هنرمندان برای بهره‌گیری از مفاهیم مذهبی و خلق آثار مناسبتی واقعیت را اصل قرار داده و از تخیل بهره می‌گیرند.

امیررضا فقیهی هنرمند نگارگر در خصوص ارتباط نگارگری با مذهب در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران  جوان گفت: نگارگری با مذهب ارتباط مستقیمی دارد. همیشه آثار نگارگری از گذشته تا به امروز از سبک‌های صفوی و ساسانی گرفته تا سبک‌های نوین استاد بهزاد و استاد فرشچیان همگی نشانه‌هایی از مذهب دارند چرا که این هنر یک هنر مذهبی و عرفانی است.

وی افزود: همه کائنات به سمت مرکز هستی و مرکز عالم که خداست حرکت می‌کنند. هنرمندان نیز هریک از دید خود در این قضیه نگاه می‌کنند که هیچ خللی در کار ایجاد نمی‌کند.

این هنرمند نگارگر عنوان کرد: مسلمانان، مسیحیان و مریدان سایر ادیان الهی به ذات مقدس خداوند معتقدند و همه هنرمندان در تمامی مذاهب تلاش می‌کنند در مسیر تکامل برای رسیدن به خداوند قدم بردارند.

وی اظهار کرد: در نگارگری تخیل و واقعیت با هم آمیخته است و این هنر توأمان از هر دو عنصر وام می‌گیرد. در آثار مناسبتی استاد فرشچیان هم آن چه که در واقعیت رخ داده نمایان است و هم عناصر تخیل مثل بال و فرشتگان.

فقیهی در ادامه افزود: هنرمندان برای بهره‌گیری از مفاهیم مذهبی و خلق آثار مناسبتی مثل عید فطر واقعیت را اصل قرار داده و از عنصر تخیل مثل حضور فرشتگان بهره می‌گیرند که همانا جلوه‌گر معنویت در آثار است.

وی در پایان گفت: نگارگری هنری است که همیشه از آیات قرآن و اشعار شاعران نامی مثل حافظ و سعدی بهره می‌برد و هنرمندان جوان باید با حفظ این گنجینه‌ها و نه فقط توجه به زیبایی ظاهری در این مسیر حرکت کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار