باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

شايعات فضای مجازی اين بار در حوزه بهداشت و درمان‌/انتقال ويروس‌ HIV از طريق دستگاه تست قند خون تكذيب شد

در پی انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر " پخش ویروس ایدز توسط عده‌ای که به بهانه چک کردن قند قون به درب منازل مراجعه نموده و کارت علوم پزشکی دارند"، دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در پی انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر " پخش ویروس ایدز توسط عده ای که به بهانه چک کردن قند قون به درب منازل مراجعه نموده و کارت علوم پزشکی دارند"، دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد. 

دکتر محمد مهدی گویا ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد: وزارت بهداشت همواره برای اجرای طرح های کشوری که نیاز به اخذ نمونه از مردم در هنگام مراجعه به درب منازل آنها دارد حتما قبل و حین اجرای طرح، از طریق رسانه‌های عمومی، اطلاع رسانی می کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: هم وطنان توجه داشته باشند که همیشه معتبرترین منبع دریافت اطلاعات در زمینه سلامت مردم و مسائل مرتبط به آن، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.  

دکتر گویا در پایان یادآور شد: بدون شک تداوم انتشار این اخبار در جامعه، به جز تشویش اذهان عمومی نتیجه ای در بر نخواهد داشت و انتظار می‌رود مردم فهیم نیز به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند.

شايعاتی كه دست به دست می‌چرخد 
شایعه‌اش زیاد شده، ماجرای انتقال ایدز با تست رایگان قند خون. تستی که گفته می‌شود از سوی افرادی انجام می‌شود که کارت دانشگاه علوم پزشکی دارند.

این ماجرا جزییات یک پیام وایبری، تلگرامی است که به‌عنوان یک هشدار، این روزها دست به دست می‌چرخد. در این پیام آمده که «عده‌ای دم در خانه مردم می‌روند، می‌گویند از طرف دانشگاه علوم پزشکی هستند و می‌خواهند تست رایگان قند خون انجام دهند.» در این پیام به مردم هشدار داده شده که: «به هیچ وجه اجازه ندهید این آزمایش از شما گرفته شود، چرا که قصدشان انتقال ویروس ایدز است.» در پایان هم از گیرنده پیام خواسته شده که این هشدار را به دیگران منتقل کند. در این پیام، اما هیچ اشاره‌ای به این‌که این افراد از کدام دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده یا در کدام مناطق فعالیت می‌کنند، نشده است.

شایعه‌های فضای مجازی مدت‌هاست که از طریق نرم‌افزارهای تلفن همراه، پخش می‌شود، بدون این‌که مشخص شود منبع اولیه آن چه کسی است و منشأ آن از کجا آمده است. مردم نیز بدون توجه به درستی خبر اقدام به انتشار بیشتر آن می‌کنند، بدون این‌که این سوال برایشان پیش‌ آید که مگر ایدز با یک تست قند خون ساده منتقل می‌شود و از همه مهم‌تر، آیا وزارت بهداشت چنین طرحی را در دست دارد که تست‌های خانه به خانه انجام دهد. 

عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت هم با شایعه اعلام کردن این پیام می‌گوید: « نمی‌توان به این راحتی به مردم خون تزریق کرد، چرا که نمونه قند خون، با سوزن‌های بسیار کوچکی از سر انگشت افراد گرفته می‌شود، این سوزن کوچک نمی‌تواند حامل ویروس اچ ‌آی وی باشد. ویروس ایدز با سرنگ حاوی خون آلوده منتقل می‌شود و باید به اندازه کافی وارد بدن شود.»

وی ادامه می‌دهد: «وزارت بهداشت هیچ طرح خانه به خانه‌ای برای انجام تست بیماری‌ها ندارد، اگر هم چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد، از سوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود، به همین خاطر این پیام شایعه‌ای بیشتر نیست.» او از انتقال این پیام‌ها در فضای مجازی انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید برای اطلاع‌رسانی درست، فرهنگسازی شود.« مردم باید به جای این‌که این پیام‌ها را منبع اطلاع‌رسانی بدانند، به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و اخبار درست را از آن‌جا پیگیری کنند.» 

صداقت می‌گوید: «نیروی انتظامی نمی‌تواند یک به یک با این پیام‌ها مقابله کند، از سوی دیگر آنها بیشتر در زمینه مسائل امنیتی ورود پیدا می‌کنند، گذشته از اینها به جای برخورد با این مسائل باید در میان مردم فرهنگسازی شود تا هر شایعه‌ای را باور نکنند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آقـــــــــا محمدجواد
۱۸:۵۶ ۱۴ تير ۱۳۹۴
من خودم به شخصه با توجه ب وسعی که دارم
این پیامو میرسونم ب همه ک دروغ بوده انتقال ایدز...
یاعلی
آخرین اخبار