سیاستی امید بخش برای هنرمندان شهرستانی/ روزهای فرهنگی تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران

طی نشستی در خانه هنرمندان ایران سرسنگی مدیر این خانه از برقراری ارتباطی دوطرفه با شهرستانی ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشستی که در خانه هنرمندان برگزار شد، مجید سرسنگی مدیرعامل این خانه ضمن یاد کردن و تبریک روز آغاز بازگشت آزادگان به میهن، در خصوص محقق شدن تبادل هنری با برخی از شهرستان ها توسط ایجاد خانه هنرمندان در نقاط دیگر کشور گفت: این اتفاق مهمی است چون هنرمندان استان ها و شهرها خودشان دور هم جمع شدند و خانه ای به نام هنرمندان را ایجاد کردند؛ باید اذعان کنیم که در دهه های اخیر آنچنان که باید و شاید به هنرمندان شهرستانی توجه نشده است، چراکه اگر به آن جا بروید، می بینید که کاملأ دلسردند و گلایه دارند، این به خاطر این است که ما در این سال ها غفلت کردیم.

پایمان را از تهران بیرون نگذاشته بودیم
وی افزود: ما نمی توانیم هنرمان را در سطح ملی و بین المللی توسعه دهیم مگر اینکه به هنر شهر های دیگر نیز بها دهیم و باید به زمانی برگردیم که هنرمندان را شناسایی و به جامعه معرفی می کردیم، چراکه نه امکانات لازم و نه توجه کافی به آن ها میشود وما در واقع خودمان را از طیف گسترده ای از هنرمندان محروم کرده و همه ی حواسمان را بر روی دو سه شهر بزرگ متمرکز کرده ایم و این یا موجب ناامیدی هنرمند یا مهاجرت او به تهران می شود که نتیجه ی این اتفاق خالی شدن شهرستان ها از هنر است.

سرسنگی تصریح کرد: در حال حاضر آداب و رسومی که در بین اقوام وجود داشته به علت این بی توجهی در حال محو شدن است،خانه هنرمندان ایران متعلق به همه هنرمندان کشور است و شاید یکی از نقایص ما این بود که ما هم پایمان را از تهران بیرون نمی گذاشتیم، ولی تلاش کردیم تا با همه ی مشکلات،سنگ اندازی ها و محدودیت ها یی که برای ما ایجاد می کردند آنچه که وظیفه خود می دانستیم را ادامه دهیم و خوشحالیم که شاهد افتتاح خانه هنرمندان در شهرستان های مختلف هستیم.

ایجاد یک شبکه ارتباطی با تمام سنگ اندازی ها
وی ادامه داد: حال باید بگوییم که این اتفاق چه تأثیراتی را در پی دارد؟، در وحله ی اول به نوعی یک شبکه هنرمندان در کشور ایجاد می شود که در نتیجه برای هنرمندان شهرستانی که بی انگیزه شده بودند هم راهی باز میشود، و هدف ما این است که این خانه در هر جا که ایجاد می شود هنرمندان آن بتوانند به تهران بیایند و آثارشان را نمایش دهند مثل تربت حیدریه که این هفته با آثارخود به اینجا آمده است.

این مسئول افزود: همچنین یکی دیگر از اهداف ما این است که برنامه هایی را که در تهران اجرا می شوند را به شهرستان ها ببریم و این یعنی ایجاد یک ارتباط دوطرفه که باعث می شود تا هنرمندان حتی در دورترین نقاط نیز از جدیدترین آثار و اتفاقات هنری مطلع شوند و معلوماتشان نیز افزایش یابد، به همین دلیل مسئله تنها افتتاح خانه هنرمندان نیست بلکه این است که ما چه طور می توانیم هنرمندان را در کشور مرتبط کنیم و فرصت بیشتری برای تبادل میان آن ها و آثارشان ایجاد نماییم.

روزهای فرهنگی تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران
وی اظهار داشت: در همین راستا از چهارشنبه 28 مرداد برنامه خانه هنرمندان تربت حیدریه در اینجا اجرا و به نمایش گذاشته می شود،و این مسیر ادامه خواهد داشت،ما در سنندج مقدمات افتتاح را برقرار کردیم و در تبریز چنین خانه ای ایجاد شده، همچنین پیگر بازگشایی در لرستان،همدان و چند شهر دیگر نیز هستیم و امید واریم تا سال آینده این شبکه ارتباطی گسترده تر و کامل تر شود.

سرسنگی در پایان صحبتش با اشاره به رقیب نبودن این خانه برای مراکز دیگر خاطرنشان کرد: خانه هنرمندان در هر جا که ایجاد شود به هیچ وجه رقیبی برای مراکز فرهنگی دیگر نیست چون بخشی از سنگ اندازی ها به دلیل همین مسئله بوده است این را می گویم،همانطور که این خانه در تهران نه تنها مانع و ربه روی ارشاد،حوزه هنری و ... نبوده بلکه تنهابه منزله ی ظرفیتی بیشتر برای هنرمندان است و شک ندارم که گسترش آن علاوه بر بازگرداندن شور و نشاط هنری در شهرستان ها بر سرنوشت فرهنگی و هنری ما نیز تأثیر به سزایی می گذارد.

در ادامه رضا حسن زاده مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه از جمع شدن حدود 1000 هنرمند در این خانه خبر داد و در خصوص آثار و برنامه هایی که این هفته در تهران دارند گفت: نگاه ما به هنر به صورت جامع بوده است و تنها به هنر مدرن توجه نکرده ایم بلکه ویژگی های آیینی و خاص منطقه مان را نیز در آثار مختلفی چون عکس،نقاشی، گرافیک،موسیقی، پرده خوانی ،خوشنویسی و ... به اینجا آورده ایم.

وی همچنین به افراد سرشناسی چون سعید سهیلی، فریدون جیرانی،ابوالفضل جلیلی، استادکدکنی و چند تن دیگر اشاره کرد و گفت: این ها همه از تربت به تهران آمده اند و مدت ها است که دیگر آنجا نمی آیند ولی با افتتاح این خانه که که در بهمن 93 انجام شد و رخ دادن چنین ارتباطی با تهران که این هفته میسر شد ،جوانانی مستعد می توانند همانند آن ها پا در عرصه هنر بگذارند و استعدادهای دیگر نیز شکوفا شوند.

حسن زاده در ادامه افزود: این هفته با حدود 60 هنرمند در زمینه های مختلف هنری که ذکر شد در این خانه با کارهای خود حاضر شده اند و به دنبال نگاهی با توجه و قدردان هستند.

در پایان این نشست برنامه روز های فرهنگی تربت حیدریه در خانه هنرمندان ارائه شد که در سایت این خانه قابل مشاهده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار