باب کورکر: کنگره باید توافق هسته‌ای ایران را رد کند

سناتور جمهوری‌خواه تنسی مخالف توافق هسته‌ای ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشینگتن پست مقاله ای را در خصوص توافق هسته ای ایران به قلم باب کورکر – سناتور جمهوری‌خواه تنسی و رییس کمیسیون روابط خارجی سنا – در سایت خود منتشر کرد. 

باب کورکر -- طراح "طرح بررسی توافق هسته ای ایران"-- در این مقاله نوشت: "با توجه به اینکه دولت اوباما با توافق هسته ای ایران به آنچه می خواست دست یافت، اکنون نوبت کنگره است زوایای مختلف توافق هسته ای این کشور را مورد ارزیابی قرار دهد. کنگره باید این موضوع را بررسی کند که آیا توافق هسته ای ایران حافظ منافع ملی آمریکا است؟ آیا این توافق به امنیت بیشتر آمریکا منجر می شود؟ و اینکه آیا این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد؟" پاسخ وی به این پرسش ها "منفی" است. 

 "کورکر" در این مقاله مدعی شد توافق هسته ای ایران به جای اینکه به برنامه غنی سازی اورانیوم ایران خاتمه دهد، با گذشت زمان منجر به صنعتی شدن برنامه هسته ای این کشور می شود. 

سناتور تنسی، موضوع بازرسی از سایت های هسته ای و نظامی ایران را یکی از نقایص بزرگ توافق هسته ای دانست. چرا که به ادعای وی، آژانس بین المللی انرژی اتمی و شش قدرت جهانی با رعایت جوانب احتیاط در این خصوص سعی کرده اند موجبات ناخورسندی رهبر معظم ایران را فراهم نکنند. 

رییس کمیسیون روابط خارجی سنا، توافق هسته ای ایران را فاقد سیاستی مشخص برای خاورمیانه دانست و از آن به عنوان نقصی به مراتب بزرگتر یاد کرد.

به باور سناتور جمهوری‌خواه تنسی، توافق هسته ای ایران به گونه ای طراحی شده است که نه تنها باعث تقویت جایگاه ایران در خاورمیانه می شود، بلکه وابستگی آمریکا به این کشور را آن هم در این منطقه مهم افزایش می دهد. چرا که آمریکا در ادامه مجبور خواهد شد برای پیشبرد اهداف خود در سوریه، عراق و سایر نقاط از ایران کمک بگیرد.

باب کورکر در ادامه ادعاهای خود می افزاید پس از آغاز مذاکرات هسته ای ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، این کشور اداره بخش امنیت عراق را به عهده گرفت، بر حمایت های خود از بشار اسد – رییس جمهور سوریه – افزود و به تقویت جایگاه حزب الله کمک کرد.

سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در ادامه، سیاست ضعیف دولت اوباما در تحولات داخلی سوریه را به باد انتقاد گرفت و با اشاره به همزمانی آن با حصول توافق موقت هسته ای ایران، دولت اوباما را به انزوا در تحولات خاورمیانه متهم کرد. 

باب کورکر در پایان اظهار داشت بسیاری خواهان اقدام جدی کنگره در برخورد با توافق هسته ای ایران هستند. وی افزود بهترین راه مقابله با توافق هسته ای ایران، ابطال آن در کنگره است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار