شهرکرد؛

پیش بینی تولید یک هزار تن عسل در استان چهارمحال و بختیاری

پیش بینی می شود امسال یک هزار تن عسل در استان چهارمحال و بختیاری تولید و برداشت شود.

پیش بینی تولید یک هزار تن عسل در استان چهارمحال و بختیاریبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و 400 نفر در این استان به حرفه زنبورداری مشغولند.

مهراب فرجی افزود: این تعداد زنبوردار، دارای 170 هزار کلونی زنبور عسل هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 220 هزار کلونی زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری مستقر است، اضافه کرد: حدود 50 هزار کلونی آن، از استانهای فارس، اصفهان، بوشهر، خوزستان و بندرعباس به این استان مهاجرت کرده اند.

فرجی یادآور شد: این تعداد کلونی زنبور عسل که ییلاق تابستانی را در سراسر چهارمحال و بختیاری و عمدتاً در گون زارهای کوهرنگ، اردل و لردگان می گذرانند، در فصل بهار و زمان گلدهی درختان و گیاهان، در مجاورت مزارع و باغات میوه نقاط مختلف استان و اکثراً باغات حاشیه زاینده رود در شهرستان های سامان و بن مستقر می شوند.

به گفته وی؛ قشلاق زنبورداران عمده چهارمحال و بختیاری در فصول پاییز و زمستان هم استان های بوشهر، فارس، بندرعباس و خوزستان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برداشت عسل در استان، از اوایل مرداد آغاز می شود، پیش بینی کرد: عسل تولیدی امسال چهارمحال و بختیاری، با افزایش 50 تنی نسبت به سال گذشته، به یک هزار تن برسد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم غالب عسل تولیدی این استان را از نوع گون اعلام کرد و گفت: عسل گون، از بهترین انواع عسل به شمار می رود.

ابراهیم کوچکی با اشاره به خواص و کاربردهای متنوع غذایی و دارویی این محصول مغذی، غنی و شفابخش، یادآور شد: عسل تولیدی چهارمحال و بختیاری، علاوه بر مصرف داخلی و استان های همجوار، در قالب سوغات به خارج از کشور و بویژه کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس هم صادر می شود.

سال گذشته، 948 تن عسل در استان چهارمحال و بختیاری تولید و برداشت شد.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.