همدان؛

نگرانی های خانم های باردار در دوران بارداری

احساس هرنوع دردی طی بارداری با وحشت و نگرانی زیاد باردار همراه است در حالی که در دوران بارداری همیشه درد نشانه بیماری نیست ونباید از آن ترسید.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از همدان؛  بسیاری از دردهای دوران بارداری نیاز به اقدام درمانی خاص ندارد یا با اقدامات ساده بهبود می یابد.  

یک متخصص زنان و زایمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: فقط در صورتی که درد شکمی یا دل پیچه همراه با لکه بینی، خونریزی، تب ولرز، ترشحات مهبلی،احساس غش کردن، ناراحتی هنگام ادرار کردن، تهوع واستفراغ باشد یا بعد از چند دقیقه استراحت از بین نرود باید به پزشک مراجعه نمود.  

حاملگی خارج از رحم  وی با اشاره به درد وخطر حاملگی خارج از رحمی افزود: یکی از علل مهم درد شکم که در صورت عدم تشخیص خطرناک است مربوطه به حاملگی خارج رحمی است .  

ربیعی  در ادامه گفت: به طور طبیعی جنین باید در داخل رحم لانه گزینی کند ولی در صورتی که حاملگی خارج از رحم صورت بگیرد این محل معمولا یکی از لوله های رحمی است و این عارضه معولا در سه ماهه  اول حاملگی مشخص می شود.  

ربیعی تصریح کرد: جنین در لوله رحمی یا هر جایی غیر از  خود رحم لانه گزینی می کند وبزرگ می شود  که با بزرگ شدن جنین علائمی مانند درد شکم یا لگن ، لکه بینی  یا خونریزی از مهبل  و درد است که با حرکت یا سرفه کردن بدتر می شود.  

وی اظهار داشت: در چنین شرایطی اگر  بیمار به موقع به پزشک مراجعه نکند پارگی  لوله  رحمی وخونریزی داخل شکم را به همراه  می آورد .  

سقط جنین  ربیعی گفت: گاهی  جنین در محل مناسب لانه گزینی می کند ولی سقط جنین اتفاق می افتد در این موارد معولا ابتدا خونریزی  وبعد درد شکم رخ می دهد .  

وی خاطرنشان کرد: خونریزی معمولا اولین علامت  سقط است وپس از آن به فاصله چند ساعت تا چند روز درد شکمی رخ می دهد . 

متخصص زنان و زایمان گفت: خونریزی ممکن  است خفیف یا شدید باشد و درد ممکن است به صورت دردهایی مقطعی یا مداوم باشد.

وی تصریح کرد: احتمال عفونت ادراری را نباید نادیده  گرفت ونباید فراموش کرد  که حاملگی احتمال عفونت ادراری را افزایش  می دهد  که با علائمی چون درد ناحیه تحتانی ،شکم ،احساس نیاز مکرربه ادرار کردن وادرار کدر یا بدبو همراه است.  

ربیعی تصریح کرد: یکی دیگر از علل شایع ولی مهم درد شکم  در حاملگی که بسیاری از بارداران از آن واهمه دارند جدا شدن زود رس جفت است که جدا شدن زودرس جفت بیشتر با خونریزی از مبهل خود را نشان می دهد.

وی ابراز داشت: این عارضه در بعضی مواقع علائم واضحی ندارد یا در حد خونریزی خفیف یا لکه بینی است و حتی ممکن  است بیمار کمر درد یا انقباضات  متعددی داشته باشد که در هر صورت این وضع نیاز مراجعه فوری به پزشک دارد.  

زایمان کاذب  زایمان طبیعی یک روند همراه با درد است وچنانچه این روند در زمانی زودترازموعد مقرر شروع شود  نیز با درد همراه خواهد بود.  

اگر زایمان زود رس در مادری آغاز شود حتما باید برای ممانعت ازآن داروهایی خاص مصرف شود تا جلوی ادامه دردها وخروج جنین گرفته شود، اما  دکترربیعی با اشاره به این که در ماه آخر بارداری ممکن است باردار دردهایی شبیه به درد زایمان را تجربه کند که از جهاتی شبیه به درد زایمان حقیقی است گفت:در چنین شرایطی درد منجر به  بازشدن دهانه رحم  و زایمان جنین نمی شود و به راحتی با مصرف مسکن نیز بهبود می یابد که به این درد ها زایمان کاذب گفته می شود و باید فرد در این حالت به پزشک مراجعه کند.  

این متخصص با اشاره به نشانه های تشخیص درد زایمان کاذب گفت: انقباض های نامنظم رحمی که به آن زایمان کاذب گفته می شود کاملا طبیعی وممکن است از سه ماهه اول بارداری شروع شود که این امر بیانگر آمادگی بدن برای زایمان است.  

ربیعی اظهار داشت: انقباض های کاذب با سفتی شکم توصیف می شود که به صورت متناوب قطع و وصل می شود وقدرت وفاصله این انقباض ها نامنظم است.  وی گفت: این عارضه استراحت کردن ازبین نمی رود وبیشتر هم نمی شود معمولابا مسکن ها بر طرف می شود.    


انتهای پیام/   ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.