باب کورکر: برخی با انتشار اطلاعات نادرست درباره توافق، به مردم آمریکا ضرر می‌رسانند

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ادعا کرد برخی افراد با انتشار اطلاعات غلط در توافق هسته‌ای، زیانی بزرگ به مردم آمریکا وارد کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سناتور باب کورکر در یادداشتی در پایگاه اینترنتی مجلس سنای آمریکا نوشت: من ماه اوت( مرداد) به سراسر ایالت تنسی سفر و در طول این سفر با بسیاری از ساکنان این ایالت در  مورد توافق هسته ای میان ایران، آمریکا و دیگر قدرت های جهانی صحبت کردم. 

در حالی که نظرات در مورد این توافق متفاوت است؛  اما شاید هیچ موضوع ژئوپولتیکی مهمتر از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ، وجود نداشته باشد. یک توافقنامه قوی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود و با گذر زمان دوام داشته باشد ، هدف این مذاکرات بوده است.

 به همین دلیل هنگامی که اوباما  سال 2012 اعلام کرد که او تنها توافقی را می پذیرد که ایران را ملزم به «پایان دادن به برنامه هسته ای خود کند»، این امید وجود داشت که توافق بتواند حمایت هر دو حزب آمریکا را بدست آورد.
از  زمانی که دولت ماه ژوئیه (تیر) به این توافق دست یافت، کنگره آن را به طور کامل  مورد بررسی قرار داده است تا مشخص کند آیا توافق این هدف را محقق خواهد کرد.

در روزهای آینده، مجلس نمایندگان و مجلس سنا در مورد قطعنامه مخالفت با توافق دولت آمریکا با ایران بحث و بررسی خواهد کرد. در حالی که ما از همان ابتدا می دانستیم متوقف کردن توافق بالقوه بد با ایران کاری دشوار خواهد بود ، مهم است اعضای کنگره توافق نهایی را به دقت بررسی و در مورد آن رای گیری کنند.

به همین دلیل من «لایحه قانون بررسی ایران هسته ای»  را تدوین کردم که سنا آن را با 98  رای موافق و یک رای مخالف و مجلس نمایندگان با 400 رای موافق در برابر 25 رای مخالف تصویب کرد.

این لایحه در واقع قدرت خود را از رئیس جمهور گرفت و بدون این لایحه، وی می توانست توافق را بلافاصله و به صورت یکجانبه تصویب کند. 

وی در ادامه مدعی شد: متاسفانه، برخی افراد به جای استفاده از نفوذ خود برای تاکید بر عواقب یک توافق هسته ای بد با ایران، با انتشار اطلاعات غلط در مورد فرایندی که در توافق‌هایی مانند این توافق می تواند اجرا شود، زیانی بزرگ  به مردم آمریکا وارد کرده اند.

حقیقت ساده این است: رئیس جمهور قادر به تصمیم‌گیری در این باره است که آیا چنین توافقهایی را به عنوان یک معاهده یا توافق اجرایی ارائه دهد. 

وی نوشت: معاهده ها برای دولت آینده الزام آور هستند در حالی که رئیس جمهور بعدی توافقات اجرایی را می تواند تغییر دهد. 

وی در ادامه مدعی شد:" ما فقط از طریق لایحه من توانسته ایم مشخص کنیم توافق هسته‌ای تا چه اندازه دارای نواقص جدی است. این توافق به جای اینکه به توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای پایان دهد، با گذشت زمان به برنامه هسته ای تهران مشروعیت می دهد و آن را صنعتی می کند."

وی در بخشی دیگر از یاداشت خود نوشت: متاسفانه ، پس از فقط 9 ماه پیش از آن که رئیس جمهور بعدی سوگند یاد کند، اهرم فشار از ما به ایران منتقل شده است زمانی که همه تحریم‌‎های مهم لغو می شوند.

کورکر مدعی شد:  "ایران ظرف چند ماه به حدود صد میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند. بخشی از این توافق صرف تامین مالی فعالیت های تروریستی و ایجاد بی ثباتی می شود. در آن برهه ، اگر آمریکا  با تخلفات ایران از توافق یا فعالیت‌های تروریستی در منطقه یا تخلفات در زمینه حقوق بشر مقابله کند ، ایران می تواند تهدید کند برنامه ساخت سلاحهای هسته ای خود را تشدید خواهد کرد. "

علاوه بر این ، دولت آمریکا به دلیلی نامشخص تصور می کرد لغو تحریم سلاح‌های متعارف در مدت پنج سال و فناوری موشک‌های بالستیک در مدت هشت سال  و اینکه ممنوعیت آزمایش موشکهای بالستیک لغو شود ، اقداماتی منطقی است. همزمان ، ایران قادر خواهد بود به تحقیق و توسعه ادامه دهد ، فعالیتهای نظامی خود را تقویت کند ، رشد اقتصادی بسیار سریع تری داشته باشد.

وی در ادامه ادعاهای بی اساس خود افزود:" من با ذهنی باز به این مذاکرات آمدم ولی متاسفانه،  این توافق به جای اینکه هدف اصلی ملت ما را محقق کند ،  زمینه را فراهم می کند تا حامی مهم تروریسم دولتی، برنامه هسته ای خود را با مهر تایید آمریکا صنعتی کند. به این دلیل است که من با اجرای این توافق مخالفم."


با این حال ، مردم آمریکا سزاوار این هستند که بدانند نظر افراد منتخب آنها در مورد این توافق مهم چیست. هر عضو کنگره  باید تصمیم بگیرد آیا واقعا این توافق به نفع کشور خواهد بود و واقعا به ایجاد جهانی باثبات تر منتهی می شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار