نقابدارهای آنانیموس، بلای جان داعش + فیلم و مستندات

گروه هکرهای گمنام توسط مقاماتی جهت فشار بر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، انتشار اسناد سیا و هک کردن کارت‌های اعتباری برای حمایت مستقیم از سایت ویکی‌لیکس در واکنش به این که آن‌ها اجازه استفاده مجانی عموم از سایت خود را نداده‌اند هدایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر فیلم «وی برای وندتا» (V for Vendetta) را دیده باشید، شخصیت اصلی آن که شخصیتی اعتراضی دارد، همیشه بر چهره ماسک خاصی را می‌پوشاند، ماسک به سمبلی برای مبارزات مدنی شهروندان در جای‌جای جهان تبدیل شد.

اما گروهی که این ماسک را پررنگ‌تر کرد و  هویتی جدید به آن بخشید گروه هکرهای گمنام (Anonymous Hackers) است که با عنوان هکتویست‌ها نیز معرفی می‌شوند (ترکیبی از Hacker + Activist) و از سال ۲۰۰۳ رسما اعلام موجودیت و شروع به کار کرده‌اند.

از لحاظ زیبایی شناسی، ماسک بی نام (Anonymous Mask)، نمایانگر چهره ای طنزگونه و کمدی است که با رنگ آمیزی سیاه و سفید، به همراه انقباض غیر ارادی ماهیچه های صورت که به نوعی تداعی کننده شوکه شدن و غافلگیر شدن فردی است که از سوی اعضای این گروه مورد حمله قرار گرفته است.

آنانیموس


پشت نقاب های آنانیموس چه می گذرد؟


برخلاف تصور عام کسانی که به گروه انانیموس (هکرهای گمنام) تعلق دارند در جهانی زیرزمینی و در خفا زندگی نمی‌کنند. بر عکس آن‌ها جوانانی هستند که به خوبی می‌دانند در جهانی که فرهنگ اینترنت را به عنوان سمبل آزادی بیان مقدس می‌شمارد چه می‌گذرد.

این تجمع غیرطبقه‌ای افراد گمنام، توسط مقاماتی جهت فشار بر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، انتشار اسناد سیا و هک کردن کارت‌های اعتباری برای حمایت مستقیم از سایت ویکی‌لیکس در واکنش به این که آن‌ها اجازه استفاده مجانی عموم از سایت خود را نداده‌اند هدایت می‌شود.

بر طبق اصول این گروه هر کس که با فلسفه  و چند قانون ابتدایی آن موافق است می‌تواند خود را به عنوان هکر گمنام معرفی کند و در برنامه‌ها آن‌ها را یاری دهد،
این گروه برخلاف سایر گروه‌ها و تشکل‌های مدنی ماهیتی منسجم و رکنی به عنوان رهبر یا رئیس ندارد و
تصمیم‌ها بر اساس ایده‌های مطرح شده توسط اعضا گرفته می‌شود و دستورالعمل خاصی برای فعالیت ندارند.

فلسفه اساسی تشکیل و فعالیت گروه را در یک چیز می‌توان خلاصه کرد: مقابله و مبارزه با سانسور و کنترل اینترنت. در این راستا نیز گروه دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگی را تاکنون و به ویژه در سال‌های ابتدایی‌اش هدف قرار داده است، که در این میان می‌توان به دولت‌های آمریکا، تونس و رژیم صهیونیستی و شرکت‌های پی‌پال، مسترکارد، ویزا و سونی اشاره کرد که هر یک به دلایل مختلف صورت پذیرفته است و البته باعث شناسایی و دستگیری بعضی از اعضای گروه در این کشورها شده است. البته ناگفته نماند که هکرهای گمنام در بحبوحه بیداری اسلامی از این جنبش نیز بسیار حمایت کردند.


آنانیموس

قوانین گروه نیز خیلی ساده به نظر می‌آیند: «هویت کسی از اعضای گروه را فاش نکن، درباره گروه هیچ‌گاه صحبت نکن و هرگز به رسانه‌ها حمله نکن.» همین سه اصل ابتدایی مبنای تمام فعالیت‌های اعضا است و محدودیت دیگری بر سر راهشان نیست. اعضای این گروه عمدتا از ادبیات مشابهی نیز استفاده می‌کنند و در هنگام اعلام ماموریت‌های خود از جملاتی نظیر «فراموش نمی‌کنیم، نمی‌بخشیم و منتظر ما باشید» استفاده می‌کنند. این گروه تاکنون مناقشات زیادی داشته‌اند، منتقدان آنان را ضدیهود و یا تروریست‌های سایبری می‌دانند و طرفداران‌شان از آن‌ها با عنوان مبارزان آزادی و رابین‌هودهای دنیای دیجیتال یاد می‌کنند.

آنانیموس

اعضای این گروه از نظر جغرافیایی در نقاط گوناگون جهان مستقرند و لزوما از محل زندگی یکدیگر خبر ندارند، اما می‌توانند با استفاده از سرویس‌های آنلاین، اهداف خود را مشخص و در زمان مناسب حمله گسترده به آن را آغاز کنند، گفته می‌شود میانگین سنی اعضای این گروه زیر ۲۵ سال است.

 گروه بین‌المللی بی نام، از اواخر سال ۲۰۱۰ و در پی انتشار اسناد دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس مشهور شد.

مبارزه برای به دست آوردن آزادی مطلق در فضای اینترنت

عوامل بسیاری وجود دارد که گروه انانیموس (هکرهای گمنام) را به سلاحی قابل استفاده مبدل می‌کند. خصوصیات منحصر به فرد این شبکه موجب شده بسیاری از کاربران گمنام و ناشناس اینترنت در نقاط مختلف جهان به آن بسیار علاقه‌مند شود.

این شبکه توان آن را دارد که به سیستم‌های اطلاعاتی وارد شود، مرزها در فضای سایبری را از بین ببرد، هویت مبهمی به کاربران بدهد، و از مرزهای کشور کاربر و یا جامعه او فراتر برود که این‌ها همه اثربخشی این شبکه را دوچندان می‌کنند. این گروه در حال حاضر فقط از عده‌ای هکر حرفه‌ای تشکیل نشده بلکه گروه‌هایی با مهارت‌هایی چون نوشتن و تولید ویدئویی، فعالیت خیابانی و یا کسانی با مهارت‌های خاص دیگر در این شبکه حضور دارند.

آن‌ها کمک می‌کنند اطلاعات و ایمیل‌ها خصوصا در میان رسانه‌های اجتماعی کپی‌برداری و منتشر بشوند. هزینه کم هم یک عامل مهم است چرا که ابزار فناوری اطلاعات در اینترنت که با پیشرفت‌هایی در زمینه رمزگشایی همراه شده برنامه‌های بسیاری برای چنین کاربرانی تولید کرده تا آن‌ها بتوانند با استفاده از آن از اهداف خود بدون پرداخت هزینه‌های عظیم سوء استفاده کنند. شاید مهم‌ترین خصوصیت گروه انانیموس (هکرهای گمنام) این باشد که جهان‌بینی خاصی را ترویج نمی‌کند و تنها چیزی که بر آن تأکید دارد مبارزه برای به دست آوردن آزادی مطلق در فضای اینترنت است.

ترس دولت ها از ارتش هکرهای گمنام

گروه انانیموس یک عملیات چند ملیتی است. تمام آنچه این شبکه برای آغاز یک حمله نیاز دارد چند برنامه‌نویس ماهر، چند رایانه و اطلاعات جمع‌آوری‌شده کاربران متعدد رایانه به علاوه در دسترس بودن سایت‌های اینترنتی حاوی اطلاعات است. این موضوع نگران‌کننده شده است خصوصاً پس از آن که هک کردن به اقدامات سازمان‌یافته‌ای در حوزه جاسوسی، و حمله سایبری علیه دولت‌ها و سازمان‌ها مبدل شد. بخش‌های حیاتی هم هدف قرار گرفته‌اند، که این امر موجب شده دولت‌های بزرگ جهان به خطری که به وجود آمده اذعان کنند و وجود آن را بپذیرند. 

 دلایل متعددی وجود دارد که به اعضای گروه انانیموس (هکرهای گمنام) در جهت انجام عملیات هک انگیزه می‌بخشید، عواملی چون خشم و نارضایتی که می‌تواند به اقدام جهت سوء استفاده و یا نابودی آنچه به دیگران تعلق دارد منجر شود.استفاده از گروه‌های هکر جهت حمله به وب‌سایت‌ها در حمایت از مواضع عمومی و یا به جهت رسوا ساختن دولت‌های فاسد یک رخداد جدید است.


آنانیموس

برای بررسی اقدامات این گروه از بدو تشکیل تا به امروز نیز می‌توان به مقابله با کلیسای ساینتولوژی و حمله به پایگاه‌های اینترنتی آن، تسهیل به ارتباطات مردم در دوران بیداری اسلامی، حمایت از معترضین قتل مایکل براون در فرگوسن، حمایت از ویکی‌لیکس و انتشار اسناد آن، و در نهایت کمک به مردم در زمان سیل در اوکلاهاما در امریکا اشاره کرد. شیوه اعلام و اجرای هر یک از این طرح‌ها هم معمولا به این شکل است که طی پیامی ویدیویی فردی با ماسک مورد اشاره بر صورت اقدام جدید گروه را به عنوان ماموریت آن اعلام می‌کند و پس از آن اعضای گروه در سراسر دنیا شروع به پیگیری ماموریت اعلام شده می‌کنند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که فعالیت‌های گروه با گذر زمان  دموکراتیک‌تر شد و دیگر فعالیت‌های این گروه به ویژه پس از سال ۲۰۱۰ رنگ و بوی حمایت از شهروندان در برابر دیکتاتوری‌ها و کمک‌رسانی به ایشان در زمان‌های بحرانی به خود گرفته است.

گروهی به نام Anonymous  کابوس داعش

بهمن ماه سال گذشته، گروه هکری Anonymous با انتشار یک ویدیوی یوتیوب، به گروه تروریستی داعش اعلان جنگ کرده و اعلام کرد وبسایت ها و صفحات مربوط به آن ها در اینترنت را هک خواهد کرد.

در یک ویدیوی دیگر، Anonymous یک پیام جدید به داعش داد:  با شما مانند یک ویروس برخورد خواهد شد، و ما مانند دارویی علیه شما خواهیم بود. اینترنت مال ماست. بعد از این ویدیو، وبسایت CNNMoney اعلام کرد که اکثر اکانت های توییتر و فیسبوک که توسط Anonymous اعلام شده بودند، از دسترس خارج شده اند، البته به جز چند عدد محدود. هر دو شرکت فیسبوک و توییتر سعی می کنند همه اکانت های مربوط به گروه های تروریستی را مسدود کنند ولی از آنجایی که اعضای داعش در اینترنت حضور پر تعدادی دارند، امکان شناسایی تمام آن ها برای این شرکت ها وجود ندارد و معمولا برای این کار منتظر شکایت سایر کاربران می مانند. Anonymous توانسته ۸۰۰ اکانت تویتر، ۱۲ صفحه فیسبوک، و بیش از ۵۰ آدرس ایمیل اعضای داعش را هک کند. این گروه تروریستی با استفاده از اکانت های شبکه های مجازی اقدام به جذب نیرو می کند.

همچنین هکرهاي گروه Anonymous در تازه‌ترين اقداماتشان عليه گروه تروريستي داعش، هزاران حساب کاربري را که در چند ماه اخير توسط داعش و اعضايش در وب‌سايت‌ها، توييتر و فيس‌بوک استفاده مي‌شد، شناسايي و افشا کردند.


آنانیموس

آنانیموس

گروه «آنانيموس» در پيامي اعلام کرد: عيد پاک بر همگان مبارک. فهرستي از حساب‌هاي کاربري داعش افشا مي‌شود. داعش، ما شما را به دام مي‌اندازيم و حساب‌هاي کاربري، ايميل‌ها، صفحات و وب‌سايت‌هاي شما را هک کرده و از دسترس خارج مي‌کنيم. شما نمي‌توانيد چيزي را که وجود ندارد، در محاصره خود قرار دهيد. انتظار ما را هميشه داشته باشيد. اين هکرها اميدوارند با افشاي اين اسامي، توييتر را براي به تعليق درآوردن اين حساب‌هاي کاربري که همچنان فعال هستند تحت فشار قرار دهد.توييتر اقداماتي را در راستاي از کار انداختن حساب‌هاي کاربري مربوط به گروه تروريست داعش اتخاذ کرده است. اين در حالي است که داعش به طور حيرت‌آوري ترميم‌پذيري خود را ثابت کرده است. داعش حساب‌هاي کاربري چند دسته‌اي را ايجاد کرده که يکديگر را ارتقاء مي‌دهند. هر بار که توييتر يک حساب کاربري را به تعليق درمي‌آورد، سه حساب کاربري ديگر يک شبه ايجاد شده و جايگزين مي‌شود و شبکه داعش به رشد خود ادامه مي‌دهد.

این گروه به تازگی در حساب توییتر خود پستی منتشر کرده و اعلام کرده ­است که زین پس به طور رسمی بر علیه کلیه افراد، اعضا، احزاب و طرفداران گروه تروریستی داعش که در فضای شبکه اجتماعی توییتر فعالیت کنند، اقدامات جدی صورت خواهد ­داد.

پیش از این نیز یک لیست از تمامی حساب‌های کاربری افرادی که به نوعی با گروه تروریستی داعش در ارتباط بوده‌اند، در توییتر منتشر شده بود. اکنون در مبارزه جدیدی که در فضای سایبری توسط گروه Anonymous بر علیه گروه تروریستی داعش درگرفته­ است، این گروه هکری در حال هک کردن و در اختیار گرفتن هرگونه حساب­ کاربری مرتبط با اعضای گروه تروریستی داعش است.

Anonymous برای اثبات ادعای خود در رابطه با موفقیت در هک کردن حساب­‌های کاربری افراد مرتبط با گروه تروریستی داعش، از شخصیت‌های یک انیمیشن ژاپنی استفاده کرده و تصاویر آن­ها را بر روی حساب‌های کاربری ۷۵۰ نفر از کسانی که به نحوی با این گروه ارتباط داشته، بارگذاری نموده ­است.

همچنین در پستی که در حساب توییتر گروه Anonymous منتشر شده­ است، از کاربران خواسته­ شده­ است تا در صورت شناسایی حساب­‌های دیگر افراد مرتبط با گروه تروریستی داعش، نسبت به معرفی آن­ اقدام نمایند.

همچنین گروه Anonymous اعلام کرده است که قصد دارد دامنه مبارزات خود علیه گروه تروریستی داعش را گسترش داده و علاوه بر حساب‌های کاربری توییتر آن­‌ها، کلیه وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، صفحات و گروه­‌های فیسبوک و به طور کلی هر آنچه که به نوعی در ارتباط با گروه تروریستی داعش است را، شناساسی کرده و آن­ها را منهدم سازد.

Anonymous در توضیح هدف خود از این کار گفته­ است که قصد دارند ارتباط اعضای این گروه تروریستی را با یکدیگر در فضای سایبری قطع کنند.

آنانیموس

خلاصه که تروریست‌های  دیگر خوشبختانه باید فاتحه استفاده از ابزارهای دیجیتال و جوامع مجازی را بخوانند چرا که هر کجا که بروند و از هر سرویسی که استفاده کنند، توسط هکرهای گمنام پیدا خواهند شد و فعالیت‌شان به بن‌بست خواهد رسید. تجربه سابق این گروه هم نشان داده که حتی دولت‌های ابرقدرتی چون ایالات متحده در صورت تهدید این گروه در امان نخواهند بود چه برسد به گروه‌های کوچک و جماعتی رادیکال که به افراد عادی و غیر مسلح حمله می‌کنند. پس به زودی و با اتکا به ماموریت شارلی ابدو شاید بتوان محو تروریسم و افراطی‌گری را حداقل در فضای مجازی، به نظاره نشست.

                                                                                            برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید


گزارش از: فاطمه باقری                                                       

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
rooster
۲۰:۱۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
گروه باحالیه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۲۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
دمشون گرم
آخرین اخبار