رویترز: نبرد همزمان با داعش و پ.ک.ک برای ترکیه خطرناک است

جنگجویان کرد در شمال سوریه روز دوشنبه ارتش ترکیه را متهم کردند مواضع آنها را گلوله باران کرده است. این مسئله نشان دهنده خطرناک بودن روندی است که آنکارا برای نبرد همزمان با گروه تکفیری صهیونیستی داعش در سوریه و شورشیان کرد در عراق در پیش گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از استانبول و بیروت به قلم حمیرا پاموک و سلیمان الخالدی نوشت :

جنگجویان کرد در شمال سوریه روز دوشنبه ارتش ترکیه را متهم کردند مواضع آنها را گلوله باران کرده است. این مسئله نشان دهنده خطرناک بودن روندی است که آنکارا برای نبرد همزمان با دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در سوریه و شورشیان کرد در عراق در پیش گرفته است.

ترکیه که مدتها بود تمایلی به مشارکت در ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه داعش از خود نشان نمی داد هفته گذشته در چرخشی غیر منتظره در رویکرد خود به نیروهای ائتلاف اجازه داد از پایگاه های هوایی این کشور استفاده کنند و خود نیز اهدافی را در سوریه بمباران کرد که گفته می شود مواضع داعش بوده است.

ترکیه که با مشکلات ناشی از یک میلیون و 800 هزار آواره سوری در این کشور دست و پنجه نرم می کند مدتها به دنبال ایجاد یک « منطقه حائل » در شمال سوریه بوده است تا ستیزه جویان کرد و داعش را از مرز خود دور نگه دارد و از سوی دیگر منطقه ای امن برای آوارگان بوجود آید.

در حالی که هنوز واشنگتن چنین تمهیداتی را به طور رسمی اعلام نکرده است، احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد این دو متحد بر ضرورت تامین پوشش هوایی برای شورشیان میانه رو سوری در جنگ با داعش تاکید دارند.

روزنامه حریت به نقل از داود اوغلو نوشت :« اگر ما قصد نداشته باشیم نیروهای زمینی را به داخل سوریه اعزام کنیم ، و چنین کاری را انجام نخواهیم داد ، پس باید نیروهایی در داخل سوریه باشند که بتوانیم با آنها همکاری کنیم

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز شنبه گفت با پاکسازی بخش هایی از شمال سوریه از وجود ستیزه جویان داعش به طور طبیعی « مناطقی امن » به وجود خواهد آمد.

ترکیه همچنین یکشنبه شب، دومین حملات هوایی را علیه گروه های شورشی کرد در عراق انجام داد. این بخشی از عملیاتی است که یک مقام دولتی بلندپایه ترکیه آن را نبردی تمام عیار علیه همه سازمان های تروریستی نامید.

ازسرگیری عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک که شورشی سه دهه ای را علیه دولت ترکیه آغاز کرده تردیدهایی را به وجود آورده است مبنی بر اینکه ممکن است هدف اصلی ترکیه سرکوب بلندپروازی های ارضی کردها باشد نه مقابله با داعش.

آنکارا از آن نگران است که موفقیت گروه شبه نظامی یگان های مدافع خلق کرد در شمال سوریه که توانسته است با کمک حملات هوایی تحت فرماندهی آمریکا ستیزه جویان داعش را به عقب براند باعث تحریک احساسات جدایی طلبانه کردهای ترکیه و به ویژه پ ک ک شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) قرار است روز سه شنبه به درخواست ترکیه نشستی فوق العاده را به منظور گفتگو درباره مسائل امنیتی برگزار کند. پیش بینی می شود آنکارا در این نشست متحدان خود را در ناتو از تدابیری که اتخاذ کرده است مطلع کند اما احتمال نمی رود درخواست کمک ویژه به ترکیه مطرح شود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت ترکیه از یک ارتش و نیروهای امنیتی بسیار قوی برخوردار است. بنابراین هیچ درخواستی درخصوص حمایت نظامی ویژه ناتو مطرح نخواهد شد.

کردهای ترکیه می گویند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با احیای درگیری علنی با پ ک ک به دنبال کاهش حمایت از مخالفان طرفدار کردها در آستانه انتخابات زودهنگام احتمالی و برانگیختن احساسات ملی گرایانه است.

یگان های مدافع خلق کرد در بیانیه ای اعلام کرد ارتش ترکیه مواضع این گروه را در روستایی در حومه شهر جرابلس ( به فتح جیم و ضم لام ) که تحت کنترل داعش است گلوله باران کرد. این گروه همچنین از آنکارا خواست حملات خود را علیه نیروهای یگان های مدافع خلق کرد متوقف کند.

یگان های مدافع خلق کرد در بیانیه خود اعلام کرد چند گلوله تانک از منطقه ای مرزی به مواضع این گروه اصابت کرد و ارتش ترکیه به جای آنکه تروریست ها را هدف قرار دهد ، به آنها حمله کرده است.

یک مقام بلندپایه ترکیه تایید کرد ارتش ترکیه پس از آنکه از مرز سوریه هدف حمله قرار گرفت پاسخ داد اما مشخص نیست چه گروهی این حمله را انجام داده است.

وی افزود هدف از عملیات نظامی کنونی خنثی کردن تهدیدهای قریب الوقوع برای امنیت ملی ترکیه است و حملات علیه ستیزه جویان داعش در سوریه و پ ک ک در عراق ادامه خواهد یافت.

یگان های مدافع خلق کرد روز دوشنبه توانست به پیشروی بیشتری علیه داعش در شمال سوریه دست یابد. این گروه کرد موفق شد شهری را نزدیک رودخانه فرات از داعش بازپس بگیرد.

یگان های مدافع خلق کرد تاکنون مهم ترین شریک ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در جنگ علیه ستیزه جویان داعش در شمال سوریه بوده است. اما این گروه کرد ارتباط هایی با پ ک ک دارد که ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا آن را یک سازمان تروریستی می دانند.

واشنگتن بار دیگر تاکید کرده است که پ ک ک را یک سازمان تروریستی می داند و در زمینه اقدام علیه این گروه شبه نظامی به حقوق ترکیه احترام می گذارد.

انتهای پیام/       

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
سران تركيه عقل خودشون از دست داده اند نمي دانند چكار ميكنن ؟
آخرین اخبار