محسنی بندپی خبر داد:

سالانه 40 هزار نفر به جمعیت معلولان اضافه می شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:یک میلیون و صد هزار معلول در کشور وجود دارد که سالانه به دلایل مختلف چون حوادث،بیماری ها به جمعیت معلولان جامعه افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (یکشنبه) بمناسبت آغاز هفته بهزیستی برگزار شد،  اظهار کرد:شعار امسال بهزیستی تنها همه با هم می توانیم است.

وی افزود:در بازنگری قانون حقوق معلولان آمده که دولت مکلف است نسبت به برقراری حقوق معلولان شدید و نیمه شدیدی که قادر به کار کردن نیستند همانند حداقل حقوق بگیران حقوق اختصاص دهند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:یک میلیون و صد هزار  معلول در کشور وجود دارد که سالانه به دلایل مختلف چون حوادث،بیماری ها به جمعیت معلولان جامعه افزوده می شود. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به 5 میلیون تحت پوششی این سازمان اظهار کرد: با توجه به پیچیده بودن آسیب‌‌های اجتماعی و اثرگذاری هر آسیب بر آسیبی دیگر 4 نگاه علمی و تخصصی چون، رویکرد پیشگیرانه، ارتقای کمی و کیفی خدمات بهزیستی، افزایش حمایت مالی، تشویق و ایجاد انگیزه خیل جمعی و نگاه همه جانبه و علمی به عوامل اجتماعی تاثیر گذار در سلامت اجتماعی در دستور کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه مداخله به هنگام یکی از محوریترین‌ اقدامات بهزیستی است افزود: ارتقای آگاهی‌ها و انعکاس اطلاعات، غربالگری جهت پیشگیری از معلولیت‌ها، استقرار تیم‌های مداخله ای صورت خواهد گرفت.

بندپی با اشاره به اینکه درمان پایش 60 درصد از معتادان به عهده بهزیستی است تصریح کرد: در محیط های کارگری که ارقام نگران‌کننده‌ای از اعتیاد نیروی کار آن گزارش می شود شرایطی فراهم شده که باعث پیشگیری از مصرف مواد مخدر شود. اگر چه 97 درصد از افراد جامعه پاک هستند اما نباید به این ارقام دلخوش کرد چرا که صیانت و حفاظت از افراد جامعه بسیار مهم است.

*درخواست بهزیستی برای تخصیص 40 درصد از حداقل‌ حقوق برای مددجویان

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش حمایت مالی مددجویان تحت پوشش خبر داد و گفت: بنابر قانون 40 درصد حداقل حقوق باید برای جامعه هدف در نظر گرفته شود که به دلایلی تا امروز عملیاتی نشده است. پیشنهاد ما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که افرادی که نیازمند هستند و استحقاق کمک دارند از دولت برای آنها بودجه بگیریم.

محسنی بندپی در ادامه گفت: در بحث سلامت اجتماعی باید عوامل تاثیرگذار شناسایی شود که در این راستا به رشد و تکامل همه جانبه کودکان از جمله آموزش، اشتغال، مسکن و تغذیه نگاه علمی داریم.

وی با اشاره به نهایی شدن طرح آفتاب تصریح کرد: نگاه کلان بهزیستی است است که از حالت یارانه‌ای خود کنار آید. تا امروز شاهد تببین مسائل اجتماعی که هیچ و نشان و شاخصی از مشخص شدن نقش دستگاه‌های مختلف باشد را شاهد نبودیم. بنابراین طرح‌هایی که از پشتیبانی علمی برخوردار نباشند کنار خواهند رفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش و در این میان رشد نقش زنان بسیار است افزود: برآوردها نشان می دهد که سالانه 10 درصد به زنان سرپرست خانوار افزوده می‌شود زن سرپرست خانوار تنها مشکل نیست اما مساله‌ای نگران‌کننده است چراکه عوارض و آسیب‌های دیگری به همراه دارد .

براین اساس سازمان بهزیستی طرحی را در حال بررسی دارد که 9 استان دارای بیشترین طلاق وزن‌دهی و بررسی می‌شوند و آن زرمان می‌توان به سراغ پیشگیری از این موضوع رفت.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که در بودجه سال 95 تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش یک بیمه اجتماعی قرار بگیرد.

بندپی در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر کار در مورد تشویق خانواده‌ها به رها سازی فرزندان توضیح داد: منظور دکتر ربیعی به رهاسازی فرزندان نبوده است. وقتی ایشان تاکید کرده بودند اگر پدر و مادری به دلیل اقتصادی و اجتماعی و ... می خواهند این نقش را از خود صلب کنند بهزیستی می‌تواند این نقش را عهده‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه 53 هزار خانوار پشت نوبت ورودی‌های بهزیستی هستند تصریح کرد: برای پذیرش در نظر داریم که براساس اولویت های ضروری این کار صورت گیرد و هم اکنون اطلاعات در حال جمع آوری از استان‌ها است.

رئیس سازمان بهزیستی به احداث ساختمان جدید شیرخوارگاه شبیر اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت 3 میلیون تومان برای احداث ساختمان جدید شیرخوارگاه تقبل کرده اند که با سایر هزینه‌ها و کمک‌های دیگر 10 میلیارد تومان برای احداث بنا در آن مجموعه برآورد شده است.

بندپی به صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت در خصوص جداسازی اشتباه بهزیستی از وزارت بهداشت، اشاره کرد و توضیح داد: ارائه کلیت سلامت جسمی در اختیار وزارت بهداشت است ولی چتر اجتماعی در بهزیستی بیشتر است و سلامت اجتماعی گسترده‌تر از ان است که در اختیار یک وزارت‌خانه خاص قرار بگیرد . بنابراین دو وزارت‌خانه باید در کنار هم باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار