داروهای آنتی بادی به زودی وارد بازار دارویی کشور می‌شوند

2 تا 3 فراورده داروهای آنتی بادی که هم‌اکنون مراحل کنترل کیفیت را طی می‌کند به زودی وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در حاشیه‌ی چهاردهمین کنگره داروسازان که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید داروهای نوترکیب در سال 93 اظهار داشت: دو تا سه داروی نو ترکیب که فرآورده‌ی داروهای آنتی بادی برای درمان بیماران هستند هم‌اکنون مراحل کنترل کیفیت را طی‌ می‌کنند و به زودی وارد بازار دارویی کشور می‌شوند.

وی با اشاره به توجه به دغدغه‌های مردم در طرح تحول سلامت بیش از اقشار مختلف پزشکی افزود: رضایت‌مندی افرادی که خدمت ارائه می‌دهند نیز برای ما اهمیت دارد، هم‌اکنون سهم خدمات ارائه‌دهنده‌ی دولتی در پزشکی افزایش پیدا کرده و سهم بخش خصوصی در این حوزه کاهش یافته است. دولت این مسئله را دنبال می‌کند که سهم وی در بخش پزشکی بیش از این افزایش نیابد و دولت کار مدیریتی خود را انجام دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سالهاست که تولید داخل 95 درصد سهم بازار دارویی را از آن خود کرده است و واردات در بخش دارو نزدیک به یک میلیارد دلار است، در حالی که سهم صادرات این بخش به دویست میلیون دلار می‌رسد، به همین دلیل تراز صادرات دارویی کشور مثبت می‌شود.

 سهم 67.5 درصدی صنعت دارو سازی در سال گذشته
دیناروند با اشاره به سهم صنعت داروسازی در سال گذشته بیان کرد: سهم این صنعت در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن بسیار بهبود پیدا کرده است و سهم آن از 63 درصد در سال 92 به 67.5 درصد در سال 93 رسید.
 
داروسازان باید به عرصه تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز وارد شوند، کمتر از 5 میلیار دلار بازار 10 میلیارد دلاری این بخش به تولید داخل اختصاص دارد.
 
 سهم 22.5 نفری داروسازان برای هر صد هزار نفر
وی در خصوص میزان داروسازان کشور تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد داروسازان در حال افزایش است و در این بخش 22.5 نفر به ازای هر صد نفر حضور دارند، همچنین به ازای 700 هزار نفر 13 داروخانه در کشور وجود دارد. در 10 سال آینده قصد داریم تعداد داروسازان به ازای هر 100 هزار نفر به 32 نفر و 17 داروخانه برای این تعداد جمعیت برسد، این میزان در 10 سال اینده با شرایط کنونی کشور ترکیه برابری می‌کند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هم‌اکنون تعداد داروسازان کشور به کمتر از 5 درصد در جامعه پزشکی می‌رسند، برای 10 سال آینده پیش بینی می‌کنیم که سهم تولید داخل در بازار دارویی کشور به 75 درصد برسد 

 ضریب بیش از 2 برابری علم و فناوری در حوزه داروسازی 
دیناروند تصریح کرد: ضریب سهم داروسازان در حوزه علم و فناوری به بیش از 2 برابر می‌رسد که با توجه به تعداد آنها در دانشکده علوم پزشکی قابل توجه است و این قشر بیش از وزن و عدد خود بر کشور تاثیر گذاشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار