تبریز؛

10 درصد ترافیک مکالمات ایرانسل کل کشور در آذربایجان شرقی صورت می گیرد

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل گفت: 10 درصد ترافیک مکالمات ایرانسل کل کشور در استان آذربایجان شرقی صورت می گیرد، که این امر نشان دهنده استقبال مردم این استان از خدمات یارانسل می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ علیرضا قلمبر دزفولی در جمع خبرنگاران  افزود: با وجود اینکه جمعیت استان آذربایجان شرقی 8/3  درصد جمعیت کشور را  و در واقع کمتر از 10 درصد جمعیت کشوررا تشکیل می دهد ولی این استان  5 درصد سهم کاربران شبکه تلفن ایرانسل  کشور را شکل می دهد که این امر نشان دهنده آمار بالای مشترکین پر مصرف این استان را از خدمات ایرانسل کشور است.

وی  درباره‌ی توسعه‌ی شاخص‌های ICT در استان آذربایجان شرقی نیز گفت: استان آذربایجان شرقی دهمین استان ایران از نظر شاخص جهانی ITU درتوسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت در استان آذربایجان شرقی پایین تر از میانگین کشور است، اما ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشور دیده می‌شود در حالی که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان آذربایجان شرقی اندکی پایین تر از میانگین کشور است.

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل درباره‌ی عملکرد ایرانسل در استان آذربایجان شرقی تشریح کرد: ایرانسل در این استان 62شهر، 652 آبادی، 2040 کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی، با بیش از 885 هزار مشترک را تحت پوشش خود دارد.

علیرضا قلمبر دزفولی اذعان کرد: در حال حاضر شهر تبریز تحت پوشش نسل 4 قرار گرفته و به زودی شهرهای مراغه و مرند تحت پوشش شبکه 4G ایرانسل قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایرانسل در آذربایجان شرقی 477 سایت BTS دارد که منجر به پوشش ۸۵ درصدی جمعیتی ایرانسل در استان می‌شود، تصریح کرد: این آمار در حالی است که آذربایجان شرقی استانی با بیش از 8/3 میلیون نفر جمعیت، دومین استان از نظر نرخ رشد جمعیت است، و یازدهمین استان از نظر مساحت به شمار می‌رود. این استان دومین استان کشوراز نظر نرخ مشارکت اقتصادی است و پذیرای بیش از 500هزار بازدید کننده در سال است. همچنین این استان از نظر دانشجو پذیری پنجمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با تشریح ویژگی‌های شبکه نسل چهارم تلفن همراه افزود: با راه‌اندازی شبکه‌ی نسل چهارم ایرانسل، برای اولین بار در ایران، مشترکان تلفن همراه و کاربران خدمات باند پهن همراه کشور می‌توانند اینترنتی با کیفیت جهانی را تجربه کرده و با استفاده از سیم‌کارت‌های Usim به عنوان سیم‌کارت‌های نسل جدید ایرانسل، خدمات 4G را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل گفت: نسل چهارم تلفن همراه تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HDبازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه 4G همگام با اپراتورهای برتر جهان به ارائه تاریخچه‌ای از بهره‌برداری از این شبکه پرداخت و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۰۴ شرکت NTT DOCOMO ژاپن،LTE را به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در حوزه‌ی ارتباطات رادیویی پیشنهاد داد اما در سال ۲۰۰۷ بود که شرکت اریکسون سوئد و شرکت NTT DOCOMO ژاپن، به ترتیب سرعت‌های ۱۴۴ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را با استفاده از LTE مورد آزمایش قرار دادند و یک سال پس از این تاریخ بخش ارتباطات رادیویی ITU ، ملزومات استاندارد سیستم‌های نسل چهارم را تعریف کرد. در سال ۲۰۰۹ نیز شرکت‌های نوکیازیمنس (NSN ) و LG با مشارکت یکدیگر اولین آزمون کامل (End-to-End ) عمل‌کرد LTE را با موفقیت انجام دادند.

علیرضا قلمبردزفولی افزود: نخستین شبکه LTE در سال ۲۰۰۹ در استکهلم و اسلو راه‌اندازی و سپس در سال ۲۰۱۱ کره جنوبی صاحب چنین شبکه‌ای شد. اکنون در نیمه‌های سال ۲۰۱۵ میلادی و در کمتر از یک سال از حضور این تکنولوژی در ایران، شهر تبریز نیز از شبکه LTE ایرانسل برخوردار شده است.

وی ادامه داد: LED نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به پهنای باند بیشتر، امکان انتقال فایل‌های حجیم‌ و پرمحتواتر در مدت زمان کمتر، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه و برقراری ارتباطات در لحظه (Real Time)، بهبود عملکرد شبکه ، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، توسعه کسب و کارهای جدید، افزایش رضایت شغلی کارکنان و افزایش رضایت و برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر ۴۲۲ شبکه LTE در ۱۴۳ کشور جهان و ۶۰۳ شبکه ۳G در ۲۱۶ کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است و درصد مشترکان فعال باند پهن همراه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در کشورهای توسعه‌یافته ۸۳.۷ درصد، در کل جهان ۳۲ درصد، و در کشورهای درحال توسعه ۲۱.۱ درصد است.

مدیرعامل ایرانسل، سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود را بین یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخ‌گویی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه عنوان کرد و گفت:سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه نسل ۲.۷۵ (EDGE ) و سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G ایرانسل درحال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه 3G و ۱۰۰ برابر نسل ۲.۷۵ است.

وی ادامه داد: سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل استان آذربایجان شرقی در حال حاضر به طور متوسط 9 برابرشبکه‌ی نسل 2.75 (EDGE ) است، سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G ایرانسل در استان آذربایجان شرقی در حال حاضر به طور متوسط 8 برابرشبکه‌ی 3G و 72 برابر نسل 2.75 است.

علیرضا قلمبردزفولی میزان مصرف دیتای در استان آذربایجان شرقی نیز اذعان کرد: مصرف ماهیانۀ دیتا در پایان تیرماه به بیش از 280 ترا بایت رسیده است .این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره برداری نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند450 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از 410 شــهر و دهستان در کل کشور تحــت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند، گفت: این تعداد تا پایان سال جاری به بیش از ۵۰۰ شهر و دهستان نیز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شماره 700 به طور شبانه‌روز در اختیار مشترکان ایرانسل قرار دارد، گفت: با تدابیر اتخاذ شده از امروز در استان‌‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان همزمان با گویش آذری نیز در اختیار مشترکان است.

در ادامه مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل نیز طی سخنانی، کاربردهای گسترده اینترنت همراه را آموزش، حمل و نقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت دانست و افزود: سرفصل‌های این کاربردها هستند که هر کدام زیرشاخه‌های مختلفی چون بازی‌های آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی، آموزش تعاملی پیشرفته با استفاده از واقعیت مجازی، هوشمندسازی جاده‌ها و کنترل ترافیک، کنترل و پایش وسایل نقلیه به صورت لحظه‌ای (Real-Time)، آگهی‌های چندرسانه‌ای با کیفیت بالا و باتوجه به موقعیت کاربر، خدمات واقعیت افزوده مبتنی بر مکان، مشاهده و شنیدن محتوای چندرسانه‌ای با کیفیت بالا به طور همزمان روی تلفن همراه، تبلت و سایر وسایل الکترونیکی، استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، ایجاد پروند‌ه سلامت الکترونیک برای تمامی شهروندان تقسیم می‌شوند.

محسن تقوی با بیان این کارکردها گفت: روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند، توسعه پهن‌باند همراه را بیش از پیش ضروری کرده است، بطوری‌که تا زمان ارایه این گزارش ۳۳۲ شبکه LTE در بیش از ۱۱۳ کشور جهان به صورت تجاری راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد:توسعه ICT زمینه ساز اصلی بهره مندی از پتانسیل های فراوان استان آذربایجان شرقی است. و توسعه پهن باند همراه، شاه کلید تحول در شاخص های ICT محسوب شود.

وی اذعان کرد : ایرانسل در نظر دارد تا پایان سال جاری بیش از نصب بیش از 95 سایت 3G و 4G، جهت پوشش شهرهای اصلی استان اقدام کند و شهرهایی نظیر مرند و مراغه نیز تحت پوشش آخرین نسل اینترنت همراه قرار گیرند.

مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل ، نقش نسل چهارم اینترنت تلفن همراه را در اقتصاد، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فرهنگ، اقتصاد فرهنگی، و شبکه‌‌ی ملی اطلاعات، مهم ارزیابی کرد و درباره‌ی تاثیرات اقتصادی آن گفت: هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن‌باند منجر به ۳۸/۱ درصد رشد در تولید ناخالص ملی می‌شود و به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند نرخ اشتغال ۲/۰ درصد، و نرخ بهره‌وری در تولید ۱۳/۰ درصد افزایش خواهد یافت.وی افزود: با استفاده از اینترنت پهن باند شش درصد افزایش در صادرات شرکت‌های تولیدی، و ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی ایجاد خواهد شد.

محسن تقوی با اشاره به اینکه نسل چهارم اینترنت همراه ایرانسل بر بهبود کارآیی شرکت‌ها نیز تاثیر مثبت خواهد داشت تصریح کرد: طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با استفاده از اینترنت پهن‌باند ۱۰ درصد افزایش در فروش شرکت‌های خدماتی و شش درصد رشد صادرات شرکت‌های تولیدی بوجود خواهد آمد.

وی درباره‌ روند توسعه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نیز گفت: اینترنت پهن باند بر تقاضای بازار، روند فناوری و حرکت در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله تغییر ایجاد خواهد کرد.وی تاکید کرد: این تکنولوژی می‌تواند بستری مناسب در جهت تحقق دولت الکترونیک و همراه در راستای تحقق مفهوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی «شهروند الکترونیک» نیز باشد.

مدیرکل استراتژی و هوش تجاری ایرانسل درباره رشد میزان درآمد بخش‌های مختلف اکوسیستم پهن‌باند همراه نیزگفت: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‌شود و اقتصاد برنامه‌های کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‌کند و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۱.۸ میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه‌های کاربردی در جهان ایجاد شده است.

محسن تقوی افزود: افزایش نزدیک به ۱۸۱ درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال ۲۰۲۰ و افزایش ۲۲ درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه تا سال ۲۰۲۰ از دیگر ویژگی‌های نسل چهارم اینترنت همراه است.

گفتنی است: شبکه‌ نسل چهارم تلفن همراه 4G/LTE  که بعنوان سریعترین شبکه اینترنت همراه کشور  شناخته شده است، که طی مراسمی با حضور مدیرعامل ایرانسل کشور و جمعی از مدیران ارشد ایرانسل و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات هتل پارس تبریز به صورت رسمی راه‌اندازی شد، تا این شهر علاوه بر نسل سوم تلفن همراه، تحت پوشش فناوری LTE نیز قرار گیرد.یادآ ور می شوم : پیش از این در استان آذربایجان شرقی، شهرهای تبریز، میانه، مرند، مراغه، جلفا، اهر، آذرشهر، شهر جدید سهند تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه( 3G  ) قرار داشته‌اند، که با بهره برداری از آخرین نسل اینترنت همراه (4G / LTE ) در شهر تبریز این شهر به عنوان مرکز استان، علاوه بر نسل سوم، برای نخستین بار تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفت. در حال حاضر، سرویس 3G ایرانسل دربیش از ۴۰۰ شهر و دهستان و بیش از ۵۶ مسیر جاده‌ای در کل کشور و در تمامی ۳۱ استان راه اندازی شده است، و سرویس 4G ایرانسل نیز در بیش از 80 شهر ایران در دسترس مشترکان قرار دارد.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.