منندز: درباره توافق ایران پرسش‌هایی جدی دارم

عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ضمن بد توصیف کردن توافق هسته‌ای، گفت درباره این توافق پرسش‌هایی جدی دارد که به دنبال پاسخ آن‌هاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سناتور دموکرات "رابرت منندز،" عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت درباره توافق هسته‌ای ایران پرسش هایی جدی دارد که به دنبال پاسخ آنهاست.

منندز در پاسخ به این سوال که آیا او با جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، که گفته است برای متوقف کردن این توافق هر کاری بتواند می کند، همراهی خواهد کرد یا خیر، گفت :"اولا، من دنبال پاسخ برای پرسش هایی جدی هستم و چگونگی پاسخ دادن به این پرسش هاست که رای نهایی مرا در کنگره مشخص خواهد کرد؛ اما من نگرانی های جدی دارم که پس از خواندن متن توافق هسته ای ایران به وجود آمده است. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مرا نگران کرده است . مثلا در این قطعنامه درخواست برای ممنوعیت فناوری موشک های بالستیک ایران ادامه نیافته است و فقط از ایران درخواست شده است که دنبال این فناوری نرود. من با خواندن این اسناد به جواب های روشنی درباره این نرسیده ام که آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه می خواهد تلاش های هسته ای نظامی (گذشته) ایران را مشخص کند."

سی ان ان پرسید آیا شما فکر می کنید دولت باراک اوباما فریب خورده و ساده لوح است؟ به نظر شما چرا دولت این قدر اصرار دارد که این توافق تایید شود؟
سناتور منندز در پاسخ گفت :"من فکر می کنم همانطور که تام فریدمن در یک مطلب چند هفته پیش گفت شاید این توافق، بهترین توافق بدی باشد که می توان به آن دست یافت؛ اما اصل مسئله این است که این توافق به هر حال توافق بدی است."

وی مدعی شد: ما به تلاش برای دستیابی برنامه هسته ای غیرقانونی ایران پایان نداده ایم. ما این برنامه را عمدتا حفظ کرده ایم. ایران می تواند طی 10 تا 12 سال آینده بتواند به گریز هسته ای دست یابد و در حالی که تحریم ها نیز عمدتا لغو شده اند و ایران حدود 100 تا 150 میلیارد دلار به دست آورده است و می تواند وارد کشمکش های بزرگتر منطقه ای بشود و موضع دفاعی محکم تری اتخاذ کند. در آن صورت، گزینه های ما چه خواهد بود؟ 

وی گفت:" به نظر من، ما وقتی با یک دشمن مواجه می شویم دوست داریم این مواجهه در زمانی باشد که او در ضعیف ترین حالت باشد ، نه در قوی ترین حالت."



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار