تبریز؛

بهره برداری از مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز

همزمان با هفته دولت طی مراسمی با حضور مسولین استانی، شهری، اعضای هیات امنا و جمعی از اصناف بازار تبریز بهره برداری از مسجد 63 ستون بازار تبریز آغاز شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حق پرست در آیین افتتاح این بنای تاریخی با اشاره به اهمیت کاربردی بودن و وجود حیات در مساجد و اماکن مذهبی گفت: در جهت حفظ بناها باید کاربری ها حفظ شوند چراکه  کاربری در این اماکن به منزله روح در کالبد بناها است.

 وی کارمرمت واستحکام بخشی بناهای تاریخی را بدون توقف عنوان کرد و گفت:میراث فرهنگی تابه امروزبیش از 200 مسجدرادراستان مرمت کرده که پیش از مرمت تقریباغیرقابل استفاده بوده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان با بر شمردن ویژگی های منحصر بفرد در معماری  بازار تبریز آن  را یک الگوی زنده و پویا از یک الگوی تاریخی و اسلامی دانست و تصریح کرد: عدم بهره مندی از این الگو ها موجب شده تا شهرسازی های جدید فاقدهویت باشد.

وی باتاکید بر اهمیت حفظ ونگهداری بناهای مرمت شده ازسوی مردم واستفاده کننده گان افزود: بازارتبریزیک اثرثبت شده جهانی است وکسانی که ازآن استفاده می کنندبایدبامقررات ومیراث فرهنگی آشناشوند،چراکه آثارتاریخی ثبت شده توسط بازرسان حتی درسطح بین المللی رصدمی شوند.

حق پرست از تخصیص اعتبار ده میلیارد ریالی  در سال 1394 برای بازار تبریز خبر داد و افزود:  امید است با حمایت و همراهی مسولین و نمایندگان استان امسال اتمام مرمت مسجد صادقیه و بناهای سرای شازده و و میرزا شفیع و مسیر گشایی  ورودی مسجد 63 ستون را شاهد باشیم. وی همچنین اظهار  امیدواری کرد تا مساله تاسیسات گرمایشی مسجد هم قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسد.

دکتر فرهنگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس  شورای اسلامی  نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای مرمت  مسجد 63 ستون، با اشاره به پی گیری های مجدانه با هدف  جذب و تامین اعتبار از کمیسیون تلفیق مجلسخاطر نشان کرد: مسجد مقبره ومسجد 63 ستون دو مسجدی بودند که مدت ها درگیر جذب اعتبار برای مرمت و بهسازی آنها بودیم که به حول و قوه خداوند متعال محقق گردید.

وی ضمن قدردانی از زحمات شهردار منطقه 8،با اشاره به مناسب نبودن وناهمواری  مسیرکف بازاربرای رفت و آمد مردم، خواستاراقدام جدی برای بهسازی و کف سازی مناسب در شان نام بازار تاریخی تبریز شد.

در ادامه این مراسم مهندس مدبر شهردار منطقه 8 تبریز، با تشریح فعالیتها  و تعاملات صورت گرفته بین شهرداری منطقه 8 و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اعلام کرد: این شهرداری آماده است  تا با حمایت های شورای شهر و شهردار تبریز نسبت به حل مشکلات زیر ساختی نظیر فاضلاب بازار و کف سازی آن اقدام نماید.
مدبر از تخصیص اعتبار 50 میلیارد ریالی برای اجرای زیر ساخت های بازار تاریخی تبریز خبر داد و گفت: شهرداری منطقه 8 تا زمان حل شدن مشکل فاضلاب بازار تبریز، در حد قابل قبولی لکه گیری اماکن مورد نیاز را انجام خواهد داد.
شایان ذکر است؛این مراسم بااقامه نماز جماعت با حضور مدعوین محترم، اصناف و کسبه بازار خاتمه یافت.
 
انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.