اظهارات یک مقام عرب درباره گفتگوی اعراب با ایران

یک مسئول بلندپایه عرب گفت طرح گفتگوی کشورهای عضو شورای همکاری با ایران، ایده قطر بود و مسقط نیز از آن استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک مسئول بلندپایه در خلیج فارس به روزنامه الشرق الاوسط گفت طرح گفتگوی کشورهای عضو شورای همکاری با ایران، ایده قطر بود که تهران و مسقط سریعا از آن استقبال کردند. 

این منبع، که خواست نامش فاش نشود، افزود: خالد عطیه، وزیر خارجه قطر، در آخرین نشست وزیران خارجه کشورهای خلیج (فارس) که در ریاض برگزار شد، این ایده را مطرح و پیشنهاد کرد، نشست ایران و کشورهای خلیج (فارس) در حاشیه یکی از نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. 

به گفته این مقام مسئول، عمان بدون هیچ گونه تردیدی از این پیشنهاد استقبال و به اهمیت گفتگو میان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) با ایران اشاره و اعلام کرد این گفتگوها دیدگاه‌های دو طرف را در خصوص مسائل منطقه به هم نزدیک می‌کند. 

این روزنامه در اداه نوشت: "کویت با گفتگو مخالفت نکرد و به نظر می‌آید که مانعی در برگزاری گفتگو نمی‌بیند؛ اما عربستان، امارات و بحرین ملاحظات عمیقی در این خصوص داشتند.آنهم در زمانی که ایران به تلاش های خود برای دخالت در امور داخلی کشورهای خلیج (فارس) و سیاستهای خصمانه بر ضد همسایگان،‌ ادامه می‌دهد."
 
این منبع مدعی شد: "در سایه سیاستهای خصمانه ایران، گفتگو با این کشور وقت هدر دادن و ضعیف کردن موضع قوی است که کشورهای خلیج (فارس) به جز عمان، به رهبری عربستان در یمن اتخاذ کرده اند. "

این مسئول، نشست کشورهای خلیج (فارس) - ایران را در آینده نزدیک بعید دانست و اشاره کرد، عربستان، امارات و بحرین، کاملا این ایده را رد می‌کنند به خصوص اینکه بر سر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای غربی، همچنان بین دولت و کنگره آمریکا، کشمکش وجود دارد. 

ایران پیشتر اعلام کرده بود گفتگو با کشورهای خلیج فارس،‌ بیست و دوم سپتامبر(31 شهریور)  برگزار خواهد شد. این کشور پیش بینی می‌کند، گفتگوها در یکی از کشورهای منطقه یا کشوری بی طرف برگزار شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار