بازار سرمایه، چشم انداز مثبتی ندارد

فعال بازار سرمایه گفت: بازار بورس همچنان بقایای ترس و بی‌اعتمادی را در بین سهامداران خود احساس می‌کند و با توجه به شرایط کلی اقتصاد در گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها، انتظار تغییری چشم‌گیر نمی‌رود.

محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: بورس تهران از ابتدای این هفته روندی نوسانی در پیش گرفته و  یک روز با صعود قیمت‌ها و روز بعد با نزول شاخص مواجه  می‌شد، رکود دامنه‌دار بورس تهران و ادامه روند نزولی موجب شده تا علاوه بر کاهش متغیرهای مهم بازار سرمایه همانند افت قیمت بازار، کاهش تقاضای مداوم ،افزایش زیان سهامداران، شرکت‌های بزرگ بورسی نیز با کاهش معنادار تعداد و ارزش رو به رو شده است.

 وی در این باره ادامه داد: بورس تهران دوباره در فاز منفی فرو رفته و هنوز نشانه‌ای از ورود نقدینگی جدید به بازار نیست، در واقع بازار سرمایه کشور حرکتی خلاف دوران گذشته خود پیش گرفته و علی رغم فرا واکنشی سال‌های اخیر از در جا زدن رنج می‌برد و دچار نوعی کم‌تحرکی و بی‌تفاوتی شده است. 

گیوکی در توضیح دلیل بی‌تحرکی بازار نسبت به اخبار پیش رو گفت: برگزاری مجامع و تقسیم سود پایین، فروش‌ حقوقی‌ها، تردید در عملکرد حقیقی‌ها درخصوص رفع تحریم‌ها و حضور پررنگ نوسان‌گیران در بازار سرمایه از سیگنال‌هایی است که در روزهای پایانی هفته بازار را با این حالت همراه کرده است. همچنین عملکرد سه ماه اول سال جاری اغلب شرکت‌های بازار سرمایه نشان دهنده رکود گسترده در اقتصاد ایران است، مشکلات سرمایه ، کاهش تولید و فروش و کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات کاملاً مشهود است.

فعال بازار سرمایه تصریح کرد:همچنین بعد از برگزاری مجامع مشاهده شد که بخش قابل توجهی از شرکت‌ها در برآورد میزان سودآوری خود با مشکل مواجه شدند و در پایان سال، نتوانستند سود مورد نظر خود در ابتدای سال را پوشش دهند. افزایش هزینه‌ها، مشکلات فروش و کمبود نقدینگی از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که نشان می‌داد شرکت‌ها با کاهش سودآوری مواجه شده‌اند اما با این وجود  بسیاری از شرکت‌ها نمی‌خواستند وضعیت نامناسب کسب و کار خود را نشان دهند، در نتیجه با استفاده از تمام اندوخته‌های خود از جمله سودهای انباشته سعی بر ثابت نگه‌داشتن سود نقدی نسبت به دوره‌های مشابه قبلی کردند.

وی در این باره تاکید کرد: این امر به خودی خود آن‌ها را هنگام پرداخت سودهای نقدی با مشکل مواجه خواهد ساخت و موجب بی اعتمادی سهامداران خواهد شد و سهامداران را در لاک احتیاط فرو می‌برد. 

گیوکی با بیان بهبود شرایط بورس در ماه‌های آینده یاد آور شد: عده‌ای از سهامداران منتظرند با بهبود وضعیت بورس در ماه‌های آینده بخشی از زیان‌های خود را جبران کنند که این موضوع  دلیل دیگری است که بورس تهران در این مقطع روندی خنثی در پیش گرفته و با صف‌های سنگین خرید یا صف‌های فروش مواجه نشده و منتظر بهبود اوضاع در روزها و ماه‌های آینده است.

فعال بازار سرمایه در خصوص تاثیر بی اعتمادی سهامداران بر روند بورس اظهار داشت: واقعیت امر این است که بازار بورس همچنان بقایای ترس و بی اعتمادی را در بین سهامداران خود احساس می‌کند و با توجه به شرایط کلی اقتصاد انتظار تغییری چشم گیر، در گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها نیز نمی‌رود.

گیوکی در پایان خاطر نشان کرد: اما به طور کل  امید است تا پایان سال جاری با بهبود وضعیت رکود بخش اقتصادی روند منفی بازار سرمایه و رفتارهای منفعلانه‌ی فعالان بازار بنا به دلایل ذکر شده، به انتهای خود برسد و شاهد خرید و فروش‌های متعدد و پرحجمی در ارزش‌های بالا در بازار باشیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار