گزارش/

شرکت‌های آمریکایی، ناامید از سرمایه‌گذاری در ایران

با وجود جمع‌بندی موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای، شرکت‌های آمریکایی همچنان اجازه حضور در اقتصاد ایران را ندارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، در نخستین ساعات اعلام توافق هسته ای، شرکت های بزرگ آمریکایی در تماس های تلفنی با وکلای ساکن واشینگتن جویای آن شدند که آیا این توافق تاثیری بر روند داد و ستد آنان با همتایان ایرانی دارد یا خیر. پاسخی که بیشتر آنها دریافت می کردند "نه چندان زیاد" بود. از این رو، به نظر می رسد شرکت های آمریکایی در رقابت با اروپایی ها برای حضور در اقتصاد ایران چندان موفق نباشند.

با حصول توافق هسته ای تاریخی، شرکت های آمریکایی امیدوار شدند نمایندگان کنگره با کاهش سخت گیری ها در خصوص تجارت و سرمایه گذاری در ایران، امکان فعالیت آنها را در این کشور فراهم کنند. 

ایران و شش قدرت جهانی توافق کردند در ازای کاهش فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های اقتصادی علیه این کشور لغو شود. این موضوع باعث می شود ایران به عنوان چهارمین کشور نفت خیز جهان و دومین کشور دارای بیشترین ذخایر گاز طبیعی با جمعیتی 80 میلیونی، فرصت همکاری های تجاری را با شرکت های چند ملیتی بیابد. 

این درحالیست که برخی از سخت گیری های آمریکا در خصوص همکاری های تجاری با تهران همچنان پابرجا خواهد ماند. سخت گیری ها و محدودیت هایی که قدمت آنها به پیش از فعالیت های هسته ای ایران بازگشته و مربوط به ادعاهایی نظیر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر می شود. 

یک مقام ارشد آمریکایی گفت اشخاص و بانک های آمریکایی همچنان از همکاری های تجاری با همتایان ایرانی خود محروم هستند. این محرومیت ها به سرمایه گذاری در ایران و تسهیل تجارت با این کشور مربوط می شود. 
با این وجود، گفته می شود توافق وین راه هایی را برای برخی از شرکت های آمریکایی باز گذاشته تا فعالیت هایی را در ایران انجام دهند. 

برخی شرکت های هواپیمایی آمریکایی نظیر بویینگ اجازه خواهند یافت به فروش و یا اجاره هواپیماهای مسافربری به ایران مبادرت کنند. این موضوع منوط به دریافت مجوز از دولت آمریکا می شود.

طبق این توافق، دولت آمریکا همچنین اجازه خواهد یافت زمینه همکاری شرکت های خارجی وابسته به این کشور را در ایران فراهم کند. این شرکت ها از سال 2012 از همکاری با شرکت های ایرانی محروم بودند.
 
در این میان، شرکت های آمریکایی نگران آنند که همتایان اروپایی‌شان گوی سبقت را از آنها ربوده و با فعالیت در اقتصاد ایران، بازار این کشور را از آن خود کند؛ مگر اینکه کنگره درصدد کاهش سخت گیری های تجاری با ایران برآید.

برخی از وکلای آمریکایی بر این باورند که توافق هسته ای ایران به معنای چراغ سبزی برای شرکت های آمریکایی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران نخواهد بود. چرا که دموکرات ها همچون جمهوری‌خواهان، خواستار ابقای تحریم های اولیه علیه ایران هستند. بنابراین زود است شاهد تغییرات قابل توجه در سیاست اقتصادی آمریکا در قبال ایران باشیم.

حتی در صورتی که شرکت های آمریکایی اجازه فعالیت در اقتصاد ایران را داشته باشند، این شرکت ها باز هم باید با احتیاط عمل کنند. چرا که در صورت روی کار آمدن رییس جمهوری جمهوری‌خواه، احتمال آن می رود توافق با ایران تحت تاثیر سیاست های خصمانه جمهوری‌خواهان قرار بگیرد. دست کم سه نفر از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات 2016 آمریکا از کارشکنی در توافق هسته ای سخن به میان آورده اند. 

پس از توافق هسته ای، برخی از لابی های قدرتمند تجاری آمریکا سکوت اختیار کردند. لابی هایی که در خصوص از سر گیری روابط تجاری با کوبا و روسیه بسیار فعال بوده اند. 

مقامات ایرانی برآورد کرده اند این کشور به 230 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت احتیاج دارد تا بتواند زیر ساخت های قدیمی انرژی را به روز کرده و تولید نفت و گاز را افزایش دهد. 

چندین شرکت بزرگ انرژی قبل و بعد از مذاکرات هسته ای، از علاقه مندی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی خبر داده بودند. برای مثال دو شرکت نفتی نروژی و ایتالیایی و شرکت نفتی "شل" برای همکاری های نفتی با ایران اعلام آمادگی کرده اند. 

این درحالیست که شرکت "شورون" و "کونوکو فیلیپس" -- شرکت های بزرگ نفتی آمریکا --  اعلام کردند در مباحث مربوط به همکاری های نفتی با ایران وارد مذاکره نخواهند شد. 

برخی دیگر از شرکت های آمریکایی نیز از اظهار نظر خودداری کرده و ترجیح دادند سکوت کنند. وکلای شرکت های بزرگ آمریکایی بر این باورند که شرکت های آمریکایی به زودی کنگره را تحت فشار قرار خواهند داد تا از سخت گیری های تجاری ایران بکاهد. چرا که آنها نمی خواهند از سایر رقبای خود برای فعالیت در بازار ایران عقب بمانند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجیدجدیدی
۱۲:۳۳ ۲۴ تير ۱۳۹۴
سلام.ایران اولین کشوردارنده ذخایر میعانات گازی درجهان می باشد لطف کنید به سایت وزارت مربوطه مراجعه فرمایید.باتشکر
آخرین اخبار