فعال عراقی: بغداد می‌تواند عامل نزدیکی روابط ایران با کشورهای عرب خلیج فارس شود

تلویزیون بی بی سی عربی درمورد سیاست آینده ایران در قبال عراق پس از توافق هسته ای با سیف الدین الدراجی کارشناس سیاسی عراقی گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف الدین الدراجی کارشناس سیاسی عراقی گفت بغداد می‌تواند عامل نزدیکی روابط ایران با کشورهای عرب خلیج فارس شود.

تلویزیون بی بی سی عربی درمورد سیاست آینده ایران در قبال عراق پس از توافق هسته ای با سیف الدین الدراجی کارشناس سیاسی عراقی گفتگو کرد.

سیف الدین الدراجی با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به عراق آن را گامی مثبت در تقویت روابط دو جانبه دانست و گفت این سفر نخستین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به کشورهای عرب منطقه، پس از توافق هسته ای با غرب است. وی افزود به اعتقاد من این سفر سه هدف مهم دارد که به روابط ایران و عراق مرتبط می شود، هدف نخست توضیح ابعاد مختلف توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک و نتایج مثبت آن برای کل منطقه، هدف دوم حمایت از عراق در جنگ با گروههای تندروی تکفیری به ویژه داعش و هدف سوم و مهم، گسترش روابط و همکاری مشترک بین ایران و عراق در سطح امنیتی و اقتصادی.

بی بی سی پرسید شاید بتوان گفت که هدف دوم و سوم، موضوعیت ندارد زیرا پیشتر نیز این دو هدف وجود داشته است، اما برنامه هسته ای ایران مهم‌تر است و آیا عراق هم اکنون پس از اعلام توافق، از آن ناراضی نیست، زیرا بسیاری از کشورهای عربی نه تنها از توافق ناخرسندند، بلکه با آن مخالفند؟

سیف الدین الدراجی گفت به اعتقاد من توافق هسته‌ای نتایج مثبتی داشت از جمله اینکه ایران نمی تواند برنامه اتمی نظامی داشته باشد و به اعتقاد من عراق نقطه تلاقی منطقه ای است و عراق با توجه به روابط محکمی که با ایران و دیگر کشورهای منطقه دارد، می‌تواند عاملی برای نزدیکی دیدگاه‌های ایران با کشورهای عرب خلیج فارس باشد که توافق هسته ای را چندان مثبت نمی‌بینند.

انتهای پیام/       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار