عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛

لغو تحریم ها پیشکش، ایران فقط محدودیت در حوزه هسته ای را می پذیرد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی را به منزله صدور اجازه بازرسی از دانشگاه ها و مراکز علمی ایران دانست و بر ضرورت پذیرفتن مشروط برجام از سوی مجلس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همایش "الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی" به تبیین جمع بندی مذاکرات هسته ای و تشریح مواضع مخالفان و موافقان برجام در داخل آمریکا و ایران پرداخت.

فواد ایزدی از مجلس خواست در بیانیه یا قانونی که برای تصویب برجام تهیه می شود عبارت "ایران فقط محدودیت در حوزه هسته ای را می پذیرد" قید شود تا هر چند از نظر حقوقی اثری ندارد اما از نظر سیاسی به هنگام نپذیرفتن محدودیتهای موشکی و صنعتی موثر واقع شود.

وی به تصویب رسیدن برجام در ایران را ناممکن ندانست و تصویب آن را به منزله درگیری دانشگاه ها و بازرسی از مراکز علمی و اساتید دانست و گفت: یک نکته از 70 نکته ای که از متن برجام استخراج شده این است که اگر قطعه در خواستی به ایران به هر بهانه داده نشود، صنعت متوقف می شود و اگر قطعه داده شود می توانند به بهانه حصول اطمینان از نحوه استفاده از قطعه مورد نظر به بازرسی بپردازند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم به توافق برجام متعهد باشیم صنایع ما متوقف می شود؛ زیرا برای وارد کردن یک قطعه مورد نیاز صنعت، باید به کمیسیون 1+5 درخواست دهیم و حتی باید اسم و آدرس فروشنده و خریدار را به آنها بدهیم و این به معنای اشراف اطلاعاتی بسیار گسترده بر افراد و صنایع نظامی و غیرنظامی ماست.

ایزدی براندازی نظام جمهوری اسلامی را نقطه مشترک همه گروه های موافق و مخالف برجام در آمریکا عنوان و تاکید کرد: آمریکاییها با جدیت به دنبال نفوذ سیاسی و فرهنگی در ایران هستند.

وی به اذعان غربی ها بر شکست تحریم ها در صورت عدم توافق با ایران اشاره کرد و گفت: غربیها معتقد بودند اگر توافقات به نتیجه نرسد، نمی توانند برنامه هسته ای ایران را کنترل کنند و نظام تحریم ها فرو خواهد پاشید.

این کارشناس مسائل آمریکا مساله اصلی مخالفان آمریکایی برجام را نگرانی آنها از عملی شدن تعهدات طرف غربی دانست و تصریح کرد: مخالفان قصد دارند فضا را به گونه ای طراحی کنند که عملا تعهدات خود در برجام را عملی نکنند.

فواد ایزدی مخالفان آمریکایی را در قالب سه گروه جمهوری خواهان، دموکراتها و لابی صهیونیستی و اسرائیل دسته بندی کرد و گفت: جمهوری خواهان از ابتدا مخالف مذاکرات هسته ای بودند و در عمل با دولت اوباما مشکل سیاسی دارند و قصد دارند دولت را در سیاست خارجی ناموفق جلوه دهند.

وی اختلاف دموکراتها با اوباما را سیاسی و در حوزه سیاست گذاری ارزیابی کرد و افزود: دموکراتها معتقدند روش صحیح برخورد با ایران تحریم و فشار بیشتر است و موافق ادامه یافتن تحریم و فشار سیاسی اقتصادی بر ایران هستند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا گروه سوم از مخالفان توافق هسته ای داخل آمریکا را لابی صهیونیستی آیپک و رژیم صهیونیستی در خارج از آمریکا دانست و این گروه را هم از نظر سیاسی و هم از نظر سیاست گذاری مشابه دو گروه دیگر توصیف کرد.

ایزدی وابستگی حزب لیکود به جمهوری خواهان را از یک طرف و از سوی دیگر مخالفت با سیاستهای اوباما را عامل مخالفت با برجام از سوی صهیونیستها عنوان کرد.

وی موافقان در آمریکا را نیز در سه گروه یهودیان، دولت اوباما و بخشی از حزب دموکرات و افرادی که ایران را بطور تخصصی بررسی می کنند برشمرد و افزود: مساله مهم این 6 گروه موافقان و مخالفان ایجاد رابطه با ایران و تعامل با ما نیست؛ بلکه هر 6 گروه بدنبال برخورد با ایران هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین مخالفان و موافقان برجام را در ایران به سه گروه تقسیم کرد.

ایزدی عده ای از موافقان برجام را افرادی برشمرد که سالهاست معتقدند انقلاب تمام شده است و تاریخ مصرف شعارهای انقلابی به سر آمده و باید با آمریکا تعامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این تفکر در اقشار و لایه های مختلف اجتماع وجود دارد، تشبیه وضعیت ایران و آمریکا به وضعیت آمریکا و چین در دهه 70 میلادی را نادرست خواند و تصریح کرد: در دهه 70 میلادی چین در حالی به تعامل با آمریکا رسید که بمب اتم داشت و آمریکا هیچوقت چین را تهدید به حمله نظامی نکرد و قدرت این کشور را در سطح نظامی به گونه ای می دید که قابلیت حمله به آن وجود نداشت.

استاد دانشگاه تهران تفاوت دوم ایران و چین در تعامل با آمریکا را مساله حضور رژیم جعلی اسرائیل و رابطه خوب این رژیم با چین عنوان کرد و گفت: آمریکا تا زمانیکه تفکر سرنگون کردن نظام ایران را داشته باشد نمی توانیم با آن تعاملی داشته باشیم.

ایزدی به تصور غلط موافقان برجام در ایران مبنی بر اینکه آمریکا قصد تعامل با کشور ما را دارد اشاره کرد و افزود: گروهی در داخل درک نمی کنند آمریکایی ها دشمن ما هستند؛ بلکه فکر می کنند اگر با طرف مقابل نرم صحبت کنند، آمریکا به ما اجازه حکومت خواهد داد؛ درحالیکه تفکر قذافی در لیبی، مرسی در مصر، عرفات در فلسطین ئ صدام در عراق همین تفکر بود که سرانجامی هم نداشت.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.