آغاز اجرای طرح تحول خدمات رسانی در فرودگاه‌های کشور

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: آغاز اجرای طرح تحول خدمات‌رسانی با پرواز حجاج انجام می‌شود.

آغاز اجرای طرح تحول خدمات رسانی در فرودگاه‌های کشور/ پایین‌‌ترین رتبه فرودگاه‌های کشور در سطح جهانیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمت‌الله مهابادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه امسال بیش از 250 میلیارد تومان اعتبار در حوزه تجهیزات، کمک ناوبری،‌ ارتباطی و ناوبری داشته‌ایم گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما دستیابی به ایمنی و ارتقای خدمات‌رسانی و فضایی است که به زودی اقدامات لازم آن انجام می‌شود.

مهابادی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر رتبه‌بندی فرودگاه‌های کشور در سطح جهانی گفت: متأسفانه فرودگاه امام و نیز سایر فرودگاه‌های کشور در سطح جهانی شرایط بسیار بدی دارند و ما سعی داریم بتوانیم این رتبه را تا سال آینده افزایش دهیم.

مهابادی در ادامه به بدهی ایرلاین‌ها اشاره کرد و گفت: میزان بدهی ایرلاین ها به شرکت‌ فرودگاه‌های کشور 650 میلیارد تومان است.

وی در ادامه افزود: امسال با صرف 390 میلیارد تومان بنا داریم 60 طرح مهم از جمله خرید توسعه و بهسازی فرودگاه‌ها را به اجرا برسانیم و 130 میلیارد تومان نیز برای به روز کردن تجهیزات فرودگاهی هزینه کرده‌ایم. 


مهابادی تصریح کرد: ده‌ها طرح که ناظر بر ارتقای ایمنی و فضایی کشور و همچنین توسعه عوامل پروازی و ترمینال‌ها را به زودی رونمایی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌ها تفکر مدیریتی و نظام فرودگاهی است که استارت آن زده شده و در این طرح تحول خدمات‌رسانی به مردم صورت خواهد گرفت.

مهابادی یادآور شد: در دهه‌های گذشته تمامی تمرکز را در ساخت و ساز فرودگاه‌ها بود و به همین منظور فرودگاه‌های جدید ایجاد و یا توسعه پیدا کرد.

وی اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته تفکر ما ساخت تجهیزات فرودگاه و کمک ناوبری بود و در این دو حوزه متمرکز بودیم.

مهابادی در ادامه توضیح داد: ما در این سه دوره دو قسمت بزرگ تاریخی داشتیم و در سه دهه گذشته صنعت هواپیمایی و فرودگاهی در نزد تمام تصمیم‌گیران مغفول مانده است که نتایج آن‌، آن بوده که صنعت با بحران مدیریت و نیروی انسانی ناکارآمد مواجه شده است.

وی در خصوص قسمت تاریخی دوم نیز گفت: غفلت از مردم و خدمات‌رسانی به آنها مورد غفلت واقع شده و ما وظیفه خودمان را در این خصوص به درستی انجام نداده‌ایم.

مهابادی در ادامه یادآور شد: بنا داریم در این دولت که توجه به مردم شعار مهم آن است و ما آنها را برون‌رفت از این ناهنجاری می‌دانیم را کلید بزنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: دراین عرصه سیاسی و توافقات پساتحریم رسالت سنگینی بر عهده ما است و باید به واسطه سیاست‌های غلطی که وجود داشته و عدم حمایت از این صنعت بتوانیم مشکلات بسیاری که در این حوزه وجود دارد را برطرف کنیم.

مهابادی در ادامه تأکید کرد: فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، امام خمینی، مشهد و مهرآباد در شرایط اضطراری قرار دارند که در صورت عدم پیشرفت سریع به وضعیت قرمز خواهند رسید.

وی در ادامه افزود: در فرودگاه‌های استانی وضعیت خدمات‌رسانی و فرودگاهی در وضعیت زرد قرار دارد در صورتی که فرودگا‌ه‌های کوچک سال به سال با رونق مواجه می‌شوند و وضعیت آنها تا 10 سال آینده همچنان سبز خواهند بود در حالی که وضعیت این فرودگاه‌ها غیراقتصادی است.

وی اظهار داشت: علاوه بر آنکه تلاش و خدمات‌رسانی اولویت ما است ما در حال حاضر با شرایط بسیار پرچالش روبرو هستیم و به کمک مسئولان در این حوزه نیازمند هستیم.

مهابادی با اشاره به این که شرکت فرودگاه‌ها از لحاظ وضعیت اعتباری نا به‌هنجار هستند گفت‌: ما در صنعتی قرار داریم که استهلاک آن بسیار بالا است و هزینه‌های آن روز به روز افزایش می‌یابد بنابراین نقش منابع توسعه در این حوزه بسیار بااهمیت است.

مهابادی تأکید کرد: در صورتی که ما مورد حمایت قرار نگیریم به گلوگاه توسعه پساتحریم تبدیل می‌شویم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه به طرح‌های تحول خدمات ‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات ما در فرآیند نقل و انتقال مسافران حج تمتع خواهد بود به طوری که اما امسال در این سفر سعی کرده‌ایم از تمامی مسافران استرس‌زدایی کنیم.

وی تصریح کرد: پرواز حجاج که از 19 فرودگاه کشور انجام می‌شود سعی کرده‌ایم با شماره پیامک هر گونه مشکلات و سوالات در این حوزه باشد با ارسال یک پیامک پاسخ داده خواهد شد.

مهابادی در ادامه به فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: فرودگاه مهرآباد یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های کشور است که تا به امروز 1.5 میلیارد تومان برای بهبود خدمات‌رسانی و امکانات هزینه شده است و هزار و 200 متر فضای ترمینال را افزایش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: فرودگاه مهرآباد به عنوان قدیمی‌‌ترین و پرترافیک‌ترین و فرودگاه مشهد نیز به عنوان دومین فرودگاه پرترافیک از مقدس‌ترین فرودگاه‌ها دو فرودگاه برای اجرای طرح تحول خدمات رسانی برای مردم هستند.

مهابادی در ادامه یادآور شد: در راستای طرح تحول خدمات‌رسانی به مسافران، کاهش استرس‌‌زدایی، تکریم مسافران و وجود کادر راهنمای مسافران از جمله اقدامات در این راستا به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: حدود 102 میلیون تومان برای ساینینگ هزینه شده و از سوی دیگر نیز تمامی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه در راستای اجرای این طرح نوسازی و بهسازی شده است.

مهابادی در ادامه به بزهکاری که از سوی تاکسی‌رانان در فرودگاه‌ها انجام می‌شود گفت: ما سعی کردیم به این مقوله توجه کنیم و با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: تا به امروز هزار و 200 تاکسی به فرودگاه مهرآباد اضافه کرده‌ایم.

مهابادی در ادامه اظهار داشت: نوسازی نمازخانه‌ها با معماری نوین انجام شده که حدود 14 نمازهانه در حال بهره‌برداری است و 10 نمازخانه نوسازی شده که برای این مورد حدود 400 میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: تا آخر شهریور ماه طرح حمل‌ونقل ریلی در فرودگاه مشهد و مهرآباد به بهره‌برداری می‌رسد.

***میزان بدهی ایرلاین‌ها بیش از 650 میلیارد تومان است

مهآبادی با اشاره به اینکه هیچ فرودگاهی در کشور به جز فرودگاه امام خمینی سود ده نیست گفت: ولی تمامی فرودگاه‌های کشور اقتصادی هستند و براساس نیازهای ملی و محلی تعریف شده‌اند.

وی اظهار داشت: ارتقای فرودگاه‌ها یکی از سیاست‌های کوچک منطقه‌ای است، اما این سود دهی فرودگاه‌ها تنها به مردم می‌رسد و این موضوع در حوزه اجتماعی است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به اینکه در صورتی که خدمات‌رسانی و اعتباررسانی به فرودگاه تقویت نشود دچار مشکلات زیادی می‌شویم گفت:خرید فروش املاک در حوزه املاک یکی از درآمدهای اصلی برای فرودگاه به شمار می‌رود ولی در حال حاضر ما در حوزه فرودگاهی کشور این اقدام را انجام نمی‌دهیم.

وی یاد آور شد: هیچ قانونی در حال حاضر مبنی بر اجرای طرح‌های اقتصادی وجود ندارد و یکی از طرح‌های اقتصادی فرودگاهی است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: در حال حاضر 44 فرودگاه فعال 54 فرودگاه آماده عملیات و 4 فرودگاه در دست احداث داریم.

در ادامه مدیر عامل فرودگاه های کشور در ادامه به مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌های اشاره کرد و گفت: مطابق ماده 88 قانون شرکت فرودگاه بابت تجهیز فرودگاه و امکانات و در جهت ارائه خدمات و توسعه فرودگاه‌ها موظف به دریافت مبالغ هزینه فرودگاهی است که در سال 91 ، 5 هزار تومان برای مسافر داخلی و 25 هزار تومان برای مسافران خارجی دریافت می‌شود.

وی توضیح داد: به دلیل افزایش هزینه‌ها طی سال‌های گذشته باید حداقل هزینه فرودگاهی دو برابر شود ولی در راستای عدم افزایش قیمت‌ها از سوی دولت ما تنها 40 درصد ازهزینه‌های فرودگاهی خود را افزایش دادیم که برای مسافران داخلی میزان هزینه‌ها از 5 هزار تومان به 7 هزار تومان و برای مسافران خارجی از 35هزار تومان به 40 هزار تومان رسید.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و نیز وجود شرکت‌های هواپیمایی و نیز در راستای کمک به ایرلاین‌ها و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت بلیت ما موافقت کرده‌ایم که هزینه‌های خدمات فرودگاهی را برای ایرلاین‌ها 35 درصد کاهش دهیم بنابراین باید ایرلاین‌ها هر چه سریعتر به پرداخت مطالبات خود بکنند.

مهآبادی با اشاره به اینکه مجموع مطالبات شرکت‌های هواپیمایی بیش از 650 میلیارد تومان است گفت: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی سود ده هستند بنابراین هیچ مانعی برای پرداخت مطالبات خود ندارد.

وی یاد آور شد: شرکت‌های فرودگاهی به طور کامل یک شرکت غیرانتفاعی است بنابراین ما هیچ تجارت خارجی نداریم و بنابراین باید شرکت‌های هواپیمایی مطالبات خود را تصفیه کند و ما تصمیم داریم با برخی از ایرلاین‌ها محکم‌تر برخورد کنیم و تمامی مطالبات را در مسیر زمان و با توجه به  نرخ تورم پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه از بدهکارترین شرکت‌های هواپیمایی، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است افزود: متاسفانه  ایران ایر در سفرهای حج با خسارت‌های زیادی رو به رو می‌شود ولی برخی از شرکت‌های خصوصی توان پرداخت مطالبات خود را دارند.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه تمام فرودگاه‌های بین المللی دنیا در غالب ACA(اتحادیه بین المللی فرودگاه‌های بین المللی دنیا) سالانه اقدام به ارزیابی فرودگاه‌ها می‌کنند و ما نیز از سال گذشته فرودگاه بین المللی امام خمینی را در ارزیابی این اتحادیه قرار داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه طی ارزیابی این شرکت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نتوانست رتبه خوبی کسب کند و ما در مقابل کشور‌های منطقه شرایط بسیار بدی داریم.

**توقف رشد پروازهای عبوری در کشور 

مهآبادی تصریح کرد: ما سعی داریم با اجرای طرح تحول خدمات‌رسانی به مردم گام‌های اساسی را برای بالا بردن رتبه خود در میان کشورهای منطقه برداریم.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور یاد آور شد: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برای 4.5 میلیون مسافر تهیه شده است در حالی که این فرودگاه در مرز رسیدن به 7 میلیون مسافر است بنابراین نباید انتظار داشته باشیم بتواند رتبه خوبی کسب کند.

وی یاد آور شد: ما هیچ تصمیمی برای جابه‌جایی فرودگاه‌ها نداریم.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور توضیح داد: ما درحوزه پروازهای عبوری طی سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و به پیشترفت 90 درصدی رسیده‌ایم ولی از سال گذشته  به دلیل مسائل امنیتی این رشد متوقف شده است.

وی خاطر نشان کرد: متوسط پروازهای روزانه از فضای کشور 950 پرواز است و میزان کل پروازهای داخلی و بین‌المللی 1هزار و 700 پرواز در طول 2 ساعت است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار