همزمانی سل و بیماری‌های مزمن افزایش یافته است

متاسفانه در سالهای اخیر همزمانی ابتلا به سل و بیماری‌های مزمن افزایش یافته که این موضوع مشکلات و عوارض زیادی را به ویژه در خصوص درمان این بیماری‌ها به وجود آورده است.

منصور خالصی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های عمده در خصوص بیماری سل، افزایش موارد آلودگی و ابتلا به سل فعال و سل مقاوم به یک یا چند دارو است.
 
وی با اشاره به اینکه حدود یک سوم جمعیت جهان به باسیل سل آلوده‌اند، افزود: برآورد می‌شود که از تعداد کل افراد آلوده به سل، حدود 50 تا 60 میلیون نفر میکروب سل فعال و مقاوم آلوده هستند. 

خالصی تاکید کرد: یکی دیگر از نگرانی‌ها، همزمانی سل با سایر بیماری‌ها اعم از عفونی و مزمن است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر همزمانی ابتلا به سل و بیماری‌های مزمن همچون سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و کلیوی افزایش یافته که این موضوع مشکلات و عوارض زیادی را به ویژه در خصوص درمان این بیماری‌ها به وجود آورده است. 

خالصی با اشاره به افزایش مقاومت میکروب‌ها در برابر داروهای ضد سل، خاطر نشان کرد: مصرف بی‌رویه داروها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها، عدم درمان به موقع،‌ افزایش موارد همزمانی سل و بیماری‌های دیگر و شرایط بهداشتی پائین، از مهمترین عوامل افزایش مقاومت میکروب‌ها در برابر سل است.

وی افزود: یکی از مهمترین همزمانی‌های ابتلای سل با دیگر بیمار‌ی‌ها، ابتلای همزمان فرد مبتلا به سل و همچنین بیماری ایدز است که در سالهای اخیر به دلایل مختلف به شدت افزایش یافته و موجب افزایش شمار مرگ و میر مبتلایان به سل به ویژه در چند کشور کمتر توسعه یافته و فقیر که توان و ساختار بهداشتی مناسبی نیز ندارند، شده است. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.