مک کانل: دموکرات‌ها مانع از لغو توافق هسته‌ای ایران می‌شوند

رهبر اکثریت سنای آمریکا اذعان کرد نمایندگان دموکرات اجازه لغو توافق هسته‌ای ایران را به جمهوری‌خواهان نمی‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  آسوشییتدپرس؛ "میچ مک کانل،" نماینده جمهوری‌خواه و رهبر اکثریت سنا، اذعان کرد هرچند جمهوری‌خواهان و تعدادی از دموکرات‌های 
کنگره با توافق هسته ای ایران مخالفند؛ این توافق به احتمال زیاد از سد کنگره خواهد گذشت. 

"مک کانل،"یکی از سناتورهای برجسته حزب جمهوری‌خواه، در این باره گفت: بدیهی است که این امر به معنای یک پیروزی بزرگ در حوزه سیاست خارجی آمریکا برای رئیس جمهور این کشور خواهد بود. معتقد هستم این توافق با مشکلی در کنگره روبرو نخواهد شد. 
من امیدوار بودم که بتوانیم در مقابله با توافق هسته‌ای به پیروزی برسیم؛ اما به نظر می‌رسد روند امور به سود رئیس جمهور پیش می‌رود. 

با وجودی که تعطیلات کنگره آمریکا در ماه اوت (مرداد) باعث شده است موضع جمهوری‌خواهان در مخالفت با توافق هسته‌ای بیش از پیش تشدید شود، واقعیت این است که جمهوری‌خواهان نمی‌توانند مانعی در برابر این توافق ایجاد کنند. کنگره آمریکا برای آن که بتواند توافق هسته ای را به شکست منتهی کند باید بتواند شمار زیادی از دموکرات‌های هم حزبی "باراک اوباما،" رئیس جمهور این کشور، را با خود همسو کند. 

به رغم آن که "اوباما" ماه‌های پایانی ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند و جمهوری‌خواهان مسلط بر کنگره برای تصرف کاخ سفید در انتخابات آتی ریاست جمهوری خیز برداشته‌اند، چنین به نظر می‌رسد که "اوباما" در مصاف خود بر سر توافق هسته‌ای ایران دست بالا را دارد. "اوباما" و طرفداران توافق هسته‌ای می‌گویند این توافق جهان را به سوی امنیت بیشتر سوق می‌دهد. با این حال، مخالفان توافق هسته‌ای معتقدند این توافق فقط به تقویت ایران در تهدید کردن موجودیت رژیم صهیونیستی منتهی می‌شود. 

"رابرت منندز،" از چهره های برجسته حزب دموکرات در سنا، نیز روز سه شنبه مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرد. پیش‌تر، "چاک شومر،" یکی دیگر از چهره‌های برجسته حزب دموکرات، مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده بود. 

قرار است کنگره آمریکا 17 سپتامبر (26 شهریور) درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی رای گیری کند. به احتمال زیاد، دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، که هر دو در کنترل جمهوری‌خواهان هستند، به این توافق رای منفی خواهند داد. با این حال، رئیس جمهور آمریکا می تواند با توسل به حق وتوی خود رای منفی کنگره را بی‌اثر سازد. 
برای آن که کنگره بتواند وتوی رئیس جمهور را خنثی کند، ضروری است که دو سوم نمایندگان به رد توافق هسته‌ای رای دهند. 
برای آن که "اوباما" بتواند مصوبه کنگره را وتو کند به حمایت 34 سناتور از 46 سناتور دموکرات نیاز دارد. تا کنون 23 نماینده دموکرات حمایت خود را از "اوباما" اعلام کرده اند. "جک رید" ، "شلدون" و "ایتهوس،" از اعضای دموکرات سنا، سه شنبه بیانیه مشترکی را منتشر کرده و حمایت خود را از توافق هسته ای "اوباما" با ایران ابراز کردند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار