رونمایی آثار جدید فرشچیان در کاخ موزه سعدآباد؛

ظریف:آثار فرشچیان هدیه من به کسی که لاف قدرت می‌زد/ فرشچیان: زبان من زبان هنر است

از جدیدترین آثار استاد فرشچیان رونمایی شد.

ظریف:آثار فرشچیان هدیه من به کسی که لاف قدرت می‌زد/ فرشچیان: زبان من زبان هنر استبه گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،از دو اثر جدید استاد فرشچیان با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد و بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور  در کاخ موزه سعد آباد رونمایی شد.

در این مراسم که صبح امروز (یکشنبه 15 شهریورماه) در موزه فرشچیان و کاخ سعدآباد برگزار شد، ابتدا از تابلو «شام غریبان» این هنرمند و سپس از تابلوی «آسمان چهارم» رونمایی شد.

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: برای من گرچه در محضر بزرگان و اصحاب فرهنگ و هنر صحبت کردن سخت است اما نمی‌توانستم این فرصت را از دست بدهم که از نگاهی دیگر به سهم بزرگی که استاد فرشچیان در نشان دادن فرهنگ و هنر و دیدگاه والای مردم این مرز و بوم برای همه دنیا دارند، اشاره‌ای نکرده باشم.

وی افزود: از زمانی که برادر خوب و هنر دوستم صادق خرازی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد من هم به عنوان سفیر ایران و هم در سمت کنونی این افتخار را داشتم که آثار فرشچیان را به میهمانانم، سایر سفرا و سایر کسانی که دوست داشتند با فرهنگ ما آشنا شوند، هدیه دهم.

ظریف خاطرنشان کرد: زمانی که در نیوریوک بودم مجموعه دوم آثار استاد را برای سفرا می‌فرستادم. حتی زمانی که مجموعه سوم را برای سفرای کشورهای اسلامی ارسال می‌کردم هیچ اثر دیگری را که بشود عظمت و انسان‌دوستی و معنویت هنر ایرانی را به دیگران نشان دهد، ندیدم. لذا این آثار را هدیه می‌کردم.

وی اظهار کرد: همه از ارسال این هدایا متحیر می‌شدند و از ترس تهی می‌ماندند که چه بگویند و من گفتم لازم است برای تماشای استاد ذره‌بین به دست گیرید و حتی با ذره‌بین هم نمی‌شود ریزه‌کاری‌ها را هم دید.

ظریف ادامه داد: یک بار به فردی که لاف قدرت می‌زد گفتم این کتاب را ببین و عظمتش را درک کن که با ایرانی نمی‌شود جز با زبان اکرام صحبت کرد. این افتخار این غرور و این احساس خودباوری که استاد به همه ما اعطا کرده‌اند واقعا سزاوار است که همه ما به احترام بایستیم و از خداوند طول عمر و سعادت ایشان را آرزو کنیم.

وی افزود: در ارتباط با موزه‌ها الان در کشور حدود 500 موزه داریم که 250 تای آن توسط میراث فرهنگی اداره می‌شود و 250 تای دیگر توسط دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی که به دنبال سازماندهی این‌ها هستیم.

وی در پایان گفت: یک مجموعه بزرگ دیگر با تلاش دفتر نشر آثار امام (ره) آماده شده است که در سال‌های آینده به عنوان موزه بزرگ آثار امام خمینی (ره) تجویز می‌شود و به عنوان یک فاخر می‌تواند در خدمت گردشگران قرار بگیرد.

در ادامه مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه می‌دانیم که ایران عزیز با داشتن یک سابقه تاریخی و تمدنی حداقل یازده‌هزار ساله همواره تمدن‌ساز، بزرگ و ابرقدرت بوده است. این کشور همیشه در طول تاریخ مهد علم و ادب و کانون وجود اندیشمندان هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری بوده است.

وی افزود: آثار و نشانه‌های این سابقه فرهنگی و تمدنی نه تنها در جغرافیایی ایران بلکه در تمامی منطقه حتی کشورهای دور دست وجود دارد و محلی برای تجمع و استفاده گردشگران و فرهیختگان است.

سلطانی‌فر همچنین ادامه داد: امیدواریم پس از یک دوره رخوت و نزول یکی دو قرن، با ظهور جمهوری اسلامی و تلاش ویژه در سال‌های اخیر، شرایطی ایجاد شود که ایران دوباره به روزهای بزرگ و قدرتی برگردد و ما مطمئن هستیم تفکری که امروز در کشور حاکم است تفکر توام با خرد و تدبیر است و مبنای تعامل با کشورها در راستای حفظ منافع مشترک و متقابل است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با رویکردی که در پیش گرفته‌ایم و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در کشور است بزرگی و آقایی ایران را در سال‌های آینده در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و هنری و ادبی شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: ما در صنایع دستی یکی از سه قدرت برتر دنیا هستیم و در خلق بسیاری از تولیدات صنایع دستی حرف او را می‌زنیم و در سایر عرصه‌ها هم وضعیت به همین شکل است و نابغه‌ای مثل فرشچیان که مانند نگینی در این دنیا است و به عنوان افتخار بزرگ این سرزمین می‌درخشد، در عرصه‌های دیگر هم وجود دارد.

سلطانی‌فر گفت: تلاش دولت در همه عرصه‌های فرهنگی این است که با تمام امکاناتی که در اختیار دارد شرایطی را ایجاد کند که همه فعالان عرصه هنر بتوانند با آرامش استعدادهای خویش را بروز دهند و در آثارش خیال و واقعیت با هم ترکیب شده است منتقدان اثرش را نقد نمی‌کنند بلکه با آثارش نقد می‌شوند.

وی گفت: فرشچیان چند خواهش برای اهل فرهنگ و هنر جامعه دارد خواهش هایی که عبارتند از راه‌اندازی دانشگاه‌های هنرهای ایرانی برای حفظ هویت ایرانی و تاسیس یک موزه بزرگ برای صنایع دستی که متاسفانه همان موزه کوچک در دولت پیشین تعطیل شد و آثار هنرمندان در پستوهای خاک گرفته پوسید.

بهمن نامور مطلق معاونت صنایع دستی کشور گفت: ابتدا خیرمقدم می‌گویم به همه میهمانان و بزرگان عرصه هنر و سیاست‌گذار محبوب ما ایرانی‌ها جناب دکتر ظریف.

وی افزود: هر رونمایی از نقاشی‌های استاد فرشچیان یک مکاشفه گروهی است نقاشی او بیان ضمیر ناخودآگاه اوست. او نمادهای جمعی را به اسطوره تبدیل می‌کند و خالق آثار بزرگی است. بسیاری منتظرند استاد اثری تازه بیافریند تا آن را با بیان خویش بر بوم‌های کاغذی تکثیر کند.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: با آفرینش هر اثر فرشچیان هزاران اثر دیگر آفریده می‌شود گویا او پیش از دیگران حادثه را می‌بیند و حکایت می‌کند. این استاد اسطوره‌ساز، خود به اسطوره تبدیل شده است. 

وی ادامه داد: فرشچیان الگوی هنر در معنای گسترده‌ آن است او حاصل جمع محمد تبریزی و علی‌رضا عباسی است. فرشچیان سند پویایی هنرهای ایرانی در حوزه معاصر است آثارش در عین سادگی هزار لایه دارد. او به نقاشی قابلیت بی‌پایانی بخشیده است.

نامور مطلق اظهار کرد: چنان چه از قلم‌گیری‌هایش حماسه می‌سراید و در آثارش خیال واقعیت دارد.

در پایان استاد محمود فرشچیان گفت: بنده زبان الکنی دارم. زبان من زبان هنر است ولی با تمام وجود از همه بزرگواران تشکر می‌کنم. من خاک پای همه هم‌وطنان هستم و در این مراسم از خدا نیرو می‌خواهم تا بتوانم خدمت‌گزار باشم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
یکی از کارهای ارزنده آقای ظریف اینه که آثار استاد فرشچیان رو به سفرا و وزرای سایر کشورها تقدیم میکنه.
با این کار استاد محبوب کشورمان در عرصه جهانی شهرت بیشتری پیدا میکنه و افراد بیشتری متوجه عمق هنر ایشون می شوند و نامشون در کنار هنرمندان بزرگ اروپایی قرار میگیره.
Saudi Arabia
mohammad
۱۵:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
سلام.خواستم بپرسم که اثار شام اخر و اسمان چهارم نقاشی هستن یا تابلو فرش؟
ممنووووون
آخرین اخبار