قم؛

بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم درباره توافقنامه برجام

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در رابطه با توافق وین بیانیه ای صادر کرد و از دولت خواست بر حسب قوانین، لایحه برجام را به مجلس ارائه دهد .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛  مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در رابطه با توافق وین بیانیه ای صادر کرد، متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

توافق ایران و 1+5 در وین نشان از رخدادی بسیار مهم در فرایند تحولات جهانی می‌دهد. آمریکا و متحدانش بارها بر حیاتی بودن این توافق تأکید کرده و تصریح کردند که اهرمی برای فشار علیه ایران نداشته‌اند و اگر این توافق صورت نمی گرفت نظام تحریم‌ها فرو می‌پاشید.

اذعان صریح دشم به دست خالی‌اش نشان از کار ساز بودن مقاومت ملت بزرگ ایران دارد. 

مقاومتی که توانسته گزینه‌های آمریکایی را یکی پس از دیگری بی اثر سازد.

در کنار این اظهارات؛ دولت‌مردان آمریکایی از پیروزی بزرگ خود در به دست آوردن توافقی که اطلاعات آنها را در مورد مراکز نظامی تکمیل  خواهد کرد سخن می‌گویند؛ تا جایی که سخن‌گوی کاخ سفید به صراحت می‌گوید: این توافق می‌تواند حمله احتمالی به ایران را هوشمند کند.

جان کری نیز اظهار می‌دارد که آمریکا باید بداند که در صورت حمله به ایران دقیقاٌ از چه نقطه ای پاسخ در یافت می‌کند. با این همه کنگره و سنای آمریکا بنای خود را بر سخت‌گیرانه ترین پرس‌وجوها در مورد توافق وین گذاشته‌اند و حتی گاه از احتمال رد آن سخن می‌گویند.

گذشته از احتمال نمایشی بودن این دست تعامل‌ها در دنیای سیاست، صرف گفت‌وگوهای جدی طرف آمریکایی نشان از دقت آنان در مورد منافع ملی مورد نظرشان دارد. ولی به نظر می‌رسد در کشور ما فضای مناسبی برای نقد و بررسی برجام فراهم نگردیده است.

شاید بهتر بود وزارت خارجه ترجمه ای رسمی و نهایی از برجام را در اختیار همگان قرار می‌داد تا بستر لازم برای بررسی این توافق سرنوشت ساز فراهم می‌گشت و دولت محترم باب تعامل با منتقدان را می‌گشود و بیش از این با رسانه‌های منتقد مدارا می‌کرد.

مطابق قانون اساسی از این دست معاهدات الزام آور، باید به تصویب مجلس برسد. افزون بر آن مجلس اخیراٌ طرحی را تصویب کرده است که دولت را موظف به ارائه لایحه برجام می‌کند.

از این رو اکنون که اجماعی جدی در خصوص ضرورت ارائه لایحه صورت گرفته، شایسته است دولت محترم نیز حسب قوانین، لایحه برجام را به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز بنا بر وظیفه ذاتی خود ضمن بررسی دقیق مفاد برجام، خطوط قرمز اعلام شده مقام معظم رهبری که عبارتند از: متعارف بودن بازرسی‌ها، ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای، کند نشدن فرایند تحقیق و توسعه هسته ای، حفظ دست‌آورد های هسته‌ای و دیگر موارد را به دقت مورد توجه قرار دهند و توجه داشته باشند که هیچ توافقی نباید جایگاه ایران را به مثابه ملجأ محرومان و مظلومان و محرو مقاومت خدشه دار کند.

دولت و مجلس محترم به خوبی می‌دانند که مردم قهرمان ایران بیش از هر چیز خواستار حفظ حیثیت و عزت ملی خویش است و چه برجام به تصویب برسد یا نرسد دشمنی آمریکا با ایران را فراموش نخواهد کرد و نیز از حمایت مظلومان جهان دست نخواهد کشید چرا که دفاع از مظلوم در برابر ظالم را سیره اهل بیت می‌داند و این رویه را در دوران حیات دوران حیات امام خمینی(ره) به درستی آزموده است و اگر دولت‌مردان خود را در این مسیر عزت‌مندانه ببینند با تمام قوا از آن دفاع خواهد کرد.

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان آخرین یادگار ماندگار حضرت امام خمینی(ره) ضمن حمایت همه جانبه از بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 26 مرداد 94 که فرمودند: ما از مقاومت در منطقه و مقاومت فلسطین که یکی از برجسته ترین فصول تاریخ اسلامی است دفاع کنیم؛ و از هر کسی که با اسرائیل مبارزه کند و رژیم صهیونیستسی را بکوبد و مقاومت را تأیید کند، همه جور حمایتی را ک برای ما ممکن باشد از او می‌کنیم اعلام می‌دارد هرگز از مواضع و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب عقب نشینی نخواهیم کرد و در این مسیر با تمام قوا به پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: بیانیه ، مجمع ، طلاب ، فضلا ، علمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
بانظربیانیه مجمع بسیار موافقم