یک استاد دانشگاه:

دوسالانه‌ها فرصتی برای هنرمندان جوان است

هنرمندان جوان و به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تمایل زیادی به شرکت در نمایشگاه ها و دوسالانه‌ها دارند.

عباس حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چند سالی است که در کشور ما فعالیت های خوبی مثل برپایی نمایشگاه‌هایی با آثار کوچک در نگارخانه آریا و جشنواره هنرمندان زیر 25 سال و دامون فر شکل گرفته  که فضای خوبی برای فعالیت هنرمندان جوان ایجاد کرده است.

وی افزود: در حال حاضر در مورد این نمایشگاه‌ها و شکل و شمایلشان و اینکه چقدر موفق هستند نمی توان اظهار نظر کرد و نتیجه گرفت چرا که فعالیت‌هایی نوپا هستند و باید به آنها زمان داد و دید در آینده چند درصد جوانانی که در این فضا فعالیت می‌کنند به موفقیت مطلوبی خواهند رسید.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از آنجا که من با دانشجوها و قشر جوان جامعه سر و کار دارم حوزه تاثیرگذاری این فعالیت ها را بسیار زیاد می دانم چرا که جوانان و به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تمایل زیادی به شرکت در این نمایشگاه ها و دیده شدن آثارشان نشان می دهند.

حسینی ادامه داد: متاسفانه فعالیت‌هایی مثل دوسالانه‌ها و جهان اسلام رکود پیدا کرده  که این اصلا خوب نیست و برای تداوم آنها و معرفی اثار هنرجویان و حمیات از انها در سطح ملی باید منتظر برپایی دوباره این دوسالانه‌ها باشیم.

وی افزود: دو سالانه هایی که تاکنون برگزار شده هر کدام خط و مشی خاص خود را داشته که هنرمندان جوان می بایست خود را با آن تطبیق می دادند و مسلما کسی که منزوی تر بوده وارد این عرصه شده اما سایرین خود را کاملا هماهنگ کرده‌اند. البته این به معنای وابستگی محض هنرمند به دوسالانه ها نیست چرا که هنرمند مستقل است و تنها براساس جریان‌های روز کار نمی کند.

حسینی گفت: با این اوصاف لازم است برگزارکنندگان دوسالانه ها خلاقیت بیشتری به خرج داده و با نگاه بازتر فضا را برای هنرنمایی هنرمند جوان فراهم کنند.

وی ادامه داد: چندی پیش در موزه هنرهای معاصر  مقداری راجع به تاریخچه دوسالانه ها و اینکه چه هدفی داشته باشند صحبت شد و باید منتظر برگزاری دوسالانه های جدید باشیم.

حسینی در پایان گفت: با نگاه به تاریخ می بینیم که از قرن هفدهم آکادمی هنر وجود داشته که سالانه نمایشگاه های هنری برگزار می کرده و عرصه‌ای خوب برای معرفی هنرمندان جوان بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۴:۱۶ ۳۰ دی ۱۴۰۲
با سلام خدمت شما. امروز در کمال تعجب این متن از آقای عباس حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان را دیدم. اولا اینکه اساسا ایشان نفرمودند که خودشان تاکنون در دوسالانه کدام کشورها نقاشی فرستاده اند؟ دوم اینکه دوسالانه ملی نقاشی ایران، مختص لیسانسیه های نقاشی ایران نیست بلکه همه اساتید و همه مقاطع در آن شرکت می کنند و آمار خلاف حرف های ایشان را ثابت کرده است. سوم اینکه اساسا اگر ایشان رشته نقاشی فراغ التحصیل شده، پس چرا حتی یک نمونه کار در هیچ گالری ای از ایشان به نمایش در نیامده؟ یا حتی در دوره لیسانشان هم در هیچ دوسالانه ای کاری از ایشان موجود نیست؟ آیا غیر از تخریب کردن دوسالانه ها و منتخبین آن هدف دیگری از این متن غیر علمی می توان فهمید؟ آیا اگر ایشان در سایه پدرشان در هنر اجازه حرف زدن یافته اند، باید حرفهای ضد آماری و غیر علمی بزنند؟
من بعید می دانم که حتی همین سایت جرات کند این متن کوتاه مرا منتشر کند جرا که ایشان در سایه هنر پدرشان زندگی می کنند وگرنه از خود ایشان جز همین مقدار حرفهای غیر مستند و غیر علمی چیزی بیرون نمی آید.
آخرین اخبار