باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سریال زباله‌های بیمارستانی به قسمت آخر رسید

زباله‌های بیمارستانی که کم کم تبدیل به فلیمنامه‌ای برای ساخت یک سریال جنجالی تبدیل شده است گویا این روزها به قسمت پایانی خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، موضوع زباله‌های بیمارستانی کم‌کم شبیه سریال‌های تلویزیونی شده است که هر قسمت ماجرای جذاب و گاهی تاسف‌بار را به نمایش می‌گذارد، نه تنها در تهران بلکه به گوشه و کنار کشور که سر بزنی بیابانها و گاهی حتی محل زندگی افراد بهترین مکان برای راحت شدن از شر زباله‌های بیمارستانی است.

زباله‌هایی که پر از سرنگ، ست‌سرم، کیسه خون و مواد عفونی که خدا می‌داند چه برسر سلامتی افراد می‌آورد.
 
با یک حساب دو دو تا چهار تا می‌توان فهمید که اگر افراد در معرض چنین زباله‌هایی باشند چه بیماری هایی گریبان آنها را خواهد گرفت که هزینه های درمانشان به نسبت بیشتر از هزینه‌های مدیریت این زباله‌هاست، موضوعی که جدیت ما را برای پیگیری آن بیشتر و بیشتر می‌کند. 

هر بار که به سراغ مسئولین وزارت بهداشت می‌رویم و  از آنها در این خصوص سوال می‌کنیم در خصوص انجام درست وظایف بیمارستان‌ها در بحث جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی قانع می‌شویم. 

دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از اقدامات موثر در بیمارستان‌ها در خصوص جمع‌آوری اصولی پسماندهای بیمارستانی است و به هیچ وجه تبدیل شدن این موضوع به سریال را قبول ندارم، بیش از 90 درصد بیمارستانها نه تنها زباله‌ها را تفکیک می کنند بلکه بی‌خطرسازی هم می‌کنند و بناست تا آخر امسال هم 10 درصد باقیمانده نیز این اقدام را صورت دهند.

وی با بیان اینکه پسماندها پس از تحویل به ماموران شهرداری شاید با کمی بی‌سلیقگی حمل شوند، افزود: وظیفه حمل و مدیریت زباله‌ها برعهده سه ارگان محیط زیست، شهرداری و وزارت بهداشت است و ما همکاری خوبی با شهرداری داریم و با شهرداری ها در خصوص طراحی ماشین‌های استاندارد برای حل این زباله‌ها مذاکراتی کرده‌ایم . 

شهرداری دو مرحله را انجام می‌دهد یک مرحله فشرده شدن زباله و مرحله دیگر محل زباله‌ها با ماشین‌های مخصوص حمل زباله است و باید از شهرداری در خصوص وضعیت این اقدامات پرس و جو کرد.
 
اما به سراغ ضلع بعدی این ماجرا یعنی شهرداری هم رفتیم

مهندس جعفری معاون مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به دیدگاه مثبت وزیر بهداشت و همچنین شهرداری محترم تهران زباله‌های بیمارستانی که به عنوان یک معضل شناخته شده است، نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور به زودی از طریق زباله سوزهای بیمارستانی سوزانده و از آن برق تولید می‌شود و در واقع این تهدید به یک فرصت تبدیل می شود. 

وی افزود: در این راستا ماشین‌های خاصی را طراحی کرده‌ایم که در آن مخازن زباله‌های بیمارستان‌ها دارای برچسب رهگیری دارند و روی آنها مشخصات کامل زباله‌ها اعم از اینکه چه زباله ای و مربوط به کدام مرکز درمانی است، درج می‌شود. 

جعفری با بیان این مطلب تصریح کرد: تعداد ماشین‌های حمل زباله شهر تهران بر اساس میزان زباله شهر پیش‌بینی می‌شود اما درحال حاضر 50 ماشین حمل زباله در تهران فعالیت می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی 50 ماشین دیگر نیز در فاز اول اقدامات شهرداری در این زمینه به ناوگان حمل زباله بیمارستانی طی 18 ماه آینده اضافه می‌شود. 

وی در خصوص ویژگی‌ این ماشین ها گفت: طراحی کاربری آنها مطابق با تکنولوژی دنیاست و شبیه خودروهای کانکسی است که تجهیزات خاصی دارند و مخازن بعد از اینکه از بیمارستان ها تحویل گرفته می‌شود، روی آنها تمام مشخصات زباله‌ها درج می‌شود و به هیچ وجه زباله‌ها پرس نخواهد شد.

معاون مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین گفت: طبیعی است با طرح جدیدی که در دست اقدام داریم، به جز بیمارستان‌ها مراکز دیگر اعم از مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز جراحی مربوط و حرف وابسته به پزشکی در دستور کار ما قرار دارد و این مراکز ملزم خواهند بود، قرار دادی را با مدیریت پسماند و هر ارگان خصوصی که مجوز این کار را دارند، منعقد کنند. 

بنابراین گزارش، آنچه که از شواهد پیداست این است که بالاخره سریال زباله های بیمارستانی به قسمت پایانی خود رسیده و امیدوارم این سریال هم مثل باقی سریالهای تلویزیونی دیگر به سری‌های 1  و 2 و 3 نیز برسد. . . 


گزارش از نسرین گودرزی


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار