جدال نفس‌گیر کمپین‌های موافق و مخالف توافق هسته‌ای ایران در آمریکا

کمپین‌های متعددی در آمریکا تشکیل شده که هر کدام به حمایت یا مخالفت از توافق هسته‌ای ایران مشغول است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات تابستانی کنگره، طرفداران دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، بیش از هر زمان دیگری نگران وضع نهایی توافق هسته‌ای ایران هستند. این گروه از حامیان کاخ سفید کمپینی حمایتی تشکیل داده‌اند تا با برگزاری سخنرانی‌های متعدد و بهره‌بردن از لابی قانونگذاران با‌نفوذ بتوانند مقابل رای منفی جمهوری‌خواهان ایستادگی کنند.

"ال شارپتون،" مشاور مورد اعتماد کاخ سفید  و فعال سیاسی سیاه پوست، این روزها تمام وقت خود را صرف سخنرانی در کلیسای سیاه‌پوستان می‌کند تا آنها را با نکات مثبت توافق هسته‌ای ایران آشنا کند. گروهی متشکل از 340 خاخام با ارسال نامه‌ای برای قانون‌گذاران کنگره ضمن اعلام حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، از نمایندگان خواستند به آن رای مثبت دهند.

گروهی دیگر از اقلیت‌های مذهبی ساکن در آمریکا نیز در روزهای آینده حمایت خود را از این توافقنامه رسما اعلام خواهند کرد. کمپین‌های دیگری عمدتا کاتولیک و عضو فرقه کویکر شامل کنفرانس کاتولیک‌های بیشاپ و کمیته دوستان ملی قانون و بسیاری دیگر از گروه‌های ضد جنگ از توافق هسته‌ای ایران اعلام حمایت کردند. در همین راستا نهادهای ضد صهیونیستی و اسلام‌گرا نیز تلاش‌های مستقلی برای آگاه‌سازی مردم آمریکا و تشویق آنها به حمایت از توافق صورت گرفته بکار بسته‌اند.

در این تلاش فراگیر آن دسته از نمایندگانی که هنوز تصمیم نهایی خود را برای موافقت یا مخالفت با توافق هسته‌ای ایران اعلام نکرده‌اند، بیش از سایرین هدف حامیان توافق قرار دارند. رای این نمایندگان می‌تواند در تصویب نهایی و یا لغو برجام نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. 

کمپین مخالفان توافق هسته‌ای نیز ساکت ننشسته‌اند و اقداماتی علیه برجام آغاز کرده‌اند. کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل – آیپک – و کمپین یهودیان کنگره مهمترین اعضای ائتلاف مخالفان را تشکیل می‌دهند. آنها مبلغی بالغ بر 40 میلیون دلار برای تبلیغات منفی علیه برجام در اختیار دارند. 

هرکدام از کمپین‌های موافق و مخالف توافق هسته‌ای ایران فرصت اندکی در اختیار دارند تا بیشترین تعداد نمایندگان کنگره را به سمت خود جذب کنند. هرچند کنگره نمی‌تواند اصل توافق هسته‌ای را لغو کند؛ رای منفی آنها می‌تواند موجب پابرجا ماندن تحریم‌ها علیه ایران شود و با توجه به اینکه تهران بارها تاکید کرده است درصورت لغو نشدن تحریم‌های اقتصادی هیچ توافقی را به رسمیت نمی‌شناسد، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که توافق هسته‌ای وین نیز لغو خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار