حاشیه‌های رونمایی از یک فیلم جنجالی؛

سئوالی که کارگردان فیلم رستاخیز را آشفته کرد!

رونمایی از فیلم رستاخیز با حاشیه های بسیاری همراه بود، از اختلال در اکران فیلم گرفته تا بازدید کاندیدای ریاست جمهوری اخیر از مراسم و عصبانیت آقای کارگردان از سئوالات خبرنگاران.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر دیروز بیست و دوم تیر نمایشگاه قرآن میزبان مراسم رونمایی از فیلم جنجالی رستاخیز بود، سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس مملو از خبرنگاران و عکاسان خبری شده بود و احمدرضا درویش، کارگردان فیلم اولین کسی بود که وارد این ساختمان شد.

برای تماشای فیلم باید به طبقه منفی یک می‌رفتیم. سرسرای این طبقه پر بود از سه پایه‌هایی با تصاویری از صحنه‌ها و پشت صحنه‌های فیلم.
عکاسان خبری که منتظر شکار لحظه‌ها بودند با حضور درویش در سالن نمایش دور او حلقه زدند و صدای مداوم شاتر دوربین‌ها نشان از اهمیت و حساسیت این مراسم داشت.

سالن تقریباً پر بود و همه منتظر بودند تا جدیدترین اثر سینمایی در روایت عاشورا را به نظاره بنشینند. کم‌کم بازیگران رستاخیز از جمله بابک حمیدیان، آرش آصفی،‌ فرهاد قائمیان، انوش معظمی شهر، مهتاب کرامتی و زهره حمیدی هم به جمع تماشاگران پیوستند که البته شقایق فراهانی که نقشش در فیلم  به طور کامل حذف شده بود از غایبان نمایشگاه بود.

تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی از جمله حسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی و برزین ضرغامی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم از حاضرین در سالن نمایش بودند.

محمد غرضی، میهمان وی‍ژه رونمایی از فیلم رستاخیز

البته سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم هم برای خوش و بش با احمدرضا درویش، کارگردان رستاخیز آمد و بدون اینکه فیلم را تماشا کند، پس از مصاحبه با خبرنگاران رفت!!!

پیش از شروع فیلم سالن کاملاً پر شد به طوری که تعدادی از تماشاگران روی زمین نشستند. آثار فشار بحث‌های جنجالی پیرامون اکران فیلم در جشنواره فجر کاملاً بر چهره درویش نمایان بود به طوری که با خاموش شدن چراغ‌ها خود او به شخصه بر مسائل مدیریتی سالن نمایش از جمله بستن درب‌های جلویی سالن و جلوگیری از فیلم‌برداری از پرده سالن نظارت می‌کرد.

پنج- شش دقیقه‌ای که پخش فیلم گذشت و کمی خیال درویش از درست بودن همه چیز راحت شد، سالن را ترک کرد تا پاسخگوی خبرنگاران باشد، اما این آسودگی خیال تنها 1 الی 15 دقیقه دوام داشت چرا که با اختلالی که در پخش فیلم پیش آمد چراغ‌های سالن روشن شد و برخی تماشاگران سالن را ترک کرند.

عصبانیت‌های پی در پی آقای کارگردان

کارگردان رستاخیز از وضعیت پیش آمده عصبانی شد، عده‌ای می‌گفتند که قطع پخش فیلم با تصمیم مسئولان باغ موزه رخ داده است اما برزین ضرغامی با تکذیب این مسئله نقص فنی را به عنوان علت معرفی کرد. پس از نیم ساعت دوباره پخش فیلم شروع شد و تماشاگران دوباره به سالن بازگشتند که البته این بار پخش فیلم تا پایان ادامه داشت.

درویش فیلمش را به پدران آواره سوری تقدیم کرد. پدرانی که بعضی از آن‌ها از سرنوشت دخترشان مطلع نیستند و برخی دیگر فقط می‌دانند که دخترشان یه عنوان کنیز به فروش رسیده‌اند.

کارگردان فیلم «رستاخیز» از اهمیت نظر مراجع تقلید برای سازندگان فیلم گفت و با بیان اینکه «به طور حتم هر اثری دارای نقاط ضعف است» تأکید کرد: در ارتباط با بیوت مراجع انتقادهایی را که نسبت به فیلم داشتند دریافت کردیم و بخشی از 35 دقیقه‌ی حذف شده به خاطر تأمین نظر مراجع معظم تقلید بوده است.

وی بخشی دیگری از حذفیات را در راستای کمک به سینما داران از طریق کاهش زمان اثر با هدف امکان ارائه در تعداد نوبت‌های نمایش استاندارد دانست.

درویش درباره به تصویر کشیدن چهره بزرگانی چون حضرت عباس (ع) گفت: در این باره بین مراجع اختلاف نظرهایی وجود دارد و من طبق نظر مرجع تقلید خودم باید به گونه‌ای عمل می‌کردم که نسبت به این بزرگان توهینی صورت نگیرد به طوری که در تعزیه‌ها چهره امام حسین هم نمایش داده می‌شد.

خبرنگاری پرسید آیا یک خواننده‌ی پاپ برای نقش حضرت عباس مناسب است؟ که کارگردان رستاخیز به شدت برآشفت و ضمن ترک خبرنگاران این سؤال را بد ‌اخلاقی و خلاف رفتار حسینی دانست.

امیدوارم مادربزرگم مرا بخاطر ایفای نقش یزید عاق نکند

بابک حمیدیان، بازیگر فیلم رستاخیز از مادر بزرگش یاد کرد که دوست داشته نوه‌اش همیشه در نقش‌های مثبت بازی کند و اگرچه در شروع «رستاخیز» در قید حیات بود اما دیگر زنده نیست تا بازی او در نقش یزید و عبدالله را ببیند.

حمیدیان تأکید کرد: باید چنین نقش‌هایی به خوبی اجرا شود تا مظلومیت‌ اهل بیت(ع) خوبی نمایان شود.

اگرچه پخش فیلم تا حدود نیم ساعت بعد از اذان ادامه داشت اما حاضران در سالن تماشای فیلم را به میزهای افطار ترجیح دادند

بعد از افطار و در پایان این مراسم از داوود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر تعزیه، کرمعلی شیرازی خوش‌نویس و راوی نهضت امام حسین (ع) در عرصه هنرهای تجسمی، محمدرضا سنگری نویسنده در حوزه ادبیات عاشورایی، حسین فدایی‌حسین نویسنده و کارگردان نمایش‌های عاشورایی در حوزه هنر‌های نمایشی و شهرام اسدی به همراه احمدرضا درویش به عنوان کارگردان فیلم‌های با موضوع نهضت سید‌الشهدا تجلیل شد.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار