گلایه‌ی مستندسازان از غیبت ایوبی در جشن مستند خانه سینما

بخش مسابقه مستند هفدهمین جشن خانه سینما با گلایه‌ها و آرزوهای خوب و جالبی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شب گذشته مسابقه بخش مستند هفدهمین جشن خانه سینما با حضور جمعی از هنرمندان این بخش در تالار ایوان شمس با اجرای اکبر عالمی برگزار شد که بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات چند از قرآن کریم مراسم شروع شد.

در ابتدای کار اکبر عالمی گفت: سینمای مستند احترام بالایی دارد و باید همه جانبه از این بخش حمایت کنیم.

همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن خانه سینما گفت: از حضور همه عزیزان در این مراسم سپاسگزارم و امشب سومین شب از سلسله شب‌های جشن سینمای ایران را برگزار می‌کنیم و پیشاپیش به کسانی که جایزه می‌گیرند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: من حدود 15 سالم بود که اولین فیلم مستند به نام «ترمینوس» و دومین فیلم مستند به نام «مرد نانوک شمال» را دیدم و فهمیدم که به شکل دیگری هم می‌توان به دنیا نگاه کرد و تنها چیزی که از دیدن آنها یاد گرفتم این بود که برای ورود به این عرصه تحمل، صبر و حوصله زیادی نیاز است به این خاطر سراغ مستندسازی نرفتم و کار راحت‌تر را که همان ساخت فیلم‌های سینمایی را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: مستندسازان برای ثبت زمانی خود صبر و طاقت بسیاری دارند و از طریق آثار خود به ما می‌فهمانند دنیای اطراف ما شامل پیچیدگی‌های فراوانی است و برای آیندگان ما مستنداتی مبنی بر دیدگاه ما نسبت به جامعه برجای می‌گذارند و در این خصوص انرژی و وقت زیادی را صرف می‌کنند. امیدوارم مسئولان ما نیز کمی صبر و حوصله به خرج دهند و آنها را حمایت کنند و با سعه صدر و تحمل از تنگ‌نظری‌های خود دست بردارند و فکر نکنند نشان دادن زوایای پیدا و پنهان جامعه و ثبت آنها برای تاریخ کشور ما و جهان ارزشمند نیست.

حسن زاهدی یکی دیگر از فعالان عرصه مستندسازی گفت: مستند و آدم‌های این بخش تکرار نشدنی هستند و از صدابرداران خواهش می‌کنم زمانی که با مستندسازان کار می‌کنند سلیقه بیشتری به خرج دهند.

آریا عظیمی‌نژاد بیان کرد: اگر سینمای مستند به این جایگاه حال حاضر رسیده به خاطر عشق، صبر و بردباری فراوانی است که در پشت آن وجود دارد و از این که من توانسته‌ام سهم کوچکی از این سینما را داشته باشم جای خوشنودی دارد.

مهدی حجت اظهار داشت: پژوهش در اکثر جریانات موجود در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و به آن توجه نمی‌شود. در حوزه میراث فرهنگی که خود من در آنجا نیز فعالیت دارم پژوهش سهم کمی از کارهای موجود را دارد. باید پژوهش را به عنوان ریشه فرهنگ در نظر گرفت و نباید از آن غافل شد چون زیربنای همه شکوفایی‌ها و پیشرفت‌ها است.

مهدی قربان‌پور بیان کرد: در چند روز اخیر تصویر دل‌خراشی از کودکی که کنار دریا غرق شده بود مشاهده کردیم که دل همه ما را به درد آورد. در واقع حرف فیلم من نیز این است که ما به فرهنگ صلح فکر کنیم و بدانیم که تعداد زیادی از بچه‌ها در حال از دست دادن آغوش مادران خود هستند.

ابراهیم مختاری یکی از پیشکسوتان عرصه مستندسازی بیان کرد: آقای ایوبی به عنوان یک مستندساز از شما می‌پرسم کجایی؟! نبود آقای ایوبی معناست، زمانی که در حال تشکیل دادن انجمن مستندسازان در هیئت خانه سینما بودیم مدیریت وقت خانه سینما با حضور ما در آنجا مخالفت کرد اما استدلال و گفته ما این بود که اینجا خانه سینمای ایران است و مستندسازان باید در آن جایگاهی داشته باشد و به واقع خانه سینمای ایران با حضور مستندسازان، انیمیشن‌سازان معنا خواهد گرفت.

وی افزود: فکر می‌کنم این مشکل هنوز در سازمان سینمایی و سیاست‌گذاری آن وجود دارد و نبود آقای ایوبی طبق سنت دیگر مدیران و حضور نیافتن آنها در این گونه جشن‌ها خودش را بروز می‌دهد و امیدوارم از سال‌های بعد سازمان سینمایی  در این نمونه جشن‌ها سازمان سینمایی شود.

در ادامه مجید خالقی‌سروش عنوان کرد: لازم به یادآوری است که جشن بخش مستند همه ساله به نوبت توسط هر یک از انجمن‌های تهیه‌کنندگان مستند و مستندسازان برگزار می‌شود. امسال و در این جشن نیز جوانان مستندساز دوشادوش پیشکسوتان سینمای مستند پا به عرصه رقابت گذاشتند رقابتی شیرین که حاصل آن به طور قطع سبب رشد و تعالی سینما خواهد بود.

وی افزود: در این مسابقه 108 فیلم به دبیرخانه مستند ارائه شد و هیئت انتخاب با کاری دشوار و طولانی و مسئولیت‌پذیری فراوان 35 فیلم را به کمیته داوران معرفی کردند این فیلم‌ها بر اساس مدت زمان معلوم در سه گروه قرار گرفتند هیئت داوران در 7 شهریور کار داوری را آغاز کردند و طی سه روز پرکار کاندیداهای خود را اعلام کردند وظیفه خود می‌دانم که از انها تشکر کنم.

وی ادامه داد: باید بگویم این جشن مستند بر اساس آیین‌نامه به طور دقیق عمل می‌کند. طبق آیین‌نامه وظیفه‌ای بر عهده من محول شد اما برخی مسئولیت‌ها به من مربوط نیست در این مدت یاد گرفتم که با آیین‌نامه‌ای سخت و سفت بجنگم و دقیقا یاد بگیرم از آیین‌نامه خارج نشوم، سینما مستند امکاناتی در خور برای کار ندارد در جامعه زاویه مستند تقویت نشده و همه سینما و سریال‌بین هستند و اگر چنین جشن‌هایی برگزار نشود خودمان می‌سازیم و می‌بریم.

خالقی‌سروش عنوان کرد: مستند جایی برای عرضه ندارد خط قرمزها و سیاه‌ها موجودیت مستند را به خطر می‌اندازند، فیلم مستند آیینه‌داری است که جهان را به گونه‌ای می‌نمایاند که مشکلات و ریشه‌های در آن پیداست و باید بی‌غرض با مستند برخورد کنیم. هیچ کدام از چیزهایی که گفتم به من مربوط نیست اما مطمئن هستم به کسانی مربوط است که شاید اینجا و شاید دورتر از ما هستند.

جعفر صانعی‌مقدم بیان کرد: جدا از هر انتقادی که به آقای ایوبی وارد شده یک نکته مثبت راجع به کار وی بگویم، در خصوص برنامه گروه هنر و تجربه که در دوره وی راه‌اندازی شد و به این جهت این سخن را گفتم که آقای شمقدری زیاد شاد نشود، به هر حال در دوره ایوبی بحث هنر و تجربه مطرح شد و اکران فیلم‌های کوتاه و مستند شکل گرفت و این آغاز راه بود و به طور قطع تهیه کنندگی فیلم مستند در واقع در گرو جریان‌سازی برای مشارکت بخش خصوصی است.

رضا میرکریمی در ادامه برنامه بیان کرد: آفرین به فیلم‌سازان مستند که یک تعهد ناب اجتماعی را بدون ارج و مزد در مسیری که زیاد بویی از شهرت در آن نیست می‌گذارم و تلاش می‌کنم که رنج دیگران کاهش یابد به این جهت به همه آنها خسته‌نباشید می‌گویم.

وی افزود: جانبازان شیمیایی‌مان را بیشتر ببینیم و برای آنها ارزش و منزلت بیشتری قائل شویم چون آنها سندهای زنده ارزشمند انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه بار سینمای بلند در موضوعات اجتماعی که به هر دلیلی از بیرون به آن فشار می‌آید یا اینکه خودش دچار خود سانسوری و کم کاری شده در دوره‌های مختلف به خصوص الان بر عهده سینمای خوب مستند است و امیدوارم سینمای مستند روز به روز پرتوان تر و مثل همیشه به مسائل جدی جامعه ما بپردازد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.