در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران مطرح شد؛

فعالیت‌های قرآنی در کدام مناطق تهران بیشتر است؟

مناطق مرکزی 12 و 13 شهرداری و حوالی خیابان انقلاب بیشترین استقبال را به فعالیت‌های قرآنی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، شصت‌و‌هفتمین جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی استان تهران با حضور وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و همچنین برخی مسئولین فرهنگی نهادهای مختلف از جمله شهرداری، بنیاد شهید، نیروی انتظامی به همراه ائمه جماعات عصر دوشنبه 15 تیر در باغ موزه‌ی دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست گزاری ائمه جمعه فعالیت‌های قرآنی را باعث کاهش آمار تخلفات و زندانیان دانست و تاکید کرد: هر چه بیشتر مفاهیم قرآنی گسترش یابد دادگاه‌ها، زندان‌ها و غیره را خلوت کرده‌ایم و آرامش بیشتری را به جامعه داده‌ایم. 

در ادامه‌ی این جلسه عبدالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران نیز گزارشی از برخی فعالیت‌های آموزشی قرَآن در شهرداری تهران برای شهروندان تهرانی ارائه داد که تقوی ضمن ارزشمند دانستن این فعالیت‌ها اما مباحث آموزشی را مختص کلاس‌های آموزشی دانست و سؤالاتی را برای روشن شدن فعالیت‌های شهرداری در راستای قرآنی کردن فضای فرهنگ عمومی شهر مطرح کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در اولین سؤال از رمضانی میزان کمِی پوشش فعالیت‌های قرآنی توسط شهرداری را پرسید که رمضانی در پاسخ گفت: شهرداری تهران 354 خانه‌ی قرآن و 24 دارالقرآن متمرکز و مستقل دارد که علاوه بر فعالیت‌های قرآنی کارمندان شهرداری این مراکز به شهروندان خدمات می‌دهند.

وی افزود: هر یک از این 354 خانه‌ی قرآن دارای 10 کانون از جمله کانون‌های مفسران، مروجان، اذان و آموزش‌های قرآنی است و شهرداری 360 جلسه‌ی قرآنی برای بانوان برگزار می‌کند.

در ادامه تقوی پرسید: کدام مناطق تهران اقبال بیشتری به فعالیت‌های قرآنی دارند که رمضانی در پاسخ اظهار داشت مناطق پایین خیابان انقلاب بیشترین استقبال را نسبت به فعالیت‌های قرآنی دارند اگرچه مناطق 2 و 4 هم استقبال دارند اما مناطق مرکزی 12 و 13 از بیشترین تعداد دارالقرآن برخوردارند.

با توجه به قانع نشدن تقوی از پاسخ‌های رمضانی در ادامه حجت‌الاسلام میثم امرودی معاونت فرهنگی شهرداری تهران به توضیح فعالیت‌های شهرداری در راستای ترویج قرآن در فرهنگ عمومی شهر پرداخت و تصریح کرد: شاید برخی از فعالیت‌های شهرداری به چشم نیاید اما در ماه رمضان فروشگاه شهروند به صورت 24 ساعته و با تخفیف 50 درصد به شهروندان خدمت رسانی کرده و گردشگری زیارتی شبانه از جمله فعالیت‌های شهرداری برای فرهنگ عمومی است که به عنوان مثال گردشگری بیرون از شهر تهران که همان کاروان زیارتی قم و جمکران است پس از ثبت نام در سرای محله با قیمتی که حتی هزینه‌ی افطار زائرین هم نمی‌شود خدمت رسانی می‌کند.

وی افزود: در بوستان قائم منطقه‌ 18 چهل‌و‌پنج هکتار درگیر برگزاری 30 نمایشگاه قرآنی شده است و نزدیک به 60 طلبه مشغول پاسخ به پرسش‌های بازدیدکنندگان هستند.

معاون فرهنگی شهرداری تهران همچنین افتتاح فاز یک باغ کتاب برای نمایشگاه قرآن را از دیگر فعالیت‌های شهرداری برشمرد به طوری که علاوه بر50 هزار متر مربع فضای باز باغ موزه فضای مسقف نمایشگاه قرآن نیز دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه بزنگاه‌های فرهنگی در اختیار شهرداری است تصریح کرد: تمام پرتال‌های مترو با مضامین قرآنی است و 62 طلبه در 31 ایستگاه مترو برای قرآنی کردن فرهنگ عمومی شهر تلاش می‌کنند.

امرودی در ادامه به فعالیت‌های شهرداری در برخی بوستان‌ها و همچنین همکاری در 123 کانون فرهنگی با وزارت آموزش و پرورش و انتخاب و عرضه‌ی 75 مدل لباس اسلامی در نمایشگاه تسنیم اشاره کرد و افزود: شعار ما در شهرداری «کارآمدی دین در اداره‌ی جامعه است» به طوری که حتی در کاشت درخت هم سعی کردیم به جای کاشت درختان سوزنی برگ،‌ درختان مسمری چون زیتون و توت بکاریم چرا که معتقدیم شهروندان تهرانی حق دارند خزان درختان را با عنوان نشانه‌ای از رستاخیز و قیامت مشاهده کنند.

وی در پایان با یادآوری اینکه وظایف شهرداری متفاوت از وظایف ستاد ائمه‌ی جماعات و سازمان تبلیغات اسلامی است تاکید کرد: آنچه که از عهده‌‌ی شهرداری بر می‌آمده انجام دادیم به طوری که تهران با پانصد تصویر شهید تبدیل به نمایشگاه بزرگ شهادت شده است.

برپایی 275 پایگاه فراغت تابستانی "انس با قرآن" در مدارس

در ادامه این جلسه علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش که برای بازدید از نمایشگاه قرآن آمده بود به این جلسه دعوت شد و در سخنرانی خود گفت:‌ آموزش و پرورش بستر اصلی انتقال فرهنگ در جامعه و در دنیا یک کارکردهای این دستگاه همین موضوع است چرا که اهرم‌های خاصی در اختیار آموزش و پرورش است که در اختیار هیچ نهاد و ارگان دیگری نیست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سالانه 130 میلیون جلد کتاب در آموزش و پرورش چاپ می‌شود و همه‌ی دانش‌آموزان موظفند همه‌ی این کتاب‌ها را خریداری کرده سطر به سطر با معلم این کتاب‌ها را بخوانند و سپس امتحان دهند که در صورت عدم قبولی باید مجدداً هم درس را بخوانند که این اهرم‌ها تنها در اختیار آموزش و پرورش است.

فانی در خصوص فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: فقط در شهر تهران در ماه رمضان 22 واحد دارالقرآن به همراه 275 پایگاه فراغت انس با قرآن فعال است و این در حالی است که مدارس در فصل تابستان تعطیل هستند.

وی از برگزاری مسابقات کشوری در سطح دانش‌آموزی در مردادماه امسال و همچنین چاپ کتابی مشتمل بر آیات پر تکرار در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر «امکان استناد دانش آموزان به آیه‌های قرآنی در صحبت‌های روزمره» خبر داد.

گفتنی است برزین ضرغامی دبیر بیست‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ادامه‌ی این جلسه ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های این نمایشگاه قرآن از آغاز اکران عمومی «رستاخیز» ساخته‌ی احمدرضا درویش در 24 رمضان و در نمایشگاه قرآن خبر داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.