چیت‌چیان در صحن علنی:

شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز در سراسر کشور تشکیل می‌شود

وزیر نیروگفت: تشکیل شوراهای هماهنگی حوضه های آبریز تنها مختص زاینده رود نیست و این الگو در سراسر کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

شورای هماهنگی حوضه‌های آبریز در سراسر کشور تشکیل می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو که امروز سه شنبه 27 مردادماه به منظور پاسخگویی به سوال حسن کامران در جلسه علنی حضور داشت ضمن تبریک به مناسبت دهه کرامت اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی مدیریت صحیحی برای کشاورز و حوزه کشاورزی استان اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: استان اصفهان و حوزه زاینده رود به صورت تاریخی با مشکل خشکسالی مواجه بوده است، در 59 سال اخیر که ما آمار دقیقی از حوزه زاینده رود داریم نشان می‌دهد 26سال تبخیرآبی 8 سال نرمال و 25سال خشکسالی در حوزه زاینده رود وجود داشته است که جز طبیعت آن است و ما هم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وزیر نیرو افزود: روند کلی 20 ساله آب ورودی به زاینده رود به صورت کاهشی است و در سالهای مختلف متفاوت بوده است.

چیت چیان گفت: سال به سال میزان آب ورودی به زاینده رود کاهش پیدا کرده این در حالی است که میزان زمین‌های زراعی این منطقه بیش از 5 برابر شده و جمعیت در زمان صفویه حدود 100 هزار نفر بود که در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در این منطقه زندگی می‌کنند یعنی جمعیت بیش از 50 برابر شده است.

وی خاطر نشان کرد: درسالهای گذشته صنایعی وجود نداشته اما در حال حاضر صنایع منطقه اصفهان از آب زاینده رود استفاده می‌کنند که این شرایط بسیار سختی است و منابع کاهش پیدا کرده در حالی که تمام مصارف افزایش یافته است.

وزیر نیرو با اشاره به پرداخت خسارت به کشاورزان تصریح کرد: استناد ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات بالغ بر مصوب 1380 پیش بینی اعتبارات برای حوادث غیرمترقبه از جمله خشکسالی برعهده وزارت کشور است.

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون مدیریت بحران مصوب سال 1387 دولت اعتبارات لازم را برای پرداخت حوادث طبیعی در بودجه سالانه پیش بینی‌ می‌کند.

چیت چیان اظهار کرد: براساس این دو ماده در سال 93 و 94 در دو نوبت دولت براساس پیشنهاد وزارت کشور سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبالغی بالغ بر 60 میلیارد تومان و 48 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت تصویب گردید. 

وی خاطر نشان کرد: مطابق مصوبه شورای عالی آب از آنجایی که بخشی از آب متعلق به کشاورزان برای آب شرب مردم اصفهان داده شده است وزارت نیرو پیشنهاد کرده و 35.8 متر مکعب از این بابت خسارت برای کشاورزان پرداخت شده است.

وزیر نیرو گفت: برای جبران بخشی از آب کشاورزی که به صنایع داده شده وزارت نیرو مبلغ را اعلام کرده است.

چیتچیان با بیان اینکه قرار بود صندوقی توسط استاندار ایجاد شود و این خسارت‌ها از صنایع گرفته و پرداخت شود ادامه داد: در این مورد مصوبه توسط دولت تصویب شده که وزارت نیرو نقشی ندارد جز اینکه میزان مبلغ آب را پیدا کند که این کار انجام شده است.

وی اظهار داشت: نه پرداخت کننده، نه دریافت کننده این خسارت‌ها، نه توزیع کننده وزارت نیرو است بلکه وزارت نیرو دراینجا از هیچ کدام از وظایف خود فروگذار نکرده و نه فراتر از وظایف وزارت نیرو است، انجام داده است. 

چیت‌چیان درباره حق آبه کشاورزان اصفهان و خشکی زاینده رود، اظهار کرد: آقای کامران این مطلب را نگفت که در صورت ایجاد خشکسالی با چه مبنایی باید وزارت نیرو خسارت پرداخت کند.

وی افزود: در اصفهان دهها کارخانه وجود دارد، آیا امکان پذیر است که با ندادن آب به این صنایع با دهها هزار کارکن، اینها را بیکار کنیم و از نظر اقتصادی به کشور آسیب بزنیم؟

وزیر نیرو تصریح کرد: وظیفه وزارت نیرو در بند 5 مصوبه شورای عالی آب در 3 دی 1393 آمده مسئولیت تعیین قیمت آب در شرایط خشکسالی به عهده وزارت نیرو است که این را مشخص کرده ایم و به وزارت کشور و استانداری نیز ابلاغ کرده ایم.

وی اشاره کرد: پس از زمان شیخ بهایی با توجه به منابع جدید تاکنون از نظر حقوقی کار درستی انجام نشده بود تا در این دولت چارچوب حقوقی مستند تدوین شد و به اختلافات خاتمه داد و حقوق همه به صورت کامل مشخص شد که این خود قدم اساسی در تثبیت حقوق کشاورزان بود.

چیت چیان ادامه داد: شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود برای نخستین بار در کشور تشکیل شد؛ همه برنامه‌های مدیریت منابع آب مشخص شده و در سال جاری کشاورزان اصفهان کشت خوبی داشتند و بیش از آبی که مشخص شده بود استفاده کردند.

وی گفت: بیش از 40 هزار هکتار در شرق اصفهان و 37 هزار هکتار در غرب امسال کشت داشتند و کشاورزان اصفهان نه تنها مورد حمایت بودند بلکه خودشان و نمایندگانشان در برنامه ریزی و مدیریت آب مشارکت مستقیم داشتند که بی سابقه بوده است.

وزیر نیرو بیان کرد: قرار بود آب زاینده رود همچنان جاری باشد اما بنابر درخواست کشاورزان و اینکه بتوانند در پاییز نیز کشت داشته باشند جریان آب را قطع کردیم و وعده می دهیم که در سال آتی نیز کشت انجام شود.

وی گفت: تشکیل شوراهای هماهنگی حوضه های آبریز تنها مختص زاینده رود نیست و این الگو در سراسر کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار