وزیر کشور در روز ملی افغانستان:

روابط سیاسی تهران – کابل کم نظیر بوده است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم سالروز ملی استقلال افغانستان که در محل رزیدانس سفارت افغانستان در تهران برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی وزیر کشور در روز ملی افغانستانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  متن کامل سخنان دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در سخنرانی مراسم سالروز ملی استقلال افغانستان که در محل رزیدانس سفارت افغانستان در تهران برگزار شد به شرح زیر است است: 

"بسم الله الرحمن الرحیم 
به نمایندگی ازدولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، روز ملی کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی افغانستان را به دولت وملت افغانستان،جناب آقای دکتر نور سفیر محترم و همکارانشان تبریک وتهنیت می گویم و بسیار مفتخرم که در این مراسم حضور دارم.
دوکشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان،دارای اشتراکات فراوان زبانی،دینی، فرهنگی، تاریخی وجغرافیائی می‌باشند. جمهوری اسلامی ایران همواره در دوران سختِ جهادِ غرور انگیز مردم افغانستان علیه اشغالگران و مبارزه مجدّانه علیه افراط گرایی و تحجر، تحولات پس از سال 2001 و استقرار دولت منتخب درافغانستان، درکنار مردم و دولت آن کشور بوده و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نورزیده است.
تشکیلِ دولتِ وحدت ملی که با درایت و ژرف نگری رهبران سیاسی و حضور و مشارکت گسترده مردم افغانستان شکل گرفت، فرصت مغتنمی را برای حرکت به سمتِ انسجام و یکپارچگی ملی فراهم نموده است. باور داریم که با اجرایی شدن اهداف مورد نظر دولت و ملت افغانستان، روند استقرارِ ثبات و آرامش و توسعه اقتصادی درآن کشور، شتاب خواهد گرفت.
توسعه و تقویت همکاری های همه جانبه با کشورهای همسایه، از راهبردهای اساسی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید بوده و این مهم همواره مورد تاکید جدی جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم می باشد.
طی 14 سال گذشته، روابط سیاسی تهران – کابل همواره دوستانه و حسنه بوده و می توان گفت که در طولِ تاریخِ روابطِ دوکشور کم نظیر بوده است. اگرچه دوکشور در برخی از موضوعات مربوط به روابط دو جانبه اختلاف نظرهایی دارند، اما این مسائل در مقایسه با نقاط اشتراک دوکشور درحوزه های مختلف همکاری ها و تعاملاتِ دو کشورِ همسایه، بسیار ناچیزند.
جمهوری اسلامی ایران، همواره از وحدت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی افغانستان حمایت نموده و توسعه همه جانبه و پایدار افغانستان را در راستایِ منافع دو کشور، منطقه و نظام بین الملل می داند. 
بی تردید؛ امنیت در زُمره مهمترین نیازهای جامعه بشری و بسترساز رشد و توسعه همه جانبه کشورها تلقی می گردد و در مقابل؛ ناامنی و بی ثباتی در هریک از کشورهای منطقه، به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته، برامنیت سایرکشورها تاثیرگذارخواهد بود. 
از این رو جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه بلافصل جمهوری اسلامی افغانستان، نمی‌تواند نسبت به گسترش بی‌ثباتی و ناامنی درحاشیه مرزهای خود بی تفاوت باشد. لذا علیرغم آنکه هزینه های زیادی در راه مبارزه با فعالیت گروه های تروریستی و قاچاق مواد مخدر متحمل شده ایم، کماکان آماده افزایش مشارکت و همکاری برای اجرای طرح های منطقه ای و بین المللی، به منظور مبارزه با این دو پدیده شوم که ساختارهای جدایی ناپذیر دارند، هستیم. 
تروریزم یک تهدید مشترک علیه بشریت است که هیچ مرز و ملیتی نمی شناسد و هیچ کشوری در جهان از این پدیده شوم در امان نیست. تجربه سال‌های اخیر نیز نشان داده است که وحشت آفرینی این گروه‌ها، به جغرافیای خاصی محدود و محصور نمی باشد و مقابله با این تهدید مشترک، همکاری جمعی همه دولت ها و خصوصاً آنهائی که در معرض تهدیدات مستقیم هستند را طلب می نماید. 
در طی یک سال اخیر، افغانستان روزهای سخت و پرمشقتی را از لحاظ امنیتی پشت سرگذاشته است. نیروهای مسلح این کشور علیرغم کمبودها و فقدان تجهیزات کافی، در برقراری امنیت به خوبی ایفای نقش کرده اند. این موضوع بیانگر این واقعیت است که برای تامین امنیت درافغانستان، نیازی به حضور نیروهای فرا منطقه‌ای نیست و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی افغانستان که اکنون به توانمندی و تجربه قابل توجهی دست یافته اند، قادرند که از امنیت و تمامیت ارضی کشورشان دفاع و صیانت نمایند.
جمهوری اسلامی ایران طی یک دهه گذشته، با تخصیص حدوداً 370 میلیون دلار، در عرصه های مختلف بازسازی افغانستان و از جمله "راه سازی"،"بهداشت"،"آموزش و توسعه منابع انسانی" مشارکت نموده است و درآینده نیزآمادگی دارد با همراهی جامعه بین المللی وکشورهای منطقه، برای ارائه کمک‌های توسعه ای و فنی، در جهت مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و دستیابی به توسعه پایدار، با دولت افغانستان همکاری نماید.
هم اکنون حدود (850) هزار نفر از اتباع کشور افغانستان، در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که قریب به 97 درصد آنان در شهرها و تنها 3 درصد از آنان در مهمانشهرها اقامت دارند. این در حالیست که در تمامی کشورهای جهان، تمامی و یا اکثر افراد مشابه، در داخل کمپ ها و اردوگاهها خاص نگهداری می شوند.
اشتغال به تحصیل حدوداً 360 هزاردانش آموز تبعه افغانستان، حضور تعداد قابل توجهی از جوانان این کشور در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ثبت نام حدوداً 000/50 نفر از فرزندان اتباع غیرمجاز افغانستانی لازم التعلیم در مدارس جمهوری اسلامی ایران برای سال تحصیلی(95-94) و حل مشکل پوشش بیمه ای 000/850 نفر از اتباع مجاز افغانستان، با اولویت بیماران خاص و اقشار آسیب پذیر از طریق سازمان بیمه سلامت ایرانیان برای سال جاری، تنها نمونه هایی از مجموعه اقدامات وهمکاری های جمهوری اسلامی ایران می باشد.
البته به موازات این اقدامات، موضوع"حمایت از بازگشت داوطلبانه،‌ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان"، با برگزاری چهارمین اجلاس کمیته راه حل های 
راهبردی برای پناهندگان افغانستانی، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه سالجاری، نوزدهمین اجلاس سه جانبه ایران، افغانستان و کمیساریا و همچنین اجلاس دو جانبه ایران و افغانستان که هم اکنون در کابل در حال برگزاری می باشد، با هدف ساماندهی اتباع مجاز و پایان بخشیدن به دوران حضور غیرمجاز در جمهوری اسلامی ایران، در دستور کار جدی دولت و وزارت کشور، بعنوان متولی قانونی این امر مهم قرار دارد. 
جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه، از جمله افغانستان قائل نبوده و همواره خواستار رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، در راستای تامین منافع متقابل می باشد.
جمهوری اسلامی افغانستان، از شرکای مهم تجاری واقتصادی جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد. صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در سال گذشته هجری شمسی، بالغ بر 2/2 میلیارد دلار بوده است. معتقدیم که در بخش اقتصادی، ظرفیت و توانمندی‌های بالقوه زیادی بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم با تشریک مساعی مسئولین ذیربط درسطح دو دولت،شاهد بسط وگسترش همکاری تجاری واقتصادی باشیم. 
وزارت کشور بعنوان مسئول ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دوکشور، تلاش خود را به این مهم معطوف نموده تا در جریان برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک که در آینده نزدیک در تهران برگزار خواهد شد، زمینه های توسعه و ارتقای همکاری های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری، بانکی و بیمه،گمرکی وحمل و نقل،صنعت و معدن، خدمات فنی و مهندسی و همچنین همکاری های علمی، فرهنگی و آموزشی را در سطحی که متناسب با ظرفیت های دوکشور باشد، فراهم نماید.
جمهوری اسلامی ایران با توجه به برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی و شرایط مناسب امنیتی و زیر ساخت های جاده ای و ریلی، آمادگی دارد برای فِعلیت بخشیدن به ظرفیت های ترانزیتی افغانستان و رشد و شکوفایی اقتصاد و توسعه تجارت در منطقه کمک نماید.
در پایان، ضمن تبریک مجدد روز ملی جمهوری اسلامی افغانستان به ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان و خصوصاً جناب آقای دکتر نور سفیر محترم؛ 
صلح، دوستی، رشد و توسعه اقتصادی پایدار را برای آحاد مردم و دولت برادر و دوست جمهوری اسلامی افغانستان، از خداوند بزرگ آرزو می نمایم."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار