وزیر سابق آمریکایی: کنار کشیدن از توافق با ایران اقدامی نسنجیده است

وزیر خزانه‌داری جمهوری‌خواه سابق آمریکا از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشینگتن پست در گزارشی به قلم کاروم دمیرجیان نوشت: "هانک پالسون،" وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا مسئول اجرای تحریم های آمریکا طی دولت جرج بوش بود که جامعه بین الملل در آن زمان اقدامات تنبیهی را در مورد مسائل هسته‌ای ایران اعمال کرد. اما وی اکنون معتقد است کنارکشیدن از این توافق اقدامی بسیار نسنجیده خواهد بود.

پالسون طی یک گفت و شنود اینترنتی که پنجشنبه شب با حمایت  موسسه آسپن صورت گرفت، گفت: این فرض که پس از آنکه ما،‌ ایالات متحده آمریکا  با پنج شریک دیگر و در مقابل دیدگان جامعه جهانی در مورد چنین مسئله ای مذاکره کردیم، اکنون می توانیم از آن پا پس بکشیم و دیگران یا حتی متحدانمان با ما همراه خواهند شد، ساده لوحی و غیر واقع بینی است.

وی که  به سوال مجری برنامه درباره امکان دوام تحریم های ایران در صورت کناره گیری آمریکا از توافق ماه گذشته وین سخن می گفت،‌ افزود: تحریم های یکجانبه موثر نخواهد بود بلکه باید چند جانبه باشد. 

کنگره ماه آینده درباره همین  مسئله رای گیری خواهد کرد اما مخالفان برای بی اثرکردن کامل این توافق به رای اکثریت دو سوم اعضا در هر دو مجلس کنگره نیاز دارند تا مانع از وتوی رئیس جمهور شود- اما مانعی بسیار دشوار است.

در کنگره و در تبلیغات انتخاباتی،‌ منتقدان توافق - که بسیاری از آنها جمهوری خواهند- خواهان  لغو توافق و حفظ تحریم های آمریکا یا تشدید آنها تا جایی بوده اند که جدیت آمریکا برای ایران و جامعه بین الملل به اثبات برسد. برخی قانونگذاران از جمله سناتور دموکرات چارلز شومر و نامزدهای ریاست جمهوری حتی گفته اند، آمریکا ممکن است کشورهای دیگر را با تهدیدشان به تحریم های ثانویه، به اتخاذ رویکردی تندروانه تر در قبال ایران  وادار سازد.

پالسون چنین ایده ای را بعید شمرد و گفت: به نظر من کاملا غیرواقع بینانه است که فکر کنیم در صورت کناره کشیدن ما از این توافق تحریم های چند جانبه به قوت خود باقی خواهد ماند...من فقط سعی دارم تجسم کنم چگونه بانکهای اروپایی را تحریم خواهیم کرد یا چگونه بانکهای ژاپنی، یا بانکهای بزرگ چینی را تحت فشار قرار خواهیم داد.

از زمانی که پالسون سمت وزارت خزانه داری را ترک کرد، تحریم ها بر ضد ایران به مراتب وسیع تر شده است و اظهارت وی در شهر کلرادو بعید است تاثیر چندانی بر هم حزبی های جمهوری خواه وی در واشینگتن داشته باشد. حتی دیگر مقامات دولت بوش احتمالا با پالوسن هم نظر نیستند. جرج بوش بهار امسال با لغو تحریم های ایران مخالفت کرد.

گرچه پالسون از اشاره مستقیم به هیچ سیاستمدار خاص یا ارائه ارزیابی نکته به نکته مزایای توافق خودداری کرد، بی اعتنایی وی به کسانیکه فکر می کنند می توانند مسیری به سمت راه حلی بهتر از توافق وین را در پیش گیرند، آشکار بود.

پالسون گفت: من در زمانی در واشینگتن در مسند بودم که با یک مشکل بزرگ، غیرقابل مهار و پر دردسر مواجه بودیم که هیچ راه حل مشخص و مطلوبی برای آن وجود نداشت... یا باید اقدامی ناخوشایند اتخاذ می کردیم و یا هیچ کاری نمی کردیم که حتی ممکن بود ناخوشایندتر باشد... به همین علت  اصلا دوست ندارم مردم از کاری به این بزرگی و مهمی انتقاد کنند بدون آنکه ایده بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار