تکمیلی/ فابیوس:

جاسوسی دوستان و متحدان از هم، قابل قبول نیست

وزیر خارجه فرانسه جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه پذیرفتنی دانست

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه ، اقدام آمریکا در شنود تلفنی از سه رئیس جمهور فرانسه را غیرقابل پذیرش دانست.
لوران فابیوس در پی احضار سفیر آمریکا به وزارت امور خارجه فرانسه ،به دلیل جاسوسی و شنود تلفنی از سه رئیس جمهور فرانسه(شیراک، سارکوزی و اولاند) در کنفرانسی خبری گفت: این اقدام که خبر آن در مطبوعات منتشر شده است غیر قابل پذیرش است.
جاسوسی آمریکا از مقام های ارشد فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی از جمله آلمان تاکنون دردسرهایی را برای این کشور در رابطه با همپیمانان اروپایی خود بوجود آورده است.
با وجودی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود درباره متوقف شدن این روند اطمینان داده اما آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز این اقدام آمریکا را غیر قابل قبول توصیف کرده است.
در عین حال یک منبع نزدیک به این پرونده که خواست نامش فاش نشود چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که  یک سامانه شنود در پشت بام سفارت آمریکا در پایتخت فرانسه مستقر است.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد آمریکا و فرانسه دوست و متحد هم هستند و جاسوسی دوستان و متحدان از هم قابل پذیرش نیست.
 لوران فابیوس بعد از احضار سفیر آمریکا در فرانسه در گفتگو با خبرنگاران گفت برای ما قابل قبول نیست که سه رئیس جمهور کشورمان یعنی ژاک شیراک، نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند در گفتگو های خصوصی شان شنود شده باشند. این اقدام قابل قبول نیست واز همه بدتر اینکه کشوری مانند آمریکا آن را انجام داده است که ما آن را دوست و متحد خود می دانیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود فرانسوا اولاند رئیس جمهوری نیز نشستی امنیتی در کاخ الیزه برای بررسی همین موضوع تشکیل داده است و با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در همین باره تلفنی صحبت کرده است.
فابیوس افزود سفیر آمریکا در فرانسه را به وزارت امور خارجه احضار کرده تا سه نکته زیر را به وی گوشزد کند و از وی درباره آنها توضیح بخواهد:
نخست اینکه،این گونه اقدامات برای ما قابل قبول نیست.
دوم اینکه، بدنیم آیا این اقدامات آمریکا همچنان ادامه دارد یا متوقف شده است.
سوم آنکه،آیا این شنود ها فقط از روسای جمهور فرانسه بوده است یا ابعاد گسترده تری داشته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در بخش دیگر از سخنان خود افزود درست است برخی مواقع شنود هایی درباره تروریسم در کشورها انجام می گیرد که قابل درک است اما شنود از رهبران کشوری که دوست و متحد آمریکا هستند به هیچ وجه قابل پذیرش و درک نیست.
فابیوس افزود از سفیر آمریکا در فرانسه خواسته است هرچه سریع تر توضیحاتی درباره این موارد به فرانسه ارائه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار