قیمت گذاری آب در صنعت خیلی عجیب است/ منابع مالی بزرگترین مشکل بنگاه های اقتصادی کشور

همایش فرصت های سرمایه گذاری شب گذشته در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارا جوان؛ همایش فرصت های سرمایه گذاری شب گذشته در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، استاندار کرمان، زاهدی و پور ابراهیمی نماینده کرمان و راور، امیری نماینده زرند و کوهبنان، حسین مرعشی، مظفری رئیس کمیته فرصت های سرمایه گذاری و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی کرمان برگزار شد.

محسن جلال پور رئیس اتاق ایران گفت: روزهای جدیدی در اقتصاد کشور تجربه می کنیم که این روزها با فرصت های سرمایه گذاری در استان همراه شده است.

جلال پور با تاکید بر اینکه همه به این نتیجه رسیده اند که اقتصاد کشور باید تغییر پیدا کند افزود: تحریم تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته اند و باید همه بدانند که مشکلات امروز کشور در حوزه اقتصادی، زاییده تحریم ها نبوده است و قطعا پس از تحریم ها نیز همه چیز به روال خوب باز نخواهد گشت.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در دهه های گذشته در مسیر درستی حرکت نکرده ایم تصریح کرد: اقتصاد نفت زده ایران، سرمایه ملی  را تبدیل به هزینه های جاری کرد ضمن آنکه روز به روز نیز دولت بزرگتر و بخش خصوصی کوچک می شدند و شرایط بسیار شکننده ای در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه برخی معتقدند که امکان گذر از رکود بدون تورم وجود ندارد.
 
جلال پور با بیان اینکه باید با نگاه چگونگی سرمایه گذاری در استان بتوانیم از دوران رکود عبور کنیم ادامه داد: استان کرمان، استانی پر از ظرفیت  از جنبه های گوناگون است اما قطعات نمی توان بدون نگاه به ظرفیت های انسانی و بدون نگاه به اقتصاد دانش بنیان؛ شرایط بهتر و ایده آل تری داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به تعداد طرح های نیمه تمام استان، بحران آبی، اشتغال و … اظهار کرد: نیاز به نگاه جدی تر و علمی تر به توسعه استان داریم ضمن آنکه باید نگاه ویژه ای به سرمایه گذاری در استان شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه هنوز زمینه حضور سرمایه گذار کرمانی، در کرمان فراهم نیست گفت:  متاسفانه از این فرهنگ بیشتر از سایر استان های کشور رنج می بریم و طبق برآوردی که سال های پیش در اتاق بازرگانی کرمان صورت گرفت، بیشترین حجم سرمایه گذار در استان های دیگر؛ سرمایه گذاران کرمانی بوده اند.
 
جلال پور با بیان قیمت گذاری آب در صنعت خیلی عجیب است تصریح کرد:متاسفانه برخی شرکت های تولیدی؛ هنوز آب را از عمق چاهها برداشت می کنیم ونگاه جدی نمی کنیم که با این آب باید چه سرمایه گذاری صورت گیرد و متاسفانه با این آب سیب زمینی ویونجه برداشت می کنیم، این در حالی است که در کنار ما صنعت یا محصولی است که می تواند با همین یک لیتر آب چندین برابر بهره وری داشته باشد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نوع و روش سرمایه گذاری در کشور باید تغییر پیدا کند افزود: آنچه که امروز می تواند به آن توجه ویژه ای کرد و متاسفانه تاکنون به آن بهایی داده نشده است حوزه گردشگری استان و حتی کشور می باشد. 

وی با بیان اینکه از ۸۲هزار واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ، متاسفانه ۱۴ هزار واحد تعطیل می باشند افزود: ۲۲هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ کشور هم اکنون به صورت نیمه تعطیل و ۱۴هزارواحد دیگر نیز با ۷۰ درصد توان خود کار می کنند این در حالی است که با حدود ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید، می توان  ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار شغل های جدیدی برای کشور ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه امروز همه کشور نیاز به سرمایه گذاری دارد افزود: مجموعه کسانی که در بخش های مختلف هستند، با شرایط سرمایه گذاری جدید روبرو هستند وباید با تیزبینی شرایط برای سرمایه گذاری مناسب و پایدار ایجاد شود.

در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی حرکت کردیم

شاهید مظفری بمی رئیس کمیته فرصت های سرمایه گذاری شاهید مظفری در ادامه گفت: برای رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار نیاز به افزایش سودآوری و ارتقاء بهره وری داریم و تحقق بهره وری نیاز به هم افزایی در بهره برداری از منابع می باشد. طراحی و اجرای یک سری رویداد های فرهنگی و مفرح در برنامه سالانه یکی از راه های بوجود آمدن هم افزایی می باشد بگونه ای که امروزه در کشورهای قدرتمند اقتصادی و در مناطقی که قطب اقتصادی جهان تلقی می شوند، زمان های خاصی برای برگزاری رویدادها و معرفی فرصت های سرمایه گذاری و جذب مشارکت با هدف هم افزایی اقتصادی وجود دارد و یکی از چشم اندازهای ما این است که این جشنواره به یک رویداد مستمر در تقویم اقتصادی و فرهنگی کشور تبدیل شود و به صورت سالانه و یا دوسالانه برگزار گردد.

مظفری بمی با اشاره به راهبردهای کمیته فرصت های گذاری گفت: همه اقدامات و فعالیت های ما در چارچوب مدل مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان تعریف شد و مهمترین همفکر و همکار ما در این کمیته، استانداری کرمان و بخصوص دفترهماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری و همچنین اتاق بازرگانی کرمان بوده است و راهبرد اصلی ما فعالیت در چارچوب مثلث طلائی توسعه استان بود. راهبرد دوم ما استفاده از ظرفیت تجمع کرمانی ها در زمان برگزاری جشنواره بود که فرصتی برای فراهم کردن زمینه مشارکت افراد دغدغه دار در حوزه اقتصادی می باشد.

منابع مالی بزرگترین مشکل بنگاه های اقتصادی کشور است

محمدرضا پورابراهیمی هم از سخنرانان این همایش بود. وی گفت: امروز اولویت کشور، موضوع اقتصادی است و در طی ۳ سال گذشته نیز مصوبات خوبی برای رونق تولید در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید در کشور تصریح کرد: ماده ۲ این قانون درباره بدهی ها بخش خصوصی به دولت است که به طور مثال در استان کرمان پیمانکارانی داریم که میلیاردها تومان از دولت بدهکار هستند اما به دلیل بدهی های مالیاتی، روند کاری آنها متوقف شده است که دو مورد مطالبات پیمانکاری با متوسط ۱۵ میلیارد تومان در استان وجود داشت که دستور توقیف عملیات توسط اداره مالیاتی صادر شد که توانستیم با استفاده از این ماده، مشکلات را حل کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه کلیه مطالبات مرتبط با بخش خصوصی از دولت بابت بدهی‌هایشان قابل تبادل است تصریح کرد: متاسفانه خیلی از شرکت‌ها به دلیل بدهی که به دولت دارند، امکان فعالیت آنها سلب شده است و طبق ماده ۶ قانون رفع موانع می توانیم بدهی های آنها را به دولت انتقال دهیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره ماده ۸ قانون رفع موانع تصریح کرد: متاسفانه شاهد حضور تبلیغ برندهای خارجی در صدا و سیما بودیم؛ که در این قانون بحث شده است که بخش برندسازی محصولات ایرانی در کشور مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به ماده ۱۱ قانون رفع موانع تولید تصریح کرد: معادل ۳۰ درصد از ارزش پروژه های نیمه تمام می توان به شکل خرید غیر نقدی؛ از طرف بخش خصوصی به منظور تکمیل پروژه های نیمه تمام استقاده شود که این می توانیم با استفاده از این قانون، بخش زیادی از پروژه های نیمه تمام استان را تکمیل کنیم.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چالش ۸۰ درصد از بنگاه های اقتصادی، مشکل تامین مالی در اقتصاد کشور است افزود: منابع مالی بزرگترین مشکل بنگاه های اقتصادی کشور است که براساس ماده ۲۱ قانون رفع موانع تولید؛ بانک مرکزی مکلف شده است که حساب ویژه ای برای سرمایه در گردش ایجاد کند که آیین نامه این طرح ظرف ۲ ماه آینده نهایی خواهد شد که می تواند در حل مشکل تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی موثر باشد.

پورابراهیمی با بیان اینکه امکان توزیع اوراق مشارکت یکی دیگر از مشکلات تولید  بوده است تصریح کرد: اختلافی بین بانک مرکزی و بورس به منظور تعیین قیمت اوراق مشارکت و مجوز صدور اوراق مشارکت وجود داشت که طبق ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید، با صراحت اجازه داده شده است که از طریق شرکت های رتبه بندی امکان تامین مالی از طریق اوراق مشارکت برای بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ فراهم شود.
 
وی تصریح کرد: موضوع تشکیل منطقه ویژه اقتصادی در شهر کرمان در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد تا بتوانیم مرکز استان کرمان را از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی بهره مند کنیم.

حسین مرعشی در همایش فرصت های سرمایه گذاری که در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران برگزار شد گفت.

اساسا اگر طرحی نحوه تامین مالی اش روشن نباشد آن طرح کامل نیست. این کفایت نمی کند. هنر کسی که می خواهد طرحی را ارائه می کند باید این باشد نحوه تامین منابع را مشخص کند. وی ادامه داد: هر طرحی باید بتواند منابع خودش را جذب کند. اینکه فقط ایده داشته باشیم کفایت نمی کند و باید راه های تامین مالی را شناسایی کنیم. در مورد بیش از ۱۰ طرح این را دیدم که وقتی ایده کامل شود چقدر مسئله حل می شود.

حسین مرعشی ابراز داشت: بخش مهمی از آنچه در شهرک های صنعتی اتفاق افتاده موچک بودن طرح هاست و نمی تواند با بازار امروز دنیا رقابت کند.
 
مرعشی اذعان کرد: من خودم بزرگترین محصول گردشگری کرمان پترک ملی خبر می دانم. بعد از آن بحث کویرهاست. محصولات گردشگری مثل بیابان های کرمان مقصد خوبی برای گردشگران می تواند باشد. وی افزود: ما بحث می کردیم تقاضا مشکل ماست یا عرضه ما و به این نتیجه رسیدیم ما اصلا محصولی را ارائه نمی کنیم و به به برنامه ای ۳۰ میلیارد دلاری رسیدیم و قرار شد ۲۵ میلیارد دلار بخش خصوصی سرمایه بگذارد و ۵ میلیارد دلار بخش دولتی برای برنامه ریزی ۵ ساله.

متاسفانه طی ۸ سال کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در صنعت گردشگری انجام شد.
وی اظهار داشت: بنگاه های کوچک بر بنگاه های بزرگ در گردشگری ارجحیت دارد. کرمانی ها بلد نیستند از کنار گردشگری پول در بیاورند. تعداد بنگاه های کوچکی که به گردشگران خدمات ارائه می دهند کم است. حسین مرعشی در پایان گفت: امیدوارم این آرزوی دیرینه همه ما کرمان آباد، سربلند و  سرافراز محقق شود.

شناسایی طرح های موجود برای سرمایه گذاری
 
استاندار کرمان هم سخنران آخر این همایش بود. علیرضا رزم حسینی گفت: در کارگروه فرصت های سرمایه گذاری، توانستیم طرح های موجود برای سرمایه گذاری را شناسایی کنیم و تنها زمانی این طرح ها را اجرایی خواهیم کرد تامین مالی شوند. رزم حسینی با بیان اینکه زمانی که دولت کرمان را تحویل گرفتیم ۴۰۰۰ پروژه نیمه تمام در استان کرمان وجود داشت.

 تصریح کرد: این پروژه های نیمه تمام از پیشرفت صفر تا ۹۰ درصدی وجود داشت و ما نیز برای اتمام این پروژه ها به دنبال منابع دولتی نرفتیم.

وی با بیان اینکه از ۷۵۰ میلیون دلار طرح پتروشیمی فجر کرمان، ۲۰۰ میلیون دلار توسط بانک پاسارگاد تامین مالی شده است تصریح کرد: عملیات اجرایی پتروشیمی کرمان در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد ضمن انکه فاز به فاز برای تامین مالی این طرح جلو خواهیم رفت. 

رزم حسینی با تشریح ۳ چالش اساسی در مسیر اجرایی طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان گفت: قوانین مزاحم در مسیر توسعه یکی از مشکلات همه سرمایه گذاران است و با ارسال ۵۲ مورد از قوانین مزاحم به دولت، به دنبال رفع موانع سرمایه گذاری در حد وسیع هستیم.

وی با بیان اینکه استاندار و فرماندار باید در راستای توسعه استان و شهرستان گام بردارند اذعان کرد: باید لوازم توسعه در اختیارات استانداران و فرمانداران قرار گیرند و در جهان امروزی که فرصت های طلایی را باید غنیمت شمرد؛ به روش ۴۰ و ۵۰ سال پیش استان را اداره می کنیم.
 
رزم حسینی با انتقاد از صدور مجوزها در تهران گفت: مجوز گرفتن برای کارخانه کرمانی در تهران به معنای امضای طلایی و فساد اداری است . وی ادامه داد: امیدواریم طرحی که توسط کرمان پیش بینی شده است و وزیر کشور نیز موافقت کردند ضمن آنکه امضای شش وزیر نیز در این راستا گرفته شده است، به تصویب برسد و بتوانیم دولتی کوچک مبتنی براقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم و مقررات  و قوانین زائد و عدم اختیارات متناسب با مسئولیت ها را رفع کرده و مسیر توسعه را در استان کرمان هموار کنیم.

رزم حسینی با بیان اینکه خیلی ها کرمان را نمی شناسند افزود: همه باید به کرمانی بودن خودمان افتخار کنیم و برای ساخت استان کرمان تلاش کنند. وی با بیان اینکه امروز همدلی بودن و کرمانی بودن یک افتخار است خاطر نشان کرد: استان کرمان را توانستیم ظرف مدت یک هفته در تمام جنبه های موجود به کشور معرفی کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار