همراه با مذاکرات وین/25

توافقی منصفانه همراه با اظهاراتی متناقض

دستیابی به توافق هسته‌ای در صورتی ممکن است که شرکت کنندگان در مذاکرات از جمله به چارچوب سیاسی و آنچه که در لوزان بدست آمده بود پایبند باشند به نحوی که در این روزها مذاکرات به محلی برای چانه زنی و دستیابی به فرصت‌های بیشتر تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران وزرای خارجه ایران و 6 کشور عضو گروه 5+1 طی روزهای اخیر یکی پس از دیگری وین کشورهایشان را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک می‌کنند،شهری که بارها و بارها شاهد آمد و رفت‌های طرف‌های گفت و گوی ایرانی و غربی بوده است، اما این بار اهمیت این گفتگوها از دفعات پیش بیشتر است چرا که علی رغم کارشکنی‌های بسیار در روند مذاکرات طرفین مصمم برای دستیابی به توافقی در خصوص موضوع مورد بحث هستند.


امکان توافقی منصفانه صرفنظر از اظهارات متناقض وجود دارد

دستیابی به توافق مورد نظر در صورتی ممکن است که شرکت کنندگان در مذاکرات از جمله به چارچوب سیاسی و آنچه که در لوزان بدست آمده بود پایبند باشند به نحوی که در این روزها مذاکرات به محلی برای چانه زنی و دستیابی به فرصت‌های بیشتر تبدیل نشود. 

هر چند اختلافات بسیاری بر سر شفافیت، بازرسی‌ها، ابعاد نظامی احتمالی و لغو همزمان تحریم‌ها وجود دارد، اما اعتقاد کلی براین است که توانایی رسیدن به یک توافق منصفانه وجود دارد.

تفاهمنامه یا بیانیه لوزان در حالی در فروردین ماه به دست آمد که هنوز صحبنی از طرح تایید توافق نهایی توسط کنگره نبود یا اگر بود اوباما  از وتوی آن سخن می‌گفت هرچند که در نهایت مجبور به امضای مصوبه این طرح شد.

طرحی که به تصویب کنگره رسید بر این مبناست که هرگونه توافق نهایی باید توسط کنگره بررسی شود. اگر دولت آمریکا توافق را تا روز ۹ ژوئیه به کنگره ارائه دهد، کنگره باید آن را طی ۳۰ روز بررسی و رأی خود را اعلام کند. اما اگر دولت آمریکا توافق را بعد از آن تاریخ به کنگره ببرد، این فرصت ۶۰ روز خواهد بود. رأی کنگره می‌تواند در این زمینه به اشکالی چون تأیید توافق، رد توافق، یا عدم اتخاذ موضع باشد.

در مقابل طرح مذکور مجلس ایران نیز طرحی را در جهت الزام دولت به حفظ دستاوردهای تصویب کرد، که خواستار لغو یکجا و کامل تحریم‌ها در روز اجرای تعهدات ایران است یکی از اصلی‌ترین خطوط قرمزی که جمهوری اسلامی ایران همواره بر آن تاکید داشته، برداشتن تحریم‌های آمریکا همزمان با اجرای توافق است. 

مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار با مسئولان نظام بار دیگر حمایت خود از تیم مذاکره کننده هسته‌ای را بیان کردند و در عین حال خطوط قرمز مذاکرات را گوشزد کردند. 

"همه مسئولان ایران به دنبال توافق خوب، منصفانه و عزتمندانه هستند/ تیم مذاکره کننده ایران امین، غیور، شجاع و متدین هستند/ تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی باید فوراً هنگام امضای موافقتنامه لغو شود/ لغو تحریم ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود."(لینک خبر)

به گفته برخی منابع همکاری‌های فنی کمترین موارد اختلاف در این گفتگوها را موجب شده‌اند، اما تعداد این پرانتزها، شاید حکایت از دخالت موضوعات دیگر در این امر داشته باشد.

در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی پیوسته گفته‌اند که این وظیفه مذاکره کنندگان است تا تلاش کنند با راه حل‌هایی که در لوزان به توافق رسیدند ، بدون زیاده خواهی و وارد کردن مسایل جانبی کار نگارش متن را به پایان برسانند، اما زیاده خواهی‌های غربی‌ها این روزها کار را دشوار تر کرده است.

همه این باید و نباید‌ها در حالی روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد که اظهارات نا به جای برخی مقامات غربی ظن مثبتی را از سوی غربی‌ها تقویت نمی‌کند چنانکه "رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا" در مصاحبه با نشریه "یو‌اس‌ای تودی" مدعی شد اگر آمریکا با ایران در بحث هسته‌ای به توافق نرسد، آنگاه ظرفیت اتمی ایران را نابود خواهد کرد.

اینچنین صحبت‌هایی در حالی که طرفین بر دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک اصرار دارند جز سنگ اندازی بیشتر چیزی را القا نکرده و نخواهد کرد، این روزها بسیاری از داخل و خارج از ایران بحث گفتگوها را پیوسته دنبال کرده و اخبار فوق را رصد می‌کنند، چیزی که در تمامی این اخبار بر کسی پوشیده نیست اظهارات تند و تهدید آمیز برخی مقامات غربی است که خود را بزرگترین طلایه داران دمکراسی و دیپلماسی مذاکره به جای منطق جنگ و خشونت نشان می‌دهند.

گزارش از سوگند سلیمانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار