آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛

چگونه فقر را از خود دور کنیم؟ / ازدواجی که ماحصلش "فقر" خواهد شد

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: امانت باعث غنا، بی نیازی و خیانت از عوامل فقر است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ آیت‌الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: در ادامه بحث جلسه گذشته که امام سجاد (ع) از خدایش تمنا می کند که به من یاری بده فقر را از خودم دور کنم، تو توانایی بر هر چیزی، کمکم کن. در این جلسه به این نکته می‌رسیم که عوامل معنوی و مادی فقر از نظر اسلام کدام است؟ در این جلسه به 5 روایت اشاره می کنم.

وی ادامه داد: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که امانت باعث غنا، بی نیازی و خیانت از عوامل فقر است. اگر خیانت در جامعه رایج شود مردم به یکدیگر اعتماد نمی کنند و زمانی که اعتماد بین مردم کم شود کارهای گروهی که می تواند مبارزه با فقر کند، انجام نمی شود، اما اگر امانت باشد، غنا درها را به روی مردم باز می کند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: صله رحم و ارتباط با خویشاوندان دو فایده دارد، عمر را زیاد می کند و فقر را از بین می برد. صله رحم اثر معنوی دارد و خویشاوندان با هم و به یاد هم هستند. اثر مادی صله رحم این است که خویشاوندان با هم بهتر می توانند کار جمعی کنند. وقتی صله رحم باشد همه دست به دست هم می دهند و کارهای بزرگ انجام می دهند، کارهای بزرگ نیز باعث نفع فقر است.

وی تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند  "کسی که دستش را به سوی دیگران دراز کند، دری از سوال، تقاضا و وابستگی به سوی خودش باز می کند و دری از فقر به روی او گشوده می شود." عزت داشته باشید، اگر با دیگران روابط تجاری دارید، سودی می دهید و سودی می گیرید نه اینکه دست به سوی دیگران به عنوان نیاز دراز کنید، درهای فقر به سوی تان گشوده می شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: یکی از عوامل فقر، اسراف است، اگر اسراف در زندگی ظاهر شد فقر هم به دنبال آن می آید. معنی اسراف این است که ثروت ها در غیر محل اصلی اش از بین رفته و تلف می شود. اگر به مقداری که نیاز داریم استفاده کنیم، این باعث می شود که مقدار قابل توجهی را پس انداز کنیم و جامعه ای بی نیاز خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: در روایتی از امام علی (ع) آمده است "هنگامی که در آغاز آفرینش امور مختلف با هم ازدواج کردند، تنبلی و ناتوانی با هم ازدواج کردند و فرزندشان فقر بود."  روی این حدیث مطالعه کنید که چگونه می توانیم با فقر مبارزه کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۵ تير ۱۳۹۴
همش تو فکر ازدواج هستند ایشون!
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۰:۱۵ ۰۵ تير ۱۳۹۴
واقعا ممنون خیلی عالی بود
آخرین اخبار