در گفتگو با هافینگتون پست؛

ارنست مونیز: توافق وین دستاوردهای زیادی دارد

وزیر انرژی آمریکا ضمن خوب توصیف کردن توافق وین گفت باور دارد این توافق در نهایت در کنگره تصویب خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری هافینگتون پست آمریکا درباره ادعاهای اخیر طرح شده در برخی روزنامه های آمریکایی مبنی بر اینکه دولت آمریکا گفته است بعید به نظر می رسد بتوان سابقه برنامه اتمی ایران را در آورد، مدعی شد: "گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران گفته است که ایران دست کم تا 2003 فعالیت‌های زیادی داشته است کاری که این توافق انجام می دهد این است که یک مهلت مشخص برای ایران تعیین می‌کند تا به ملزومات مرتبط با همکاری با آژانس مشخص می کند."

وزیر انرژی آمریکا در ادامه گفت: ما در حال حاضر نیز اطلاعات زیادی داریم و این توافق، اطلاعات ما را تکمیل می کند. نتایج ممکن است اسنادی درباره وجود مواد هسته ای به دست آید و ممکن است به دست نیاید. مساله اینجاست که آژانس بین المللی انرژی اتمی می بایست قضاوت نهایی را انجام بدهد ولی مساله اینجاست که ما بسیار روی موضوع راستی آزمایی تاکید داریم. 

وی درباره نگرانی برخی از اعضای کنگره درباره دسترسی نداشتن به قرار دادن محرمانه میان ایران و آژانس گفت: مساله اجرایی است، به اصطلاح اسناد محرمانه پادمانی گفته می شود و این شیوه همکاری آژانس با کشورهاست. اگر کشورها بخواهند این اطلاعات علنی شود، آژانس می تواند چنین کاری انجام بدهد. من به شما و کنگره اطمینان دادم که ما نیز در موضعی نیستیم که به این اسناد دسترسی داشته باشیم؛ ولی اطمینان داریم که آژانس همچنان می خواهد وجهه خوب خود را در خصوص انسجام فعالیت هایش حفظ و نقشه راهش را با ایران اجرایی کند.
 

وی گفت: شکی نیست که از دیدگاه من، این توافق، توافقی خیلی خوب است و تقریبا اطمینان دارم که در نهایت تصویب می شود. از دیدگاه من، از نظر ابعاد هسته ای، توافق بسیار قوی است ولی مسائلی منطقه ای هستند که در دیدگاه اعضا تاثیر دارند.

مونیز گفت: ما هنوز در مراحل اولیه توافقی بسیار پیچیده هستیم. همانطور که می دانید اواسط سپتامبر، زمانی است که کنگره تصمیم می گیرد چگونه اقدام کند. کار ما این است که همچنان به توضیح دادن خودمان ادامه بدهیم. برای ما، اوضاع به مراتب با توافق بهتر است تا بدون آن.

وی ضمن اهانت آمیز خوانده اظهارات مایک هاکبی درباره توافق گفت: به نظر من می بایست مباحثی جدی درباره دستاوردهای این توافق داشته باشیم؛ این توافق، دستاوردهای زیادی دارد. 

وی افزود: باید راستی آزمایی را درک کنیم، می بایست نحوه واکنش به هر گونه تلاش ایران برای پای بند نبودن به توافق را بررسی کنیم؛ زیرا واکنش ما به این اقدام ایران می بایست تند و روشن باشد. 

وزیر انرژی آمریکا درباره ادامه انتقاد مخالفان توافق بدون در نظر گرفتن محتوای آن گفت: باید بگویم که وقتی افرادی حتی پیش از دیدن توافق، با آن به مخالفت برمی خیزند جای ناامیدی است. 

مونیز گفت: از این رو، اگر به سخنانی که پیش از لوزان و وین گفته شد نگاه کنیم، باید گفت ما توافقی بهتر از آنچه که انتظار می رفت، در لوزان به دست آوردیم و حتی توافقی بهتر را در وین به دست آوردیم. 

وی درباره تلاش آمریکا برای راضی کردن رژیم صهیونیستی به توافق گفت: این حوزه ای نیست که وازرت انرژی بخواهد در این خصوص وارد شود. بهتر است جان کری یا شورای امنیت ملی به این سوالها جواب بدهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار