ایران، بازاری بزرگ برای اروپایی‌ها

الحره گزارش داد: اروپایی‌ها، ایران با جمعیت هشتاد میلیون نفری را بازار بزرگی برای محصولات خود می‌دانند.

ایران، بازاری بزرگ برای اروپایی‌ها
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحره، ایران و انگلیس پس از چهار سال قطع روابط دیپلماتیک، سفارتخانه های خود را در لندن و تهران به طور همزمان بازگشایی کردند. 

گزارشگر شبکه الحره گفت: اکنون فصل بازگشایی سفارتخانه ها بین کشورهاست. سفارت انگلیس در تهران دیروز پس از چهار سال بازگشایی و پرچم این کشور بار دیگر برافراشته شد. به گفته فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی در ایران روابط بین دو کشور به تدریج و گام به گام بهبود پیدا کرده است. واقعیت آن است که بسته شدن سفارت انگلیس یک تصمیم معمول دیپلماتیک نبود. سفارت انگلیس در تهران در ماه نوامبر سال 2011 در پی تظاهرات دانشجویان بسته شد. این دانشجویان به پیوستن انگلیس به تحریمهای بین المللی علیه ایران معترض بودند. 

در ادامه این گزارش آمده است: اما اکنون شرایط تغییر کرده است. پنج هفته پس از امضای توافقنامه هسته ای با ایران، وزیر امور خارجه انگلیس نخستین بار از سال 2003 به تهران سفر کرد. پیش از فیلیپ هاموند، وزرای امور خارجه فرانسه، ایتالیا و آلمان به ایران سفر کرده بودند، اما او تنها وزیر خارجه ای بود که سفارت کشورش را در تهران بازگشایی کرد. زیرا سفارتخانه های دیگر کشورها اصلا بسته نشده بود. مراسم در باغ سفارت برگزار شد، در حالیکه بر روی دیوارهای ساختمان سفارت همچنان نوشته هایی از گذشته وجود دارد. نیروهای پلیس ضد شورش در برابر ساختمان سفارت مستقر شدند. 

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: تا زمانیکه دو کشور در چند ماه گذشته سفرای خود را تعیین کنند، آجای شارما، کاردار سفارت انگلیس به کار خود ادامه خواهد داد. شارما در ماه نوامبر سال 2013 به عنوان کاردار غیر مقیم تعیین شد و در این مدت دوازده بار به تهران سفر کرده است. وزیر خزانه داری انگلیس و هیئت تجاری هم هاموند را در این سفر همراهی می کردند که هدف همه آنها بررسی فرصت های تجاری در ایران است. کشورهای اروپایی برای احیای روابط تجاری با ایران تلاش می کنند. ایران با هشتاد میلیون جمعیت، بازار بزرگی برای اروپایی‌هاست. هاموند فراتر از روابط دوجانبه انگلیس و ایران، درباره آینده منطقه و آینده روابط تهران و ریاض ابراز خوشبینی کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار