

وی افزود: هر سال به شکلي  آسيب هايي به من زده شد که پرداختن به آن يعني نبش قبر اتفاقات عحيب و مبهم چند فصل ليگ، تبعيض ها و قوانيني که فقط شامل حال يک تيم بود، انچه به ذوب آهن و همياري زنجان گذشت و... به همین دلیل کاملا شوکه شدم که مشحون در مصاحبه خود تاکید کرد هیچ مسئله ای وجود نداشته است. اگر مسئله ای نبود، رفتارهایی که در این سال ها انجام دادند، چه توجیهی دارد؟ 

شرایط نرمال مربیگی نبود

وی ادامه داد: رفتار و عملکرد مشحون نشان می دهند که صحبت او درست نيست. وی در صحبت های خود عنوان کرده که جلسه ای در گذشته با من در مورد همکاری دو جانبه برگزار کرده است. بله درست است ولي ايشان مختصات کاري من را نپذيرفت و من هم شرايط فدراسيون را. واقعیت این است شرایط نرمالی که باید من به عنوان مربی در آن کار می کردم، وجود نداشت. در واقع توقعات و دخالت هاي غير طبيعي همه چيز را زير سوال مي برد که حالا وارد جزئیات نمی شوم اما در آن زمان شرایطی نبود که کار کنم.

زمانی که شروع کردم، شرایط دیگری حاکم بود

کوهیان در مورد ادامه همکاری خود با فدراسیون بعدی گفت: زمانی که مربیگری تیم ملی جوانان را قبول کردم، شرایط دیگری در فدراسیون حاکم بود که همکاری را شروع کردیم. حالا هم اگر رئیس فدراسیون عوض شود، نه مشحون بلکه هر شخص دیگری که انتخاب شود، شرایط جدیدی در فدراسیون ایجاد می شود که باید دید آیا امکان همکاری وجود دارد یا نه و آیا برنامه ریزی قبلی ما با همان شرایط انجام می شود؟ در این شرایط حق برای هر دو طرف وجود دارد که بعد از انتخابات در مورد ادامه همکاری تجدیدنظر کنند.

کوهیان در مورد عملکرد خود با تیم ملی جوانان توضیح داد: ما تصمیم گرفتیم که تمام بازیکنان این رده سنی را مورد بررسی قرار دهیم. از میان 78 بازیکنی که از ابتدای اردوها بررسی کردم در حال حاضر 16 نفر در اردو باقی مانده اند. تعدادی از آنها هم به صربستان اعزام می شوند. سعی کردیم که کسی در این رده سنی از قلم نیافتد و بهترین ها را جمع آوری کردیم. 

هدف از رده جوانان پشتوانه سازی است

سرمربی تیم ملی جوانان در آستانه اولین اردوی برون مرزی تیم ملی هدف از بازی جوانان را تشریح کرد: در تمام دنیا هدف از رده سنی جوانان، پشتوانه سازی و حضور بازیکنان مستعد است که در آینده به تیم ملی کمک کنند. ما هم با این هدف پیش رفتیم و سعی کردیم کسانی را که استعداد دارند اما شرایط خوبی ندارند را در تیم نگه داریم تا در آینده آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

وی ادامه داد: کسانی که در جام جهانی جوانان هم شرکت می کنند، کمتر بدنبال  نتیجه گیری بلکه دنبال پشتوانه سازی هستند. یعنی در رده بزرگسالان هدف اصلی نتیجه گیری و در رده جوانان پشتوانه سازی است. اگر صرف نتیجه گیری را برای جوانان مطرح کنیم، کار درستی نیست. در آن شرایط مجبور می شویم کسانی را که با استعدادند اما در حال حاضر کیفیت بالایی ندارند را در تیم نگه نداریم.

بسکتبال بازی پیچیده و سختی است

کوهیان موضوع دیگری را مطرح کرد و گفت: بسکتبال بازی پیچیده و سختی است. ورزشی نیست که با دو ماه بتوان کار بزرگی در آن انجام داد. نگرشی که در سال های گذشته در مورد بحث پایه وجود داشت، باید تغییر کند. نگرش پایه باید این باشد که هر رده سنی، پشتوانه رده بالاتر است و فشار نتیجه گیری از این رده ها برداشته شود. 

وی اضافه کرد: مشکل ما این است که برنامه مدونی برای بازیکنان جوان خود نداریم. برای دسته اول فرمولی را جهت استفاده از جوانان در نظر گرفته اند که درست نیست. بازیکنان جوان باید در طول سال با افراد هم سن خود بین 30 تا 40 مسابقه داشته باشند. جوانان باید لیگ خود را داشته باشند نه اینکه در باشگاه ها بدون تمرین و آموزش رها شوند و روی نیمکت تیم ها بمانند.

کوهیان گفت: اگر لیگی متشکل از10 تيم داشته باشیم حداقل 100 بازیکن جوان  در طول سال آماده و در اختيار خواهيم داشت، در آن صورت امکان انتخاب 2 تا 3 تیم جوانان از بین آنها به وجود می آید که می توانند به تورنمنت های مختلفی هم اعزام شوند و ضمن پشتوانه سازي تيم ملي پشتوانه  تيم هاي ليگ هم قرار گيرند. این نگرش که تمرکز دائما روی 12 بازیکن باشد برای بسکتبال درست نیست. تا کنون هم جواب نداده است.

لیگ جوانان بیش از 600تا 800 میلیون هزینه ندارد


وی افزود: می گویند باشگاه ها حاضر به هزینه در این بخش نیستند. در مجموع اگر اسپانسری پیدا کنیم، لیگ جوانان بیشتر از حدود 600 تا 800 میلیون تومان هزینه نخواهد داشت. در رده جوانان نباید پول هایی زيادي به عنوان قرارداد مالي حرفه اي پرداخت کرد بلکه  بازیکنان جوان بايد تشنه يادگيري و رشد در همه ابعاد باشند .تجربه هم نشان داده که اين مسايل  مشکلات عديده اي هم براي خانواده ها و هم خود بازيکن و هم باشگاه ها به همراه داشته است که کالبد شکافي آن در اين مختصر جا نمي گيرد . 

کوهیان با اشاره به لزوم الگو برداری تطبیقی از کشورهای دیگر گفت: نگرانی از اینکه برای آینده تیم ملی بزرگسالان چه اتفاقی می افتد به این خاطر است که پشتوانه سازي به درستي صورت نگرفته و استعدادیابی را به عنوان يک فرآيند طولاني مدت در نظر نگرفته اند. باید استعدایابی، يعني شناسايي استعداد ها َ، استعدادگزینی و استعداد پروري همچنين حمايت استعداد ها به  صورت یک فرایند انجام شود.

در سطح پایه به درستی کار نکرده ایم

سرمربی تیم ملی جوانان تاکید کرد: در 8 سال گذشته هر دو سال یک بار مسابقه جهانی انجام شده است. چند بازیکن جوان در این پروسه به تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کرده اند؟ اگر در هر دوره 3 بازیکن هم به رده تيم ملي بزرگسالان رسیده باشند، حالا باید 12 بازیکن جديد داشته باشیم. اگر هر 2 یا 3 سال یک بار، 3 بازیکن به تیم ملی بزرگسالان وارد نشده باشند در این صورت کارمان اشتباه است و در سطح پایه به درستي کار  نکرده ایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرزاد ، کوهیان ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار