تعیین 11 نقطه برای ایجاد مزرعه بادی/ افزایش در راندمان توربین‌ها

ادیب‌فر گفت: 11 مزرعه بادی به ظرفیت 750 مگاوات برنامه‌ریزی شده که در میان آنها پروژه‌های خراسان رضوی با ظرفیت 350 مگاوات و آذربایجان شرقی 100مگاوات تا پایان امسال شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ادیب‌فر مدیرعامل و عضو هئیت مدیره انرژی‌های تجدیدپذیر گروه مپنا در حاشیه مراسم تحویل نخستین سری از توربین‌های بادی 2.5 مگاواتی گفت: از سال 1385 مطالعه برای ورود انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز و از سال 1390 عملیات اجرایی خرید تجهزات،انتقال تکنولوژی و از سال 92 کار اجرایی به طور کامل آغاز گردید.

وی در ادامه اظهار داشت: نیروگاه بادی کهک واقع در شهرستان تاکستان استان قزوین در سه فاز برنامه‌ریزی شده که در فاز نخست آن  20 مگاوات اجرا خواهد شد.

ادیب‌فر در ادامه تصریح کرد: در فاز دوم آن 30 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه شده و آن را به 50 مگاوات می رساند،همچنین در نهایت با اضافه شدن 50 مگاوات دیگر ظرفیت کل نیروگاه را به 100 مگاوات خواهد رساند که در این صورت دومین نیروگاه بادی خاورمیانه بعد از مصر خواهد بود. 

وی بیان داشت:  توربین‌های ساخته شده بزرگتر از توربین‌های کمتر از 1 مگاوات نصب شده در داخل است، از همین رو بالغ بر 10 الی 12 برابر انرژی جذب می‌کند و در نهایت راندمان بالاتری را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل انرژی‌های نو مپنا تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید داخل دولت در خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، 15 درصد مازاد به مشترکانی که از تجهیزات داخلی استفاده می کنند،پرداخت خواهد کرد.

وی در خصوص قابلیت رقابت‌پذیری شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین المللی گفت:در حال حاضر کشوری برای توسعه نیروگاه بادی خود با ما توافق کرده که طبق آن  با 50 درصد سهم مشترک سرمایه‌گذاری یک مزرعه بادی در داخل ایران و یک مزرعه بادی در آن کشور با توربین‌های مپنا ساخته می‌شود که این نشان دهنده قدرت رقابت‌پذیری ما در بازارهای بین المللی است.

ادیب‌فر در خصوص مزایای زیست محیطی این توربین‌ها گفت: نکته مهم این است که اگر 100 مگاوات نیروگاه بادی در کهک به کار گرفته شود در سال از تولید 90 میلیون لیتر گازوئیل جلوگیری می‌شود که به بیان دیگر معادل جلوگیری از نشر 250 هزار تن دی اکسید کربن و یا معادل حفظ 50 میلیون درخت اصل درخت است.

وی در خصوص مزایای دیگر این توربین‌ها گفت: موضوع بعدی بحث آب است، هر نیروگاهی چه حرارتی و چه غیر حرارتی به آب نیاز دارند یعنی به ازای هرکیلووات ساعت باید مترمکعبی آب مصرف کنید تا برق تولید شود اما نیروگاه بادی مستثنی از این مسئله است.به طور متوسط به ازای 100 مگاوات تولید در حدود 210 هزار متر مکعب در شبکه آب مصرف می‌کنیم که به خاطر بحث‌های کمبود آب در کشور اهمیت عمده‌ای دارد.

وی ادامه داد: تا هم اکنون 11 مزرعه بادی به ظرفیت 750 مگاوات برنامه ریزی شده که از این میزان 100 مگاوات در مزرعه کهک و 300 مگاوات در همین استان خواهد بود، حدود 350 مگاوات  خراسان رضوی، حدود 100 مگاوات  آذربایجان شرقی خواهد بود که این پروژه‌ها مطالعات اولیه به پایان رسیده و در دستور کار قرار دارد که در میان آنها پروژه آذربایجان شرقی و خراسان رضوی تا قبل از سال94 شروع به کار خواهد کرد و در کنار آن توسعه فازهای بعدی کهک را در پیش خواهیم گرفت .

ادیب‌فر در خصوص توسعه نیروگاه‌های خورشیدی گفت: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیز همانند نیروگاه‌های بادی در دستور کار ما قرار دارد و استان‌های یزد و هرمزگان در اولویت کار هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی ما این است که به اکثر موارد مد نظر در قانون برنامه ششم خواهیم رسید که در این صورت و با توجه به مصوبه 20 ساله وزیر برای خرید تضمینی و مصوبه شورای عالی اقتصاد و بحث تامین مالی پروژه که بر اساس آن عوارض از 30 ریال به 50 ریال افزایش پیدا کند سرمایه‌گذار تشویق و اطمینان ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاری منطقی خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۹:۰۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین راهگشااست
آخرین اخبار