من به ایران آمدم تا صفحه جدیدی از روابط اقتصادی میان آلمان و ایران گشوده شود

زیگمار گابریل معاون آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تهران گفت: برلین خواهان روابط اقتصادی جدید با ایران پس از توافق هسته ای است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ایران و آلمان در پی توسعه روابط اقتصادی دوجانبه هستند.

به گزارش این شبکه، زیگمار گابریل معاون آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در تهران گفت: برلین خواهان روابط اقتصادی جدید با ایران پس از توافق هسته ای است. وی به همراه نمایندگان شصت شرکت اقتصادی گفتگوهایی با مقامات ایرانی در تهران درباره سرمایه گذاری در بخش های صنعتی و انرژی این کشور پس از لغو تحریم ها داشته است.

عبدالهادی طاهر خبرنگار این شبکه در تهران در گزارشی در این زمینه افزود: سفر زیگمار گابریل به ایران یکی از اولین پیامدهای توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی است. نمایندگان نزدیک به شصت شرکت بزرگ آلمانی در تهران فرصت های سرمایه گذاری را در بخش های صنایع و انرژی ایران پس از لغو تحریم ها مورد بحث و بررسی قرار دادند. به نظر می رسد آلمان در وارد شدن به بازار ایران عجله دارد. تمایل آلمان در به دست آوردن منافع اقتصادی در ایران روشن است. مقامات آلمانی در گفتگوهای خود در تهران برای سرمایه گذاری در بخش های نفت و پتروشیمی و واردات گاز ابراز آمادگی کردند و طرف ایرانی نیز نیازهای خود را در بخش های صنعتی و فن آوری مشخص کرده است. دو کشور می خواهند میزان تبادل ایران و آلمان به ده میلیارد یورو برسد. صادرات آلمان به ایران به کمتر از پنج میلیارد یورو تنزل کرده است. اقتصاد ایران سالانه به یکصد میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است. کارشناسان بعید می دانند که سرمایه گذاری خارجی در ایران بتواند همه مشکلات اقتصادی ایران را برطرف کند.

زیگمار گابریل گفت: من به ایران آمدم تا صفحه جدیدی از روابط اقتصادی میان آلمان و ایران گشوده شود. توافق هسته ای ایران تنها یک برگه سیاسی نیست بلکه زمینه را برای ورود هزاران شرکت آلمانی برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران فراهم می کند.

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت و تجارت ایران گفت: آلمان یک شریک تجاری و اقتصادی مهمی برای ایران شمرده می شود و شرکت های آلمانی می توانند در صنایع مختلف ایران سرمایه گذاری کنند.

علیرضا دائمی کارشناس امور اقتصادی گفت: شکی در این نیست که سرمایه گذاری خارجی باعث تسریع رشد اقتصاد ایران می شود ولی باعث حل مشکلات اقتصادی نمی شود. ایران به توان علمی و فن آوری های جدید نیازمند است.

خبرنگار این شبکه افزود: گفتگوهای مقامات ایرانی و آلمانی به امضای هیچ قراردادی منجر نشده است. طرف آلمانی منتظر اجرایی شدن توافق هسته ای تا سه ماه دیگر است. شکی در این نیست که لغو تحریم های ایران باعث سرمایه گذاری کشورهای غربی در این کشور می شود ولی عملی شدن این سرمایه گذاری به اجرا شدن بندهای توافق هسته ای مرتبط است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار