شیراز؛

اجرای طرح تعادل بخشی در کشاورزی در نقاط مختلف کشور

مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی در جلسه کمیسیون کشاورزی در استان فارس از اجرای طرح تعادل بخشی در آینده نزدیک در استان های مختلف کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شریعتمدار گفت: کمیسیون های کشاورزی در اتاق بازرگانی بیش از 28 استان کشور تشکیل شده است، که این کمیسیون در 18 استان وظیفه مند عمل می کنند.

وی افزود: در طرح تعادل بخشی، دشت هایی به عنوان پایلوت در استان ها انتخاب می شوند، که در این دشت ها چاه های غیر مجاز بایستی تعیین تکلیف شود و برای چاه های مجوز دار کنتور نصب می شود، در اجرای این طرح وزارتخانه های مختلف همکاری دارند و این کارگروه الگوی کشتی را برای هر دشت تدوین می کند به شرطی که با اجرای این الگوی کشت اشتغال و درآمد کشاورزان کاهش پیدا نکند و هم چنین مصرف آب بهینه شود، به نحوی که میزان آب مصرفی بیشتر از آب تجدید شونده نباشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: در کمیسیون کشاورزی فارس فعالیت هایی نظیر: تاسیس انجمن غلات، تشکیل 4 انجمن انجیر شهرستانی، تشکیل کمیته های تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، استانداردسازی محصولات ارگانیک، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و ... انجام شده است.

قاسمی افزود: این کمیسیون آمادگی لازم جهت تاسیس کمیته آبخیز داری و منابع طبیعی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس را دارد.

وی خاطر نشان کرد: در 20 سال گذشته تعداد چاه های کشاورزی 17 هزار و 500 حلقه بوده، که در حال حاضر تعداد چاه های کشاورزی 100 هزار حلقه می باشد، بنابر این برای استمرار بقای کشاورزی ناگزیر به مدیریت آب می باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: باتوجه به وضع موجود در کشور پیشنهاد می شود همانند اجرای طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در بخش کشاورزی نیز طرح تحول کشاورزی اجرا شود، تا بتوان با تلاش بیشتر اقداماتی اساسی در زمینه تولید محصول سالم، بهره وری آب، توسعه کشت گیاهان دارویی، تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه و ... انجام داد.

قاسمی خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تمام توان خود را در استفاده از ظرفیت فکری و فیزیکی کلیه کارشناسان قرار داده و اولویت کاری خود را در آموزش بهره برداران، ترویج و هماهنگ سازی، تولید محصول سالم، توسعه گلخانه، بهره وری آب، راه کارهای مقابله با خشکسالی و ... بنا نهاده است.

انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.